1402/11/25 7:57:4
در 9 ماه گذشته امسال صورت گرفت
در رسانه| ثبت۸۰هزار تماس برای مشاوره در خراسان رضوی

سامانه ١۴۸۰ سال‌هاست که برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به‌صورت تلفنی و حتی حضوری در استان فعال است تا افرادی که امکان یا وقت مراجعه حضوری ندارند، از طریق تلفن، راهکاری برای حل مشکلاتشان دریافت کنند. آماری که معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی از تعداد تماس‌های گرفته‌شده با سامانه مشاوره این سازمان در سال گذشته اعلام کرد، نشان می‌دهد که آمار تماس‌ها در ۹ماه گذشته امسال تقریبا برابر آمار کل سال گذشته است و تا پایان سال این آمار همچنان افزایشی خواهد بود.


هادی قیصری در گفت‌وگو با شهرآرا، با اشاره به عملکرد خط تلفنی 1480 که برای مشاوره در بهزیستی استان فعال است و حتی امکان مشاوره حضوری نیز دارد، بیان کرد: به‌طورکلی در سال گذشته 80هزار تماس با سامانه 1480 در استان برقرار شده است. این درحالی است که آمار تماس‌ها در 9ماه گذشته امسال به بیش از 79هزار تماس رسیده است؛ بنابراین درصد تماس‌ها با این سامانه تا پایان امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.
وی اضافه کرد: همچنین آمار مشاوره‌های حضوری در 9ماه گذشته امسال 980نفر بوده است که هزینه آن یک‌سوم تعرفه آزاد محاسبه می‌شود.


اختلافات خانوادگی در صدر تماس‌ها برای مشاوره
قیصری با بیان اینکه به‌تدریج مردم بیشتر از مشاوره برای حل مشکلاتشان بهره می‌گیرند، اظهار کرد: به‌ویژه پس از دوران کرونا مراجعات مردم به مراکز مشاوره افزایش پیدا کرده است. اختلافات خانوادگی و تعارضات زناشویی، تربیت فرزند، مشاوره پیش از ازدواج و خیانت به‌ترتیب بیشترین میزان دلیل تماس‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. وی با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی شاهد مزاحمت تلفنی در خط 1480 هستیم، تصریح کرد: اکنون 21مشاور برای ارائه خدمت از طریق خط 1480 در مشهد فعال هستند و تماس هم‌استانی‌ها را پاسخ می‌دهند. از نظر تعداد مشاور کمبودی نداریم، اما در نوبت بعدازظهر تماس‌‌های کمتری با این سامانه برقرار می‌شود و مردم می‌توانند در این زمان نیز تماس بگیرند. اکنون بیشتر تماس‌ها بین ساعت9 تا 12 صبح است و ممکن است گاهی همه خطوط اشغال باشد، درحالی‌که مشاوران این خط از ساعت8 صبح آماده پاسخگویی هستند.


اختصاص 70درصد تماس‌ها به خانم‌ها
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان‌رضوی درباره نسبت درصد تماس زنان و مردان برای مشاوره، بیان کرد: اکنون 70درصد تماس‌گیرندگان خانم‌ هستند و 30درصد بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند؛ اما این اعداد در مقایسه با آمار سال‌های گذشته نشان‌دهنده این است که به‌تدریج درصد تماس مردان نیز بیشتر شده است.


09628 ؛ سامانه ملی اعتیاد
وی با اشاره به اینکه فهرست به‌روز همه مراکز ترک اعتیاد استان در دسترس سامانه خط ملی اعتیاد قرار می‌گیرد تا بتوانند مصرف‌کننده را به ترک اعتیاد در مراکز تشویق کنند، اظهار کرد: این خط سال‌هاست که با همکاری مسئولان دفتر اعتیاد بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر راه‌اندازی شده است و قابلیت این را دارد که در صورت نیاز به مشاوره، فرد را به سامانه 1480 مشاوره بهزیستی در استان مرتبط سازد.
قیصری با بیان اینکه آمار افرادی را که از استان با خط ملی اعتیاد تماس گرفته‌اند، در اختیار ندارد، افزود: در مجموع در سال1400 و 1401 به‌ترتیب 454هزارو796 تماس و 473هزارو231 تماس موفق با سامانه خط ملی اعتیاد برقرار شده است. وی با بیان اینکه خط ملی اعتیاد با شماره 09628 بدون کد از سراسر کشور هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ساعت 8صبح تا 8شب پاسخگوی افراد است، گفت: طبق آمار 82درصد تماس‌گیرندگان با این خط زنان هستند، اما مصرف‌کننده نیستند، بلکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد یا در زمینه اعتیاد همسر و فرزندانشان سؤال دارند.

***

 خط 1480 مهم‌ترین سامانه مشاوره در استان است که از ابتدای سال تاکنون حدود 80هزاربار پاسخگوی پرسش هم‌استانی‌ها بوده است. دراین‌میان، اختلافات خانوادگی و تعارضات زناشویی، تربیت فرزند، مشاوره پیش از ازدواج و خیانت، مهم‌ترین علل تماس‌ها با این خط بوده است.

 خط 09628 نیز سامانه خط ملی اعتیاد است و فهرست به‌روز همه مراکز ترک اعتیاد استان را برای تشویق به ترک اعتیاد در اختیار دارد. بیشترین تماس‌ها با این خط نیز مربوط به خانم‌هاست.

کد خبر 3428
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 116

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها