1401/12/03 19:23:57
گناباد میزبان جلسه هیات مدیره مراکز شبه خانواده خراسان رضوی

جلسه هیات مدیره مراکز شبه خانواده استان خراسان رضوی به میزبانی گناباد و با حضور معاون دادستانی مشهد،روسای بهزیستی هفت شهرستان و هفده مرکز شبه خانواده برگزار شد.


حجت الاسلام صادقی نسب امام جمعه گناباد در این جلسه ضمن خواندن آیات و احادیث درخصوص اهمیت حمایت از ایتام گفت: برای کمک به کودکان سفارش اکید درتعالیم اسلامی شده است فقط یک پیشنهاد دارم که افرادی هستند که فرزند آور نیستند و دنبال این هستند که به عنوان سرپرست یک کودک را قبول کنند اما در واگذاری فرزندخواندگی تسهیل صورت نمی‌گیرد و مدتها طول می کشد و متقاضیان نسبت به روند تحویل فرزند ناراضی هستند لذا لازم است که این فرایند تسهیل گردد.

رئیس بهزیستی شهرستان گناباد نیز در این مراسم گفت:مراکز شبه خانواده به مراکزی برای نگهداری کودکان و نوجوانان بد سرپرست و یا بی سرپرست تحت نظارت بهزیستی اطلاق می شود.امیدواریم این جلسات ثمر بخش باشد و برای فرزندان ما آورده داشته باشد.و امید داریم در سطح شهرستان ها شاهد حل مشکل فرزندانمان باشیم.
علی آراسته افزود: از شروع کار مراکز ۲۰ سال گذشته است و این نشست ها کلی از مشکلات را می‌تواند حل کند. که درواقع آرزوی دیرینه پرسنل بهزیستی است، باتوجه به محدودیت اعتبارات و حمایت های اندک خیرین در شهرستان ها نیازاست مراکز شهرستان ها توسط تشکل ها و موسسات خیریه استان خصوصا در موضوع آموزش، تحصیل و درمان فرزندان حمایت شوند.بحث رده سنی از مراکز ایتام طوری است که باید به سن ۱۰ تا ۱۴ سال توجه جدی‌تری شود، وحتی در خصوص تفکیک مرکز با رده سنی فوق اقدام گردد.

وی ادامه داد: درخصوص دوران پسا ترخیص باید برنامه جدی توسط سازمان بهزیستی با مشارکت خیرین و دادگستری تهیه شود چون فرزندان بعد از ترخیص نیاز خیلی جدی تر به حمایت دارند .

مدیر عامل شبکه هماهنگی مراکز غیر انتفاعی مراکز شبه‌ خانواده خراسان‌ رضوی در این جلسه گفت: بیشترین مشکلات کودکان که جهت نگهداری به مراکز شبه خانواده ارجاع می شوند شامل حقوقی، عاطفی و اقتصادی است و برخی دیگر هم فاقد اوراق هویت و شناسنامه هستند.

فرشته سلجوقی با اشاره به وجود ۲ هزار کودک بی سرپرست و بد سرپرست و فعالیت ۹۵ مرکز شبه خانواده در خراسان رضوی افزود: باید با افزایش هماهنگی بین بخشی به درک مشترک در ارایه خدمات در این مراکز دست یافت.

امیری، دادستان گناباد نیز در این مراسم گفت: قانون اطفال و کودک در این مورد وجود دارد و ما در چارچوب وظایف قانونی موظفیم که همکاری لازم را داشته باشیم،الحمدالله در گناباد تعاملات بسیار خوب است وظیفه ما هم هست که حمایت های خود را در چارچوب قانون اعلام کنیم انشالله که این جلسه یک خروجی خوبی داشته باشد و به نفع افرادی باشد که چشم انتظار تصمیمات درست از ناحیه هیئت مدیره هستند.

در ادامه معاون دادستان مشهد عنوان کرد: همه متولیان مربوطه باید برای مدیریت آسیبهای اجتماعی احساس مسوولیت کرده و به وظایف خود عمل کنند تا با یک کار گروهی شاهد کاهش تبعات آسیبهای اجتماعی در جامعه باشیم.

نیره عابدین زاده ادامه داد: در مراکز شبه خانواده باید ضمن حفظ کرامت کودکان و نوجوانان و ریشه یابی علل آسیبهای اجتماعی، بعد از مراقبتهای حمایتی لازم زمینه بازگشت این افراد به دامان خانواده شان فراهم شود.

وی اضافه کرد: اگر امکان بازگشت کودکان و نوجوانان به دامان خانواده شان فراهم نشد باید در جهت مهارت آموزی و توانمند سازی این افراد از نظر اشتغال و کسب و کار تلاش کرد و هر یک از این افراد باید تا سن ۱۸ سالگی دارای پیوست توانمند سازی باشند.

 

در ادامه این جلسه نیز روسای ادارات و موسسات شرکت کننده نظرات خود را مطرح و به بحث و بررسی گذاشتند.

کد خبر 943
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1146

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها