1401/10/28 12:2:28
عملکرد بهزیستی خراسان رضوی در حوزه مسکن مددجویان؛
معلولان، همچنان در حسرت سقف

۱۰۱۴ خانوار دارای ۲ عضو معلول یا بیشتر که مددجوی بهزیستی خراسان‌رضوی‌ هستند مسکن ندارند.


شهرآرا- زهرا زنگنه -  سختی‌های نگهداری از دو فرزند معلول را با مهر به جان خریده‌اند اما تلخ‌کامی‌شان از نداشتن سقفی بالای سرشان است. در آشفته‌بازار اجاره‌بها به سختی سرپناهی را پیدا کردند که کمترین امکانات را با توجه به شرایط ویژه فرزندانشان داشته باشد اما تا چشم برهم زدند یک سال گذشت و حالا صاحب‌خانه، خانه‌اش را می‌خواهد و باز قصه تکراری جست‌وجو برای سرپناه. این، گوشه‌ای از دغدغه‌ها و مرارت‌های یکی از ۱۰۱۴ خانوار زیرپوشش بهزیستی خراسان‌رضوی است که دو فرزند معلول یا بیشتر دارند و با مراجعه به واحد مسکن این اداره‌کل اعلام کرده‌اند که زمین یا مسکن ندارند. آن‌ها خواستار استفاده از تسهیلات بلاعوضی هستند که در پی تفاهم سازمان بهزیستی کشور با همکاری بنیاد مستضعفان به خانواده‌های دارای دو عضو معلول یا بیشتر پرداخت می‌شود؛ تسهیلاتی که خارج از طرح نهضت ملی مسکن و برای مشمولان در قالب پروژه‌های مسکونی یا خودمالکی در دسترس است.

سهمیه امسال، ۲۵۵ نفر
از معاون اشتغال، مسکن، مؤسسات خیریه و مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان خواستیم جزئیات بیشتری از این خانواده‌ها و نیز میزان تسهیلات پرداختی به آن‌ها بگوید.
حمیده محدث در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون برای حدود ۲۵۵ نفر اعتبار در نظر گرفته شده است. این را هم گفت که بانک اطلاعات مسکن دقیقی نداریم اما ۱۰۱۴ خانواده دارای دو عضو معلول یا بیشتر به واحد مسکن ما مراجعه و اعلام کرده‌اند فاقد مسکن هستند. سهمیه امسال استان برای دریافت کمک‌هزینه بلاعوض ساخت مسکن در خانواده‌های دارای دو عضو معلول در روستا ۱۱۵ و در شهر ۱۴۰ نفر است. البته این سهمیه برای شهر در ابتدا صد نفر بود که پس از تجمیع مازاد سهمیه سایر استان‌ها، چهل سهمیه دیگر به خراسان‌رضوی اضافه شد.

تسهیلات ۲۰۰ میلیونی
به گفته او، مبلغ درنظرگرفته‌شده برای این طرح در شهرها ۲۰۰‌میلیون تومان و در روستا ۱۵۰‌میلیون تومان است.
معاون بهزیستی استان تصریح کرد: دریافت این تسهیلات برای افرادی که به‌صورت خودمالک اقدام به ساخت مسکن و همچنین کسانی که در قالب پروژه‌های دیگر اقدام به خرید مسکن می‌کنند، میسر است.
محدث خاطرنشان کرد: بیشتر متقاضیان مسکن در روستاها زمین دارند و پس از دریافت پروانه و شروع به ساخت، مستندات از سوی شهرستان‌ها ارسال شده و برای آن‌ها اعتبار آزاد خواهد شد.
او با بیان اینکه در شهرها افراد معمولا برای خرید زمین دچار مشکل هستند که در این موارد بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای خانواده‌های فاقد زمین کمک‌هایی در نظر گرفته‌ است، گفت: برای مثال به افراد ساکن در شهرهای زیر ۱۰۰‌هزار نفر زمین داده می‌شود. در مرحله بعدی بنا به سطح پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و ارسال مستندات برای آن‌ها اعتبار درنظر می‌گیریم.
محدث همچنین از امکان استفاده متقاضیان نهضت ملی مسکن از این تسهیلات خبر داد و اظهار کرد: در زمان آغاز طرح نهضت ملی مسکن به حدود ۱۴‌هزار نفر اطلاع‌رسانی کردیم تا در این طرح نام‌نویسی کنند. از این رقم، بیش از ۷هزار نفر ‌نام‌نویسی کردند که حدود ۳هزار نفر مدارک خود را کامل کردند و در فرایند دریافت تسهیلات هستند. اکنون حدود ۲۷۵ نفر از ثبت‌نام‌شدگان در سامانه تاکنون تعیین پروژه شده‌اند.
او ادامه داد: در این سامانه مددجویان بهزیستی مشخص می‌شوند و پس از اعلام پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از سوی راه و شهرسازی برای آن‌ها مبلغ مورد نظر آزاد می‌شود. بنابراین اگر متقاضیان در سامانه نهضت ملی مسکن ‌نام‌نویسی کرده باشند، می‌توانند از همین خدمات استفاده کنند. معاون بهزیستی استان درباره استفاده از این تسهیلات برای خرید آپارتمان‌های پیش‌فروش نیز تصریح کرد: در طرح‌های پیش‌فروش آپارتمان‌ها به‌دلیل اینکه مستندات درستی وجود ندارد امکان پرداخت مبلغ را نداریم. اما دریافت این تسهیلات برای افرادی که قصد دارند از طریق پروژه‌ها صاحب‌خانه شوند امکان‌پذیر است. همه پروژه‌ها بر اساس پیشرفت فیزیکی در مراحل فنداسیون، اسکلت، سفت‌کاری و پایان‌کار بنابر تشخیص پیمانکار یا خود فرد به‌صورت مسدودی واریز می‌شود تا در نهایت برای پیمانکار واریز شود.
محدث در پاسخ به پرسشی درباره اولیت‌بندی اختصاص این تسهیلات گفت: همه خانواده‌های دارای دو عضو معلول، سرپرستان معلول، خانواده‌های دارای عضو معلول بالای بیست سال، زنان سرپرست خانوار و فرزندان شبانه‌روزی که کمتر از ۱۰ سال است از خانه‌ها ترخیص شده‌اند، شامل کمک هزینه مسکن می‌شوند. تنها تفاوت در مبلغ کمک‌هزینه است.
او ادامه داد: این مبلغ برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول در شهر ۲۰۰‌میلیون تومان و در روستا ۱۵۰‌میلیون تومان و برای بقیه جامعه هدف شامل ۱۰۰‌میلیون تومان کمک بلاعوض است. اعتبار استان در حوزه مسکن مطلوب است، فقط افراد باید مستندات ارائه کنند تا اعتبار تخصیص داده شود.

امسال، تحویل ۶۷۰ واحد مسکونی
محدث با بیان اینکه ۱۴‌هزار خانواده زیرپوشش بهزیستی در نوبت مسکن هستند و برای این موضوع در سازمان بهزیستی پرونده تشکیل داده‌اند تصریح کرد: امسال ما متعهد به ساخت و تحویل ۱۷۰۲ واحد مسکونی شده‌ایم که شامل واحدهای امسال و واحدهای ناتمام سال‌های پیش است. از ابتدای امسال حدود ۶۷۰ واحد از این رقم آماده و تحویل داده‌ شده است. خوشبختانه کمبود بودجه نداریم و بقیه واحدها نیز طبق برنامه در حال ساخت است.

 

کد خبر 789
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 754

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها