1402/11/30 0:7:28
در کارگاه آموزشی کشوری مشاوره قبل از طلاق ویژه زوجین سازش یافته عنوان شد:
نقش مولفه‌های مدرن(همبستگی و فردیت‌گرایی) بر طلاق

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به مضامین مطرح شده در جامعه‌شناسی آسیب طلاق، گفت: نظریه همبستگی ارگانیکی و همبستگی مکانیکی یکی از نظریه‌هایی است که از طریق آن می‌توان به ریشه‌یابی و بررسی وضعیت فعلی طلاق پرداخت.


دکتر مسعود فیروزی، افزود: منظور از همبستگی مکانیکی، ارتباطات و روابطی است که براساس باورها، ارزش‌ها، علائق، سلایق، ایدئولوژی و... شکل می‌گیرد؛ به‌عبارتی همبستگی مکانیکی مبتنی بر فرهنگ است و چنین همبستگی گسست، جدایی و فاصله‌گذاری اجتماعی در آن کمتر اتفاق می‌افتد و افراد همدل و متحدتر هستند و جدایی برای آنها مسئله‌ای سخت‌تر و دشوارتری است. اما در همبستگی‌های ارگانیکی افراد صرفا براساس یکسری اهداف، مقررات و الزامات در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند. زمانی که اهداف از بین می‌رود، ساختار نیز تغییر می‌کند. همبستگی‌های مکانیکی در جوامع سنتی است و همبستگی‌های ارگانیکی مشخصه جوامع مدرن است. درحال حاضر نگرش‌ها از همبستگی‌های مکانیکی به سمت همبستگی ارگانیکی تغییر یافته و اینگونه می‌شود که زوجین راحت‌تر برای طلاق اقدام می‌کنند. این موضوعی است که نیاز است به آن پرداخته شود.

وی افزود: یکی از اقدامات بهزیستی خراسان رضوی در راستای پیشگیری از طلاق، تشکیل شورای راهبری مدیریت و کنترل طلاق با حضور معاونت محترم استانداری و مدیران مراکز و کلینیک‌های مشاوره که بیشترین آمار سازش را داشته‌اند، بوده است. در این کمیته پروتكل كنترل و كاهش خشونت خانگي به عنوان یکی از علل عمده طلاق تدوین گردید که در مراحل بعدی به‌دنبال ابلاغ آن به مراكز مشاوره قبل از طلاق می‌باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: مواردي از قبيل خشونت‌خانگی، خيانت، اعتياد، اختلالات روانپزشكي و جنسی از جمله عوامل عمده و اصلي طلاق در حال حاضر مي‌باشند. شوراي راهبري طلاق به دنبال تنظيم پروتكل عملياتي و كاربردي براي هركدام از موارد ذكر شده است تا از اين طريق بتوانيم مداخله‌ اساسي و مثمرثمري در راستاي افزايش صلح و سازش ميان زوجين متقاضي طلاق داشته باشيم. پرداختن به اين نكات و تنظيم پروتكل در راستاي رفع اين موارد و تحكيم بنيان خانواده از جمله نكات حائز اهميتي است كه در دستور كار شوراي راهبري به منظور افزايش صلح و سازش ميان زوجين متقاضي طلاق قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی با انبوهی از کارشناسان و متخصصین زبده همواره طرح‌هایی اساسی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برای ارائه دارد، گفت: درحال‌حاضر موضوع طلاق در کشور به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح شده است. ما در یک اکوسیستم اجتماعی قرار گرفتیم که هرکدام نقشی برعهده داریم و بی‌تفاوتی هر فرد به نقش و مسئولیت‌های خود مسائل و مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود که تمام سیستم اجتماعی دچار مشکلات جدی گردند. خوشبختانه در خراسان رضوی از دیرباز با در کنار هم قرار گرفتن دستگاه‌ها و نهادهای متولی، اقدامات مثبت و ارزنده‌ای در این حوزه رقم خورده است. به‌طوریکه خواستگاه بسیاری از اقدامات خراسان رضوی بوده و بعد از آن در تمام کشور گسترش یافته است. ایجاد مجتمع شوق زندگی، ایجاد بهسرا شیرخوارگاه بدون فرزند، ایجاد طرح فرزندپذیری میهمان و... بخشی از این اقدامات مثبت است. تا سه سال پیش بیش از 140 نوزاد در شیرخوارگاه نگهداری و مراقبت می‌شدند که با انجام طرح شیرخوارگاه بدون فرزند با همکاری دادسرا، امروز در شیرخوارگاه بین 30 تا 35 کودک داریم که این کودکان نیز کمتر از یک ماه از پذیرش آنها گذشته است و بعد از غربال و ارزیابی‌های مختلف و صلاحیت‌سنجی خانواده‌های متقاضی به آنها واگذار خواهند شد و از آغوش گرم خانواده بهره‌مند می‌شوند.

 

 

 

کد خبر 3457
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 373

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها