1402/12/13 5:46:53
کارگاه آموزشی کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز با رویکرد نوین برگزار شد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص، گفت: یکی از خدمات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد، خدمات کاهش آسیب است. در مرحله اول به‌دنبال کاهش و پیشگیری از گسترش آسیب ناشی از اعتیاد و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، هپاتیت و... بوده و در مرحله بعدی برای درمان اقدام می‌شود. در آموزش با رویکرد نوین به‌دنبال پیشگیری از ابتلاء به این قسم بیماری‌ها و آموزش در راستای افزایش خود مراقبتی در افراد مبتلا به اعتیاد می‌باشیم.


هادی قیصری افزود: آشنایی با بیماری عفونی اچ ای وی، عوامل بیماری‌زا، راه انتقال و عکس العمل بدن، سیستم ایمنی و روش‌های پیشگیری و نحوه صحیح تست و کنترل این بیماری از جمله مباحثی بود که در این کارگاه آموزشی به شرکت کنندگان ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه‌های کاهش آسیب بهزیستی در کاهش آمار مبتلایان بهHIV  و هپاتیت نقش ویژه‌ای دارند، گفت: مخاطبین شرکت کننده در این کارگاه، به‌صورت مستقیم با گروه‌های هدف در ارتباط هستند و به‌نوعی رابط ما با افراد مبتلا به اعتیاد می‌باشند. افرادی که در مراکز نگهداری و مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی معتادین، ایستگاه کاهش آسیب یا کانکس، موبایل ون، مراکز گذری، شلترها و.. در ارتباط مستقیم با افراد مبتلا به اعتیاد می‌باشند، در این کارگاه آموزشی حضور دارند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در رویکرد نوین کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز، انگ زدن ممنوع است. از طریق آموزش، اطلاع‌رسانی می‌شود که اگر فردی به این بیماری مبتلا شد، راه‌های درمان برای او وجود دارد. افراد زمانی که به بیماری‌های مختلفی نظیر سرطان مبتلا می‌شوند، از حمایت دیگران برخوردار گشته و با آنها همدردی می‌شود. اما درمورد ایدز، برخورد جامعه با فرد مبتلا فرق می‌کند. فرد مبتلا به ایدز برچسب و انگ می‌خورد و از محیط عمومی و اجتماعی طرد می‌شود و اغلب بیماری خود را پنهان کرده و به سراغ درمان نمی‌روند. درحالیکه فرد از طریق درمان به‌موقع می‌تواند به زندگی طبیعی بازگردد.

درادامه، هادی عسلی کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی، گفت: کارگاه آموزشی پیشگیری از اچ ای وی با رویکرد نوین به همت امور توسعه پیشگیری بهزیستی و با تدریس دکتر محمد حسین‌پور جانشین رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زهرا ترک و آقای قیامی کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد. در این کارگاه سرفصل‌هایی از قبیل سیاست‌ها و برنامه‌های کاهش آسیب اعتیاد، برنامه‌های استراتژی HIV  در حوزه اعتیاد تزریقی، بیماری‌های آمیزشی و رفتار جنسی ایمن، آموزش عملی نحوه تست‌گیری صحیحHIV و تزریق ایمن، نحوه ثبت و گزارش‌دهی خدمات در فرم MIS توسط مدرسین ارائه گردید و در نهایت مهارت‌سنجی عملی انجام تست در کلاس انجام گرفت. لازم بذکر است که در ابتدای کارگاه پیش آزمون و در انتهای دوره آموزشی نیز آزمون دیگری از شرکت کنندگان اخذ گردید که خوشبختانه مقایسه نتایج دو آزمون حاکی از نتیجه‌بخشی و تاثیرگذاری این کارگاه آموزشی بوده است.

کد خبر 3530
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 130

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها