1401/12/04 8:13:24
در رسانه | سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی خراسان رضوی به ۲۰ هزار تماس پاسخگویی کرد

مشهد-ایرنا- مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سامانه ۱۲۳ اورژانس اجتماعی این استان در سال جاری پاسخگوی ۲۰ هزار و ۶۰۰ تماس پیرامون مداخلات مددکاری و مشاوره به تماس‌گیرندگان بوده است.


مسعود فیروزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر فردی چه خود و چه نزدیکان و سایر شهروندان را دچار آسیبهای اجتماعی دید می تواند موضوع را در تماس با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ اعلام و از خدمات مددکاری و مشاوره بهره‌مند شود.

وی بیان کرد: سه آسیب عمده و پرگزارش امسال در تماس با اورژانس اجتماعی به ترتیب کودک آزاری، همسر آزاری و اختلافات حاد خانوادگی بوده است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: با هدف معرفی و آشنایی مردم با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ مانورهای خودرویی، توزیع بروشورهای آموزشی، نمایش پویانمایی های معرفی گونه، پخش زیرنویس‌های معرفی در صدا و سیما و نیز آموزش در مدارس به صورت گسترده با هدف آشناسازی دانش آموزان به صورت پرتکرار انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از افراد متخصص با تجربه و دارای مدرک دانشگاهی بالا برای تشخیص صحیح سطح آسیب و ضرورت تصمیم‌گیری درست و کارشناسی برای کم و کیف مداخله و انتخاب سطح مداخله اعم از آنی، فوری و غیر فوری، مهمترین علت پاسخگویی به تماسهای ۱۲۳ به صورت متمرکز از سراسر استان در مشهد است.

فیروزی افزود: جامعه هدف اورژانس اجتماعی به طور کلی افراد متاثر از خشونت‌های خانگی، سالمند، کودکان والد، همسران و معلول آزار دیده، اختلافات حاد خانوادگی، خودکشی، فرار از منزل،کودکان کار و خیابان و افراد دارای اختلال هویت جنسی را تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرد: هر فردی که دچار هرگونه آزاری از سوی دیگران شده، هر فردی که احساس ناامیدی و یا تمایلی هرچند اندک برای دست زدن به اقدامی خشونت آمیز علیه خود یا دیگران دارد و یا افرادی که چنین شرایط و احساساتی را در دیگران مشاهده و موجب نگرانی آنها می‌شود، می توانند در تماس با اورژانس اجتماعی راه را برای نجات خود یا دیگران از آسیب بیشتر و جدی‌تر باز کنند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون در کل استان تعداد ۲۸ خودروی اورژانس اجتماعی شامل ون و سواری وجود دارد که ۱۸ خودرو از نوع ون هستند.

به گفته وی، کلانشهر مشهد دارای هفت خودروی ون اورژانس اجتماعی است که پاسخگوی تماسها و آسیبهای نیازمند مداخله حضور هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۳ شهرستان استان خراسان رضوی دارای تجهیزات خودرویی اورژانس اجتماعی هستند و هر تیم اورژانس در این قالب دارای یک مددکار و یک روانشناس است.

"اورژانس اجتماعی" که با گرفتن شماره تلفن ۱۲۳ شبانه‌روزی در دسترس آحاد مردم قرار دارد، ابزاری موثر برای جلوگیری از خشنونت‌هایی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی است.

سازمان بهزیستی در چارچوب فعالیت "اورژانس اجتماعی" مامور رسیدگی به آلام شهروندانی از همه سنین است که دچار بحران و آسیبهای روحی، جسمی، خانوادگی یا فردی شده و برای رهایی از آسیب یا صدمه بیشتر نیازمند کمک فوری هستند.

به این ترتیب کارشناسان و مددکاران آموزش‌دیده سازمان بهزیستی در میانه گرداب خوفناک چنین رخدادهای سخت و طاقت‌فرسایی تنها یاوران توانمند شهروندانی هستند که صدای مظلومیت و کمک‌خواهی‌شان در چهار دیواری خانه می‌پیچد و تماسهای مردمی با شماره تلفن ۱۲۳ است که می‌تواند نجاتبخش این آسیب‌دیدگان باشد.

در هر جامعه‌ای برای پاسخگویی به نیازهای اجتماعی و روانی شهروندان و حل یا کاهش مشکلات آنها تمهیداتی اتخاذ و برنامه‌هایی تدوین و اجرا می‌شود و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

گرچه این برنامه‌ها می‌تواند حسب شرایط متفاوت فرهنگی، اجتماعی و قانونی در کشورها گوناگون باشد اما مهم این است که بتوان مسایل و راهکارهای مناسب، یافته و اجرا شود.

"اورژانس اجتماعی" با تماس تلفنی با شماره ۱۲۳ یکی از همین برنامه‌ها و راهکارهاست که حاصل سالهای متمادی فعالیت سازمان بهزیستی بوده و راهی برای رسیدن به فریاد بی‌صدای آسیب‌دیدگان اجتماعی و خشونت‌دیدگان است.

"اورژانس اجتماعی" تلفیقی از مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی است که به دو شیوه اعزام گروه سیار با عنوان "خدمات اجتماعی سیار" و یا ارائه خدمات در پایگاه اورژانس اجتماعی با عنوان "پایگاه خدمات اجتماعی" بنابر ضرورت و تشخیص مددکار خدمت‌رسانی می‌کند.

انجام مداخلات روانی اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی و به نوعی پیشگیری از وقوع جرم یا فوت مهمترین هدف و روند کار در برنامه اورژانس اجتماعی بهزیستی است.

خراسان رضوی به دلیل شرایط ویژه این خطه از جمله مهاجرپذیری، پدیده حاشیه‌نشینی شهری، اختلاط فرهنگی و حجم بالای مسافران به طور طبیعی دچار و درگیر آسیبهای اجتماعی فراوانی است که از آن جمله می‌توان به طلاق، اعتیاد، کودکان کار، کودکان خیابانی، کودک‌آزاری، همسرآزاری و موارد مشابه اشاره کرد.

به همین خاطر خراسان رضوی رتبه نخست پوشش عملیات کارشناسی مددکاری، روانشناسی بالینی و تعداد پایگاههای اورژانس اجتماعی را در مقایسه با دیگر استانهای کشور دارد.

خودکشی ۶ نفر از اعضای یک خانواده در مشهد طی روزهای اخیر یکی از دلخراش‌ترین خبرهای امسال بود که دل هر شنونده‌ای را به درد آورد. در این حادثه پنج نفر عضو خانواده جان باختند و یک نفر از آنان در کما به سر می برد.

اگرچه در جریان این حادثه هیچ تماسی با اورژانس ۱۲۳ نه از سوی مردم و نه از سوی سازمانهای متولی رسیدگی به موضوع از جمله پزشکی قانونی و یا دانشگاه علوم پزشکی با بهزیستی گرفته نشد، اما ضرورت اطلاع رسانی دوباره به مردم از این حیث که در صورت دچار شدن به هر آسیب اجتماعی چه برای خودتان یا دیگران می توانید با این سامانه تماس گرفته و از خدمات و کمک مشاوره و مددکاری بهره ببرید.

 

 

کد خبر 939
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 3913

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها