1401/10/10 9:38:14
طرح محب؛ گامی اساسی در راستای کاهش فشارهای روانی بازماندگان حوادث

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، گفت: بلایای طبیعی همواره یکی از عوامل تهدیدکننده برای زندگی بشر در جهان به شمار می‌روند. ایران یکی از مستعدترین کشورهای جهان برای وقوع حوادث و بلایای طبیعی است. علاوه بر خسارات فیزیکی و اقتصادی ناشی از حوادث طبیعی وانسان ساخت، آسیب‌های روانی واجتماعی پس از حوادث نیز مهم و قابل توجه می‌باشد.


مسعود فیروزی افزود: پس از حوادث و بلایای طبیعی، مشکلات و فشارهای روانی بازماندگان حادثه به شکلی غیر قابل پیش‌بینی زیاد می‌شود که اگر از طریق حمایت‌های روانی، اجتماعی، روان‌شناسی و مددکاری کاهش پیدا نکند، آسیب‌های جدی و عمیقی را برای فرد و جامعه به‌وجود می‌آورد. کودکان، سالمندان، معلولین، مال‌باختگان و بسیاری دیگر از بازماندگان حوادث در این زمان دچار بهت و افسردگی‌های شدید یا تنش‌های روانی غیر قابل پیش‌بینی می‌شوند که باید با مشاوره و مددکاری به سراغ آنها رفت و آنها را از این موقعیت دشوار خارج نمود لذا تشکیل گروه‌های فوریتی روان‌شناختی در بحران یکی از ضروریات است و طرح مُحب نیز بر همین اساس همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اقدام و برخورد مناسب وصحیح در هنگام مواجهه با حوادث طبیعی، انسان‌ساخت یا اضطراری می‌تواند شدت اختلالات روانی-اجتماعی را کاهش دهد، گفت: طرح شبکه خدمات مشاوره‌ای و حمایت‌های روانی- اجتماعی در حوادث، بلایا و شرایط اضطراری به منظور پیشگیری و کاهش بروز مشکلات روانی-اجتماعی در حوادث غیرمترقبه تهیه شده است. دراین راستا مشارکت و همراهی متخصصین نقش غیرقابل انکار در مداخلات وحمایت‌های روانی- اجتماعی موجب تسریع در مدیریت بحران خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در طرح محب از یک‌سو روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی شاغل در مراکزمشاوره کشور که به نام گروه‌های فوریتی نام‌گذاری می‌شوند به‌دنبال برنامه‌های آموزشی مستمر توانمند گردیده تا در زمان بروز حوادث غیرمترقبه بتوانند در اسرع وقت و با هماهنگی‌های از قبل طراحی شده، خدمات مشاوره و روان‌شناختی را به آسیب‌دیدگان ارایه دهند. از سوی دیگر با سازمان‌یابی گروه‌های محله‌ای و آموزش مهارت‌های خاص به‌ویژه مهارت مدیریت و کنترل استرس، مردم را به‌گونه‌ای توانمند نمایند.

وی در خصوص هدف غایی طرح محب گفت: کاهش اختلالات و مشکلات روانی- اجتماعی ناشی از بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و بلایای طبیعی اصلی‌ترین هدف این طرح می‌باشد. قطعا در پی آن توانمندسازی فرد به لحاظ شخصی، اجتماعی و شغلی اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 679
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1252

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها