1402/11/18 3:38:10
با حضور مدیرکل دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور انجام گرفت:
برگزاری جلسه مجازی مجمع مشورتی شبه خانواده

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، جلسه مجازی مجمع مشورتی دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان با موضوع بررسی شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست با عنوان "خانواده میزبان" با حضور مدیرکل دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان، مدیرکل و معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، کارشناسان اجتماعی و روسای ادارات بهزیستی تمامی شهرستان‌ها، کارشناسان مراکز شبه خانواده در هردو بخش خانه‌ها و خانواده در تمامی شهرستان‌ها، کارشناسان ناظر و روسای مراکز تامین توسعه مشهد، مددکاران و روانشناسان شیرخوارگاه علی اصغر(ع)، مدیرعامل و مسئولن فنی، مددکار و روانشناس خانه‌های کودکان و نوجوانان و...در بستر اسکای روم برگزار گردید. در این جلسه ابهامات و سوالات اعضاء حاضر در جلسه در راستای نحوه اجرای دستورالعمل و شیوه‌نامه عنوان شد و بحث و تبادل نظر در این خصوص اجرای صحیح این شیوه‌نامه انجام گرفت.


در این جلسه مدیرکل دفتر مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور ضمن تقدیر ازاستان خراسان رضوی به‌دلیل پیشتاز بودن در موضوع فرزندخواندگی میهمان، گفت: تمام خانه‌های کودکان 3 تا 6 سال باید نسبت به تغییر اهداف اساسنامه مبنی بر افزودن بند مراقبت خانواده محور اقدام کنند.

سعید بابایی افزود: خراسان رضوی در کشوربالاترین آمار واگذاری فرزند را در اختیار دارد. درحال حاضر که شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست تدوین و ابلاغ شده است، باید با ظرافت و دقت خاصی نیز اجرایی شود زیرا هرنوع انحراف از مبانی درج شده در شیوه‌نامه و اجرای ناصحیح آن منجر به دور شدن از اهداف و بروز آسیب‌های جدی خواهد شد. بنابراین باید موارد مندرج در شیوه‌نامه با حساسیت و دقت نظری بسیاری انجام گیرد.

وی در این جلسه ضمن پاسخگویی به سوالات و ابهامات دستورالعمل این طرح، گفت: شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در قالب طرح خانواده میزبان به منظور تعیین ضوابط  فرآیندهای مربوط به احراز صلاحیت موسسات مراقبت خانواده محور و خانواده‌های داوطلب، نحوه سپردن کودک و نوجوان به خانواده‌های واجد شرایط، تعیین اصول و استانداردهای مراقبت و نظارت بر نحوه عملکرد موسسات و مراقبت در خانواده تدوین گردیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص اهداف برگزاری این جلسات، گفت: کلیه موسسات نگهداری شبانه‌روزی کودکان 3تا 6سال باید با رویکرد جدید خانواده محوری ادامه فعالیت داشته باشند. نحوه معرفی خانواده‌ها، پایش وضعیت کودکان مراکز و نظارت‌های پس از تحویل مطابق با طرح امین موقت با دستور مقام قضایی انجام ‌گیرد. مددکاران اجتماعی بهزیستی با دستور و نظارت مرجع قضائی و در صورت لزوم با بهره‌گیری از خدمات سایر اشخاص و نهادهای مربوط به نتایج اقدامات و دستورات صادر شده نظارت نموده و انجام صحیح و مناسب آنها را پیگیری ‌کنند.

مسعود فیروزی ضمن تاکید بر اجرای دقیق شیوه‌نامه طرح میزبان، گفت: از ابتدای سال‌جاری150 کودک در قالب طرح میزبان در خراسان رضوی به خانواده‌های متقاضی واگذار شدند. کودکانی که خانواده موقتا صلاحیت و شرایط نگهداری از آنها را ندارد و درعین‌حال امکان سلب حضانت از خانواده نیز وجود ندارد، از طرفی اقوام یا بستگانی واجد شرایطی ندارند که سرپرستی را به‌صورت موقت عهده‌دار شوند، به‌جای اینکه کودک تا زمان بهبود وضعیت در خانواده زیستی در مراکز بهزیستی بماند، به‌صورت موقت به خانواده‌های متقاضی میزبان واگذار می‌گردند. این پروسه مشابه رویه فرزندخواندگی است. با این تفاوت که کودک برای مدت زمان موقتی میهمانِ خانواده متقاضی است و با آنها زندگی می‌کند. بعد از بهبود شرایط در خانواده زیستی با دستور مقام قضایی، کودک مجددا به خانواده‌ی خود بازمی‌گردد.

 

کد خبر 3374
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 106

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها