1401/12/01 10:44:14
فرزندان بهزیستی، از پذیرش در مراکز شبه خانواده تا ترخیص و استقلال

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال‌جاری بیش از ۱۰۰۰ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست از سوی دادگستری معرفی و در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی خراسان رضوی ساماندهی و پذیرش شده‌اند.


دکتر مسعود فیروزی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال‌ ۱۴۰۱ تاکنون ۲۱۶ کودک مقیم در مراکز شبانه‌روزی به خانواده زیستی و جایگزین بازپیوند و تحویل داده شده‌اند. بازپیوند کودک به خانواده اینگونه است که تلاش می‌شود کودک وارد خانواده زیستی خود شود و اگر نشد، بتواند در خانواده جایگزین، اقوام سببی و نسبی خود ساماندهی شود و اگر این اتفاق هم نیفتاد، بتواند وارد فرآیند فرزندخواندگی امین موقت شود و در نهایت اگر هیچکدام از اینها میسر نبود به ناچار داخل مراکز بهزیستی نگهداری شود .هدف بهزیستی همواره بر این است که کودک از آغوش گرم خانواده محروم نماند.

وی با بیان اینکه خانه‌های کودک و نوجوان، آینده فرزندان بهزیستی را می‌سازد، گفت: مراکز شبانه‌روزی شبه خانواده به منظور حفاظت از حقوق کودکان و مراقبت از سلامت جسمی و روانی آنان ایجاد شده است. در سال‌جاری مراکز شبانه‌روزی متعددی در استان خراسان رضوی در راستای ارائه خدمات مطلوب و رعایت استانداردهای لازم درمراقبت تخصصی از کودکان تاسیس گردیده است؛ زیرا براساس تجربیات موجود در امر سرپرستی کودکان، نوجوانان و جوانان می‌بایست ویژگی‌های خانواده در کوچک بودن، تعداد مربیان اندک و مشخص که با افراد انس و علاقه ایجاد کنند و رسیدگی به امور معنوی مددجویان به طور جدی مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه فعالیت‌های متعددی در راستای توانمندسازی این فرزندان انجام می‌گیرد، گفت: فراهم نمودن زمینه استقلال و ورود به زندگی مستقل ۲۳۰ نفر از فرزندان مراکز شبانه‌روزی با انجام حمایت‌های مادی و معنوی از آنان از ابتدای سال‌جاری، پرداخت شهریه دانشگاه جهت ادامه تحصیل مددجویان مراکز شبانه‌روزی، تسهیل فرآیند اشتغال فرزندان از طریق پرداخت کمک‌های موردی جهت حرفه‌آموزی آنان، پرداخت کمک هزینه ازدواج به فرزندان مراکز شبانه‌روزی و... بخشی از خدماتی است که فرزندانِ ما از آن برخوردار می‌شوند.

 وی افزود: سازمان بهزیستی به منظور رفع مشکلات مسکن، ازدواج، جهیزیه، اشتغال و تحصیلات عالی فرزندان و... نیز خدمات تخصصی به مددجویان ارائه می‌کند. مراکز شبه‌خانواده دیوارهایی نیستند که فقط کودکان و نوجوانان را دور هم جمع کنند و در چارچوب آن صرفا به نیازهای مادی آنان پرداخته شود. تلاش می‌گردد که تا حد امکان وضعیت مراکز را  به شرایط موجود در خانواده‌ها نزدیک سازیم.

فیروزی با بیان اینکه راه اندازی خانه‌های مستقل جهت پیگیری شرایط فرزندان هدایت شده به زندگی مستقل و حمایت از آنان پس از ترخیص از مراکز شبانه‌روزی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که توسط بهزیستی برای این فرزندان انجام می‌گیرد، گفت: ملاک استقلال و ترخیص فرزندان بهزیستی از مراکز نگهداری «توانمندی» نوجوانان تحت سرپرستی و «اطمینان از وضعیت مطلوب آنان پس از استقلال» است. ترخیص از مراکز، شرایط و قوانین بسیار خاص و ویژه‌ای دارد. اینگونه نیست که بعد از رسیدن فرزندان به سنی خاص به‌راحتی از مراکز ترخیص شوند. تا زمانی که کودکان توانمندی‌های لازم را کسب نکنند، سازمان بهزیستی اجازه مستقل شدن آنها را نخواهد داد.

وی افزود: سواد اجتماعی، سواد تحصیلی و علمی، حرفه آموزی، سواد مالی و دیگر توانمندی‌ها و مهارت‌ها باید در  نوجوانان ایجاد شود. اینگونه برنامه‌ها در بهزیستی دائما در حال بررسی و مرور است.

کد خبر 920
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 580

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها