1403/02/21 13:5:37
روابط عمومی، وکیل مدافع سازمان و مدعی‌العموم جامعه هدف سازمان باشد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در همایش آموزشی ارتباطات نوین، دانش افزایی، مهارت آموزی که به مناسبت روز ارتباطات ویژه تمامی کارشناسان روابط عمومی شهرستان‌ها و خبرنگاران منتخب حوزه اجتماعی شهرستان نیشابور در دو روز متولی در اردوگاه باغرود نیشابور برگزار گردید، جایگاه روابط عمومی را به عنوان وکیل‌مدافع سازمان و مدعی العموم از سوی جامعه هدف سازمان ترسیم کرد.


مسعود فیروزی با بیان اینکه روابط عمومی پل ارتباطی سازمان با مخاطبین است، گفت:  مفهوم اینکه ما چشم و گوش سازمان هستیم این است که نگاه‌های خارج از سازمان در بخش رسانه‌ای و در بین مددجویان را به مدیران منتقل کنیم و برای رفع کاستی‌ها و مشکلات احتمالی، از مردم کمک بگیریم. باید بدانیم در محیط بیرون چه تهدیدات و شبهاتی وجود دارد که می‌تواند محیط داخلی سازمان را تحت تاثیر قرار دهد. روابط عمومی در مرکزیت سازمان نسبت به محیط بیرون وظیفه‌ای دارد. روابط عمومی به عنوان مدعی العموم مشتریان باید در فضای بیرونی سازمان حاضر شود و گلایه‌ها، شکواییه‌ها و خلاءها را به گوش مسئولین برساند و از طرفی باید در راستای عملکرد و اقدامات انجام گرفته برای عموم مردم آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از فلسفه‌های وجودی روابط عمومی این است که بدانیم سازمان‌ها در خلا واقع نشده‌اند. اینکه ما محیط پیرامون خود را نادیده بگیریم و فقط  سرگرم انجام مسئولیت‌ها و وظایف محوله خود باشیم، کار اشتباهی است. هر سازمان به‌عنوان یک سیستم از اجزائی تشکیل شده که در کنار هم قرار گرفته‌اند و هر جزء عملکردی دارد. معرفی و شناساندن اجزاء این سیستم و عملکرد آنها از مهم‌ترین مسئولیت‌های روابط عمومی است.  روابط عمومی باید به این موضوع توجه داشته باشد که ما در یک محیط پیرامونی قرار داریم که می‌توانیم از آن تاثیر بگیریم یا بر آن تاثیر بگذاریم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه نیروهای روابط عمومی باید مطالبه‌گر باشند، گفت: نیروهای روابط عمومی بدون سوگیری نسبت به افراد و جریانات باید مطالبه‌گر باشند. اطلاع‌رسانی در روابط عمومی فقط نباید بر مبنای دیتا و داده باشد بلکه باید اطلاعات در کنار یکدیگر تجزیه و تحلیل شوند و تبدیل به واقعیت علمی و خرد گردند و بعد به منظور پیشبرد اهداف و رفع نقائص در اختیار درون سازمان یا برای آگاهسازی در اختیار منابع برون سازمانی قرار گیرند. فرهنگ نقد و نقادی باید گسترش یابد و فاصله بین سازمان و جامعه هدف بسیار کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی بیشترین تعداد روانشناس را دارد که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. هنر روانشناسان برقراری ارتباط، واکاوی، ارزیابی شرایط و ارائه راهکار تحلیلی برای حل مشکلات و بهبود وضعیت است و باید از این توانمندی در راستای قوی کردن روابط عمومی بهره گرفت.  بعد از انتشار خبر مسئولیت روابط عمومی پایان نمی‌یابد و باید حواسمان به بازخوردها و فیدبک‌ها باشد. فیدبک شامل اطلاعات ارزش‌مندیست که برای تصمیم‌گیری‌های مهم از آن استفاده می‌شود. روابط عمومی باید بازخورد بگیرد و به مدیر ارائه داد.

فیروزی افزود: درعصر ارتباطات ما به وسیله ارتباط‌های جمعی با انواع پیام های گوناگون در زندگی روزمره محاصره شده‌ایم. در دنیای امروز پیام‌ها به‌صورت نامحدود مخابره می‌شود و به سرعت انتقال می‌یابند. اتفاقی که در شمال آفریقا می‌افتد به کل جهان مخابره می‌شود و هیچ مرزی سد راه انتقال گسترده این پیام‌ها نمی‌شود. وسعت میدان ارتباط، پراکندگی پیام گیرندگان، لزوم پخش سریع پیام های ارتباطی و... از مهم‌ترین موارد ارتباطی در دنیای امروز است.

وی خاطرنشان کرد: مک لوهان می گوید امروز رسانه پیام نیست، بلکه پیام رسانه است؛ به این معنا که هر پیام واحد، قدرت و گستره یک رسانه را دارد. یک پیام می‌تواند از طریق هرکدام از حواس ما به ما منتقل شود و واسطه ارسال پیام فرق می‌کند. واسطه‌ای که پیام  را منتقل می‌کند می‌تواند بیشترین سطح مخابره پیام را داشته باشد و عامل مهم بعدی گیرنده‌ای که قرار است پیام را دریافت کند. به طور کل در این جریان ارتباطی علاوه بر عوامل اصلی و عوامل فرعی یعنی وسیله و مجرای ارتباطی، ارتباط گر و ارتباط گیر، عامل مهم دیگری نیز تحت عنوان بازگشت پیام یا عکس العمل پیام گیرندگان در نظر گرفته می شود. هرچه پیام و خبری ‌که می‌خواهد مخابره شود فاخر تر باشد قطعا تاثیر گذاری آن نیز بیشتر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: هربرت مارشال مک لوهان یکی از بنیان‌گذاران نظریات مربوط به رسانه و علوم ارتباط است که نظریه دهکده جهانی را برای اولین بار مطرح کرد. البته مقام معظم رهبری این نظریه را نقد کردند  که این یک نگاه استکباری است که می‌خواهد بگوید جهان کوچک است و تحت سیطره یکسری دهخدا و کدخدا قرار دارد. رهبر معظم انقلاب عنوان کردند که جهانی شدن، اسم خیلی قشنگی است و هر کشوری فکر می‌کند بازارهای جهانی به رویش باز می‌شود اما جهانی شدن به معنای تبدیل شدن به یک پیچ و مهره‌ای در ماشین سرمایه‌داری غرب، نباید مورد قبول هیچ ملت مستقلی باشد.

وی افزود: بعدها جهانی شدن در مقابل دهکده جهانی مطرح شد و این نظریه پذیرفته‌تری است. جهانی شدن به معنی فروریختن مرزها و فراتر رفتن از آن در سطح جهانی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و  اجتماعی.... است و ابعاد و دامنه آن آنقدر وسیع و گسترده است که تمام شئون زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است.

فیروزی با بیان اینکه تاریخچه پی‌آر بسیار کهن است، گفت: روابط عمومی رشته‌ای تاریخی است و عمر آن به قدمت عمر بشر است. از روزی که بشر پا به عرصه گیتی گذاشته است به دنبال برقراری ارتباط با محیط پیرامونی خود بوده است. روابط عمومی به‌عنوان شاخه‌ای از علوم انسانی سربرآورده و به کمک بنگاه‌ها و سازمان‌ها و... گسترش یافته است. روابط عمومی یعنی گردش آزاد اطلاعات، یعنی اطلاعات بدون هیچی مانعی  بین عناصر یک جامعه در جریان باشند .

 

کد خبر 3877
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 279

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها