1402/11/30 10:4:2
چهارمین دوره آموزشی و هم اندیشی مناسب سازی منطقه ایی درتربت حیدریه

: افراد معلول یا ناتوان جمعیت قابل توجهی دارند که اغلب در معماری، طراحی و دکوراسیون ساختمان‌ها و خانه‌ها نادیده گرفته می‌شوند


 

رییس بهزیستی تربت حیدریه ، ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین بیان نمود: یک فرد معلول یا ناتوان برای داشتن یک زندگی معمولی و ایمن، به فراهم شدن تمهیداتی در خانه و محل زندگی خود نیاز دارد.

فاطمه صادق امیری همچنین بیان نمود: افراد معلول یا ناتوان جمعیت قابل توجهی دارند که اغلب در معماری، طراحی و دکوراسیون ساختمان‌ها و خانه‌ها نادیده گرفته می‌شوند.  البته نوع معلولیت افراد با هم فرق دارد و هرکدام از انواع معلولیت مانند ناتوانی در شنوایی، بینایی یا حرکتی، انواع مختلفی از تمهیدات در خانه را می‌طلبد.

الهام بهلولی ، کارشناس مناسب سازی بهزیستی خراسان رضوی و نسرین ایروانی  کارشناس مناسب سازی نیشابور مدرسان دوره آموزشی بودند .

کارشناس مناسب سازی بهزیستی خراسان رضوی با آموزش اولیه مناسب سازی منزل  شروع نمود و سپس ادامه داد:

اطلاع و آگاهي از اصول مناسب‌سازي و طراحي معماري خانه‌هاي مسكوني مي‌تواند علاوه بر صرفه‌جويي اقتصادي، محيطي همراه با آسايش، بهداشت و ايمني براي معلولين و ساكنين آن فراهم نمايد و نيز پاسخگوي نيازهاي رواني آنان در دستيابي به استقلال فردي باشد.

بهلولی اضافه نمود: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در صورت وجود آگاهي از اصول مناسب‌سازي از بروز بسياري از بيماري‌هاي جسمي و رواني در خانواده‌ها نيز پيشگيري مي‌شود و اين مهم به ويژه در خصوص خانواده‌هايي كه داراي عضو سالمند و يا معلول مي‌باشند و داراي محدوديت حركتي هستند و معمولاً هم از وسايل مكمل مثل صندلي چرخدار و عصا استفاده مي‌كنند بيشتر اهميت مي‌يابد با ذكر اين نكته در طراحي‌ها هيچ بخشي از محيط نبايد به طور جداگانه و خاص براي افراد معلول ساخته شود بلكه بايستي محيطي فراهم شود كه همه افراد بتوانند از آن استفاده كنند.

بهلولی اظهارنمود: بالارفتن سن در افراد سالمند باعث پائین آمدن کارایی قوای پنج گانه بویایی ، چشایی ، بینایی ، شنوایی و لامسه خواهد شد . کاهش کارایی قوای پنج گانه باعث پائین آمدن قدرت تشخیص در افراد سالخورده می شود . این عدم تشخیص در کنار کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان و از دست دادن تعادل در هنگام راه رفتن ، باعث خطراتی می باشد که می تواند سلامتی افراد سالمند را مورد تهدید قرار دهد .

 کارشناس مناسب سازی نیشابور،  ادامه داد: در برابر از دست دادن قدرت تشخیص و هجوم بیماری هایی که در اثر افزایش سن ، سلامتی سالمندان را مورد هجوم قرار می دهند کاری از دست  ما به عنوان خانواده شخص سالمند ساخته نیست . تنها کاری که از دست ما بر می آید فراهم نمودن محیطی امن و ایمن برای زندگی سالمندان در داخل خانه ای است که در آن زندگی می کنند .

 کارشناس مناسب سازی بهزیستی خراسان رضوی همچنین اضافه نمود: پس از مناسب سازی محیط منزل برای زندگی سالم تر و راحتر برای سالمندان به وسیله خانواده ها ، امیدواریم مسئولین شهری هم به فکر افتاده و محیط شهری و محل زندگی بیرونی سالمندان و معلولین را نیز برای استفاده افراد کم توان جامعه مناسب سازی و ایمن سازی کنند .

الهام بهلولی  گفت: برخی از سالمندان در کنار دیگر اعضای خانواده زندگی می کنند و همیشه عضوی از خانواده همراه و کنار سالمند هست تا نیاز های او را برآورده سازد ولی گروه دیگری از سالمندان به صورت تنها در خانه خود زندگی می کنند ود ر صورت بروز هر گونه مشکل برای آنها ، هیچ کسی نخواهد بود که به آنها کمک کند.

وی موارد حایز اهمیت درمناسب سازی فضا را ایمن بودن فضای مورد نظر، دسترسی و قابلیت وارد شدن به داخل ساختمان ها و موسسات و مجهز بودن ساختمان ها به سرویس های بهداشتی ویژه نابینایان، ناشنوایان و افرادی که از ویلچر استفاده می کنند ، بیان کرد.

وی درادامه برگزاری این نوع کارگاه آموزشی را در نوع خود بی نظیر دانست و خاطر نشان ساخت : با تکیه بر دانش فنی خود و بومی نمودن دانش و تجربیات دیگر کشورها سعی می نماییم تا ضعف های خود را برطرف نماییم .

درپایان کارشناسان شهرستانی تجربیات خود را به  بحث و گفتگو گذاشتند.ومدرسان دوره آموزشی به سوالات پاسخ دادند.

 

 

 

 

کد خبر 3458
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 350

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها