1401/09/24 13:37:49
افزایش مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت با اجرای طرح" ورزش ها و بازی های بومی محلی"

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی استان خراسان رضوی در راستای توانبخشی افراد دارای معلولیت و ارتقای دسترسی آنها به خدمات اجتماعی، اقدام به اجرای طرحِ ورزش‌ها و بازی‌های بومی-محلی نموده است.


حمیدرضا علیزاده رضایی افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه، راهبردی در درون برنامه توسعه است که در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، فعالیت‌های اجتماعی، توانمندسازی از طریق تلاش‌های مشترک خود افراد دارای معلولیت، خانواده آنها، جامعه محلی، نهادهای دولتی و غیر دولتی اجرا می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: هدف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه کاهش فقر، برابرسازی فرصت‌ها، فراگیر سازی اجتماعی افراد دارای معلولیت می‌باشد. به‌همین منظور بهزیستی استان خراسان رضوی در راستای ارتقای دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات اجتماعی، اقدام به اجرای طرحِ ورزش‌ها و بازی‌های بومی-محلی نموده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح بازی‌های بومی-محلی از سال ۱۳۹۸ آغاز گردیده، گفت: متاسفانه این طرح به مدت دوسال به‌دلیل ممنوعیت‌ تجمعات ناشی از شیوع کووید معطل ماند. اما در سال جاری تجهیزات ورزشی خریداری گردید و در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت. در مهرماه امسال به مناسبت هفته سالمندان و در هفته بزرگداشت افراد دارای معلولیت این برنامه در شهرستان‌های مختلف و در میان افراد دارای معلولیت اجرا گردید.

وی افزود: این طرح به صورت بازی‌های فراگیر یعنی بازی و ورزش‌هایی که افراد دارای معلولیت نیز بتوانند در کنار افراد سالم آن را  انجام دهند، اجرا می‌گردد. مهم‌ترین هدف این طرح  بهبود سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت، بهبود دسترسی آنها به  فعالیت‌های ورزشی، بهره‌مندی صحیح از اوقات فراغت و تفریح است.

علیزاده رضایی ضمن تاکید بر اینکه از این طریق سطح مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های اجتماعی و ارتباط آنها با همسالان‌شان ارتقاء می‌یابد، گفت: در این مسابقات و بازی‌های بومی-محلی تلاش شد که ارتباطات اجتماعی و نحوه تعامل افراد دارای معلولیت با دیگران ارتقاء یابد. افرادی که قرار است در این مسابقات شرکت نمایند به صورت هدفمند از میان افراد منزوی و گوشه‌گیر که مهارت اجتماعی کمتری دارند، انتخاب می‌گردند.

وی افزود: فعالیت‌های ورزشی نقش بسیار مهمی به‌منظور جلوگیری از تشدید معلولیت‌ها داشته و عوارض آن را کمتر می‌کند. عوارض معلولیت‌ها مثل چاقی ناشی از بی‌تحرکی به ویژه در میان کودکان دارای معلولیت جسمانی، تقویت قدرت تمرکز و توجه در میان کودکان دارای معلولیت ذهنی خفیف، تصحیح قضاوت افراد دارای بیماری اعصاب و روان نسبت به دیگران و... از جمله این موارد می‌باشد. در یکی از این مسابقات در شهرستان نیشابور شاهدِ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در وضعیت جسمانی یکی از مددجویان به‌واسطه تمرینات ۳ ماهه‌ای که برای شرکت در مسابقات داشت، بودیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در هفته جهانی سالمندان تقریبا تمام شهرستان‌ها این برنامه را اجرا نمودند، گفت: تمامی مراکز ما در شهرستان‌ها آموزش‌های لازم را در خصوص این طرح گذرانده‌اند و در مناسبت‌های مختلف از آنها خواسته می‌شود تا یک دوره از این بازی‌ها را اجرا نمایند. همه افراد دارای معلولیت می‌توانند در این مسابقات شرکت نمایند. در بازدیدهایی که به مناسبت هفته بزرگداشت افراد دارای معلولیت داشتیم از تماشای نشاط و شادابی که در کودکان به‌واسطه اجراء این طرح ایجاد گردیده بود، بسیار لذت می‌بردیم.

وی ضمن اشاره به اینکه مسئولین نیز در این مسابقات حضور دارند، گفت: در تلاشیم تا از این طریق توجه نهادهای مختلف را به مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت بیشتر جلب نماییم تا بلکه انگیزه بیشتری در جهت برنامه‌ریزی به‌منظور بهبود وضعیت این افراد در آنها ایجاد گردد. علاوه بر این، تصمیم داریم تا ارگان‌های مسئول در خصوص موضوع ورزش و بازی‌های بومی-محلی را پای کار بیاوریم. به‌همین منظور با شهرداری، اداره ورزش و جوانان نیز رایزنی‌هایی داشته‌ایم تا افراد دارای معلولیت بیشتری بتوانند در این طرح شرکت نمایند و این برنامه‌ها با کیفیت بهتری اجرا گردد.

 

 

کد خبر 626
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 498

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها