1402/10/03 9:8:42
با اجرای طرح تحول دسترس‌پذیری در 2‌هزار موقعیت از شهر مشهد
در رسانه| مسیر معلولان هموارتر می‌شود



قرار است طرح تحول دسترس‌پذیری در قالب 3‌هزار موقعیت شهری در هفت شهر مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت‌حیدریه و تربت‌جام اجرا شوداین خبری بود که مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی، هفتم آذرماه امسال اعلام کرد و همان زمان ارائه جزئیات بیشتر از این طرح را منوط به خروجی جلسه‌ای در‌همین‌رابطه در استانداری دانست؛ اما اکنون وی تعداد دقیق پروژه‌های طرح تحول دسترس‌پذیری را در شهرهای موردنظر، 3هزارو22 مورد بیان کرد که سهم مشهد از این تعداد 2هزار پروژه است.ضرورت اجرای این طرح را می‌توان در آمار و ارقام دید. به گفته حمیدرضا علیزاده، معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان‌رضوی، «طبق آمار، بیش از 30‌درصد جامعه نیازمند دسترس‌پذیری و بیش از 11‌درصد جمعیت خراسان‌رضوی نیز سالمند هستند.» شاید نکته مثبت این طرح برخلاف طرح‌هایی که فقط در یک بازه زمانی مطرح و سپس به فراموشی سپرده شده است، این باشد که علیزاده پیش از این نیز گفته بود که سند تحول دسترس‌پذیری برای دستگاه‌ها الزام ایجاد می‌کند.


معابر و اماکن اداری در اولویت دسترس‌پذیری
مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا، با اشاره به اینکه طرح تحول دسترس‌پذیری شامل دو قسمت کالبدی و فرهنگی است که فعلا اولویت با پروژه‌های کالبدی است، اظهار کرد: این پروژه‌ها در هفت شهر خراسان‌رضوی که بیش از 100‌هزار نفر جمعیت دارند، اجرا می‌شود و قرار است که ظرف بازه زمانی سه‌ساله به سرانجام برسد. البته پروژه‌هایی که امکان انجام آن تا پایان سال باشد، امسال انجام می‌شود.
مسعود فیروزی درباره اولویت‌های این طرح افزود: معابر، حمل‌و‌نقل درون‌شهری، اماکن اداری، مراکز آموزشی شامل مدارس و...، دفترهای پیش‌خوان دولت، اماکن ورزشی و... جزو اولویت‌های طرح به شمار می‌روند. اعتبارات این طرح نیز با نظر استانداری و از اعتبارات جاری دستگاه‌ها خواهد بود و اعتبار جداگانه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.
وی با بیان اینکه تدوین این طرح با همکاری سازمان بهزیستی، جامعه معلولان و سایر دستگاه‌های مرتبط بوده است، گفت: مناسب‌سازی فقط برای افراد معلول نیست و شامل سالمندان، افرادی که به‌طور موقت دچار بیماری و محدودیت شده‌اند، مادران باردار و... نیز می‌شود.


مشهد، جزو دسترس‌پذیرترین شهرهای کشور
مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: اکنون در مشهد معبر جدیدی که در حال احداث باشد و ضوابط دسترس‌پذیری معلولان در آن رعایت نشده باشد، نداریم، ضمن اینکه این امر در بازسازی‌ها نیز مشهود است؛ بنابراین نسبت به سایر استان‌ها شرایط خوبی داریم و به جرئت می‌توان گفت که مشهد جزو دسترس‌پذیرترین شهرهای کشور است.
او با بیان اینکه ادارات کل در مشهد از نظر دسترس‌پذیری شرایط خوبی دارند، بیان کرد: نمره پنجاه برای ارزیابی دستگاه‌ها از این لحاظ در نظر گرفته شده است که میانگین نمرات ادارات کل در مشهد بیش از چهل است، اما در شهرستان‌ها نیاز به پیگیری بیشتری است. سامانه «معبر» نیز سامانه‌ای است که شهروندان می‌توانند در حوزه دسترسی معابر عمومی گزارش‌ها و انتقادات خود را مطرح
 کنند.فیروزی اضافه کرد: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی در کشور چندین سال است که شکل گرفته و متناظر با آن در استان‌ها نیز دبیرخانه تشکیل شده است. اما تا پیش‌از‌این، دبیرخانه زیرمجموعه‌ای از معاونت توان‌بخشی بود که اکنون زیرنظر مدیرکل بهزیستی است. این دبیرخانه اقداماتی نظیر پیگیری و نظارت مطالبات افراد معلول را انجام می‌دهد. اما اقدامات اجرایی را باید دستگاه‌ مربوط اجرا کند.

 

کد خبر 3115
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 228
عکس اصلی

ویژه ها