1401/11/05 23:27:32
در رسانه | برخی خانواده‌های منطقه تربت‌ جام اعتقادی به مشاوره‌های ژنتیکی ندارند

رئیس اداره بهزیستی تربت‌ جام گفت: متاسفانه برخی خانواده‌ها علی‌رغم اینکه دارای چند معلول هستند اما همچنان اعتقادی به مشاوره‌های ژنتیکی ندارند.


حسن ظفر مقدم در گفت‌وگو با ایسنا با ابراز تاسف از اینکه برخی خانواده‌ها در غربالگری کودکانشان همکاری لازم را با بهزیستی ندارند، افزود: علی‌رغم اینکه خانواده‌ها برای انجام غربالگری، هیچ هزینه‌ای را متحمل نمی‌شوند اما سال گذشته از ۲۴ هزار کودک سه تا ۶ سال فقط ۸۰۰۰ نفر غربالگری شدند.

وی اظهار کرد: اکنون ۲ پایگاه غربالگری در شهرستان فعال است که صبح‌ها در روستاها و عصرها داخل شهر پاسخگوی مراجعان است. امیدوارم امسال آمار غربالگری کودکان افزایش یابد و خانواده‌ها استقبال بیشتری از این موضوع کنند.

رئیس اداره بهزیستی تربت‌ جام عنوان کرد: باید در روستاها اقدامات فرهنگی بیشتری در این خصوص صورت گیرد. متاسفانه برخی افراد تندرو خانواده‌ها را از انجام غربالگری کودکانشان منصرف می‌کنند؛ در صورتی که اگر مشکل کودک در دوره طلایی مشخص شود، به راحتی می‌توان آن را قبل از اینکه زمان بگذرد، رفع کرد و یا به حداقل آسیب رساند.

ظفرمقدم گفت: در حال حاضر برای نگهداری هر معلول در ماه سه میلیون تومان به مراکز شبانه هزینه پرداخت می‌شود؛ در صورتی که اگر معلولیت‌ها به موقع شناسایی شود، نیازی به پرداخت چنین هزینه‌هایی نخواهد بود و یا این مبالغ به حداقل خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: پارسال بالغ‌ بر ۴۴ میلیارد تومان به جز امکاناتی که داده شده، نقدا به خانواده‌های معلولان شهرستان پرداخت نموده‌ایم. قطعا هرچه بیشتر فرهنگ‌سازی شود و سطح پیشگیری افزایش یابد، سطح رفاه جامعه نیز بیشتر می‌شود. در این مسیر همه باید تلاش کنند و تنها وظیفه بهزیستی نیست.

رئیس اداره بهزیستی تربت‌ جام افزود: از نظر علت معلولیت‌ها تربت‌ جام با بیش از ۷۴ درصد، بیشترین آمار را در خراسان رضوی دارد که این موضوع مرتبط با مسائل ژنتیکی و مادرزادی است.

وی با بیان اینکه ۴.۴ درصد معلولان استان در این شهرستان ساکن هستند، گفت: یکی از عللی که موجب افزایش این آمار شده، ازدواج‌های فامیلی و عدم توجه به مشاوره‌های علمی و ژنتیکی است.  

ظفرمقدم با اشاره به اینکه درصد معلولیت‌ها در برخی روستاهای شهرستان بسیار بیشتر از سطح میانگین جهانی است، اظهار کرد: اگرچه میانگین جهانی معلولیت ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام شده اما روستاهایی در شهرستان هست که میانگین تعداد معلولان آن بیش از ۱۸ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم وضعیت موجود اما مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان نداریم که با توجه به درصد بالای معلولیت‌ها راه‌اندازی این مرکز از ضروریات است.

رئیس اداره بهزیستی تربت‌ جام گفت: اکنون در شهرستان تربت‌ جام یک مرکز توان‌بخشی روزانه و سه مرکز شبانه‌روزی شامل یک مرکز نگهداری معلولان ذهنی، یک مرکز سالمندان و یک مرکز معلولان جسمی‌حرکتی دختران و سه خانه نگهداری فرزندان یتیم، سه کمپ یا مرکز اقامتی ماده ۱۵، یک مرکز برای خانم‌ها و ۲ مرکز برای آقایان فعالیت دارد. در یک‌ سال اخیر نیز با همکاری مسئولان یک کمپ تبصره ۲ ماده ۱۶ آقایان را افتتاح شد.

شهرستان تربت‌جام دارای یک خانواده پنج معلولی، سه خانواده چهار معلولی، ۱۹ خانواده سه معلولی، ۱۴۸ خانواده ۲ معلولی است. سایر خانواده‌های دارای معلول، تنها یک معلول دارند.  

کد خبر 798
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 562

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها