1402/11/29 14:52:33
در کارگاه آموزشی کشوری مشاوره قبل از طلاق ویژه زوجین سازش یافته عنوان شد:
نقش اساسی مراکز مشاوره در تحکیم بنیان خانواده

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در کارگاه آموزشی کشوری مشاوره قبل از طلاق ویژه زوجین سازش یافته که در دو روز متوالی با حضور روانشناسان منتخب فعال در حوزه مشاوره طلاق از ١١ استان در مشهد مقدس برگزار شد، به بیان سیاست‌ها و راهبردهای کنترل و کاهش طلاق پرداخت و گفت: از جریان مشاوره می‌توان به‌عنوان یک نقطه کانونی و موثر در اصلاح و ارتقاء کیفیت زندگی بهره گرفت. امروزه اعتلا، تحکیم و تعالی خانواده در گستره ملی به دست مشاورین است و هیچ اهرم موثرتری از مشاوران وجود ندارد.


حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد، افزود: طلاق به یک مسئله اجتماعی فراگیر تبدیل شده و از طریق هم‌اندیشی می‌توانیم به الگویی دست یابیم که مسئله طلاق را مدیریت کنیم. قطعا دستگاه‌هایی که  تجربه بیشتری دارند و سال‌ها با موضوع طلاق در ارتباط بودند، رسالت و مسئولیت سنگین‌تری برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بنیاد خانواده و حفظ کیان خانواده در مباحث دینی مذهبی ما از جایگاه والایی برخوردار است، گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند که محبوب‌ترین چیز نزد خدای تعالی آن است که ببیند مرد با زن و فرزندانش بر سر یک سفره غذا می‌خورند. سپس هرگاه بر آن سفره گرد هم آیند با نظر رحمت به ایشان می‌نگرد و پیش از آنکه از جای خود پراکنده شوند، آنان را می‌آمرزد. این حدیث بسیار مثال نمادینی است. امروز نه فقط  سازمان بهزیستی که همه دستگاه‌ها برای بازخوانی این ارزش‌ها و گسترش محبت و الفت در میان خانواده‌های ایرانی که همواره با این عناوین زبانزد بوده‌اند، مسئولیتی را برعهده دارند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی افزود: رهبر معظم انقلاب در بند 13 سیاست‌های ابلاغی حوزه خانواده بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به ویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگسازی کراهت طلاق تاکید می‌کنند. بنابراین ضروری است که تمامی نهادها و دستگاه‌های مسئول در این حوزه اهتمام ورزند.

وی خاطرنشان کرد: باید به شناسایی، طراحی و تنظیم شبکه مسائل، راهکارها، برنامه اقدام وعملی بپردازیم که بتوانیم نگاهی همه جانبه و جامع داشته باشیم. امروز شرایطی نیست که فقط از طریق یک روش واحد بتوان تمام ابعاد مختلف یک مسئله اجتماعی را مدیریت کرد. بنابراین در حوزه طلاق اولین و مهم‌ترین اقدام بهره‌مندی از نتایج تحقیقات علمی و پژوهش‌های انجام گرفته در این زمینه است زیرا هر برنامه‌ریزی بدون پشتوانه علمی محکوم به شکست خواهد بود. باید نهضت پژوهشی و جریان‌های پژوهشی در این حوزه با برخورداری از پتانسیل منابع علمی را شاهد باشیم و یک جریان مستمر پژهشی و علمی را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد با بیان اینکه در سال گذشته حدالاقل 28 جلسه با موضوع طلاق با حضور مسئولین دستگاه‌های متولی در استانداری تشکیل گردید، گفت: متاسفانه گاها مشاهده می‌کنیم که وکلا ناخواسته زوج‌های متقاضی طلاق را به سمت جدایی سوق می‌دهند. زوجینی که به‌صورت متعدد دادخواست‌های بسیاری را علیه یکدیگر تنظیم کرده‌اند، اختلافات آنها مدام بیشتر شده و ایجاد سازش در میان‌شان بسیار دشوار است.

وی افزود: در حال حاضر حتی در شهرستان‌هایی نظیر سبزوار و قوچان شاهد وجود مراکز مشاوره‌ای هستیم که توانسته‌اند تا 40 درصد سازش پایدار و دائم در میان زوجین متقاضی طلاق ایجاد نمایند و انتقال تجربیات آنها قطعا در پیشگیری و درمان آسیب طلاق کمک شایانی می‌کند. در حوزه آسیب طلاق مشاوران اصلی‌ترین نقش را برعهده دارند و با تبادل تجربیات و اصلاح فرآیندها می‌توان کمک کرد تا این جریان خدمت‌رسانی موفق‌تر باشد و برای اعتلا این ظرفیت بیش از قبل باید تلاش کنیم. یکی از علل طلاق در حال حاضرناتوان بودن زوجین برای اداره و مسئولیت‌پذیری زندگی است. به‌صورتی که تمکن مالی و فرهنگی دارند اما توان اداره مسئولیت زندگی را ندارند. بنابراین توانمندسازی برای پذیرش مسئولیت زندگی موضوع مهمی است که باید در جلسات مشاوره به آن پرداخته شود.

 

 

 

 

کد خبر 3455
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 151

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها