1402/12/05 11:19:47
معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد:
۴۰هزار و ۲۵۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه قرار دارند

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: ۳۵ هزار و ١۳۵ فرد دارای معلولیت در مناطق روستایی و۵هزارو ١١۷ فرد دارای معلولیت ساکن در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) قرار دارند. ۶۵۰ تسهیلگر نیز مسئولیت ارائه خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه را برای این افراد برعهده دارند.


حمیدرضا علیزاده رضایی، افزود: از مهم‌ترین اقدامات معاونت توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه شامل تشکیل 89 صندوق مالی خرد بوده که یک هزار و 436 فرد دارای معلولیت عضو این صندوق‌ها هستند. این صندوق‌ها از طریق پس‌انداز اعضاء، مشوق‌های بهزیستی ووام دریافتی از صندوق کارآفرینی امید اقدام به ایجاد اشتغال‌های گروهی یا انفرادی جهت افراد دارای معلولیت کرده یا به این افراد در توسعه کسب وکارشان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری همه صندوق‌های خرد مالی وام قرض‌الحسنه دریافت نموده‌اند، گفت: این اقدام گام مهمی در پیشرفت، توسعه و حمایت شغلی و همینطور ایجاد زمینه فروش محصولات افراد تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی، افزود: در سال جاری از طریق اعتبارات cbr بیش از 5میلیارد و 800میلیون تومان اعتبار بلاعوض جهت ایجاد و توسعه اشتغال برای 620 فرد دارای معلولیت از طریق اعتبارات استاد شاگردی پرداخت گردیده است. با پیگیری صورت گرفته حدود 9 میلیارد تومان وام قرض الحسنه بانک کارآفرینی امید به 400 نفراز اعضای صندوق‌های خرد مالی CBR پرداخت گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه چهارچوب پیشنهادی توسط سازمان بهداشت جهانی برای این اجرای برنامه تهیه گردیده که شامل پنج مولفه کلیدی سلامت، آموزش، معاش، اجتماعی و توانمندسازی می‌باشد. این برنامه از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با موسسات غیردولتی دارای پروانه فعالیت از بهزیستی اجرا می‌گردد که در حال حاضر 84 موسسه اجرای برنامه را در 34 شهرستان بر عهده دارند.

علیزاده رضایی در انتها یادآور شد: برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه CBR با روش‌های تسهیلگری و اقداماتی از قبیل شناسایی افراد دارای معلولیت، تهیه اطلاعت محله‌ها و روستاها، ارجاع به بخش‌های دولتی و غیر دولتی، آموزش، مداخله مستقیم و جلب همکاری جامعه با استفاده از روش‌های مطالبه‌گری و حمایت طلبی، ایجاد گروه‌های خودیار و... فرصت دسترسی به خدمات مورد نیاز افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان را تسهیل می‌نماید.

 

 

کد خبر 3495
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 119

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها