1401/09/20 9:51:29
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی؛
نیازهای افراد دارای معلولیت مبنای پژوهش قرار گیرد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بهزیستی به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی از طرح‌های پژوهشی در جهت ارتقاء عملکرد خود استقبال می‌نماید، گفت: آسیب‌ها و معضلات در هر برهه‌ی زمانی، متفاوت است. ابتدا بایستی به یک شناخت علمی و همه‌جانبه در خصوص موضوعات مختلف دست یابیم تا از این رهگذر بتوانیم اقدامی موثر در جهت چاره ‌اندیشی و رفع آنها داشته باشیم و نتایج پژوهش‌ها را به‌صورت عملیاتی و میدانی به‌کارگیریم.


دکتر مسعود فیروزی با اشاره به حضور سازمان بهزیستی نیز در نمایشگاه هفته پژوهش، گفت: در این نمایشگاه گزارشی از توانمندی‌های پژوهشی و تحقیقاتی سازمان ارائه داده شد. در ابتدای سال جاری به‌منظور نیازسنجی و انتخاب اولویت‌های پژوهشی با تمامی ادارات بهزیستی شهرستان‌ها مکاتباتی انجام گرفت و تمامی شهرستان‌ها اولویت‌های پژوهشی مدنظر خود را ارسال نمودند. در نهایت ۴ طرح پژوهشی که متناسب با نیازِ روز سازمان بهزیستی و مطابق دستورالعمل‌ها و معیارهای مدنظر بود، مصوب گردید.

وی درخصوص موضوعات انتخاب شده به عنوان اولویت‌های پژوهشی سازمان گفت: شناسایی زمینه‌های رونق زیست تجردخواهانه در شهر مشهد، ارزیابی شرایط زندگی زوجین سازش یافته در برنامه پیشگیری از طلاق، بررسی اشتغال پایدار افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، ارزیابی عملکرد مشاوره تلفنی ۱۴۸۰در ارتقا سلامت خانواده از جمله محورهای پژوهشی مصوب شده می‌باشند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه درسال‌های اخیر زندگی در خانه‌های مجردی در شهر مشهد افزایش یافته است، گفت: زیست تجرد خواهانه الگویی جدید از زندگی است که گستردگی وسیعی در میان جوانان یافته است. شناسایی زمینه‌های رونق زیست تجردخواهانه در شهر مشهد و فهم عمیق دلایل انتخاب این زیست و پیامدهای اجتماعی آن می‌تواند مسئولان را در مدیریت این پدیده اجتماعی نوظهور یاری دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای پژوهشی، ارزیابی شرایط زندگی زوجین سازش یافته در برنامه پیشگیری از طلاق می‌باشد. اهداف این پروژه افزایش میزان رضایت زوجین، کاهش میزان پرخاشگری در میان آنها و ارائه راهکارهای لازم در جهت کاهش میزان طلاق است. بعد از شناسایی علل وعوامل موثر بر طلاق در جهت کاهش این معضل اقدام می‌گردد. شایان ذکر است که درحال حاضر بهزیستی با برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش پیش از ازدواج و همینطور در دوران ازدواج و اجرای طرح‌های مختلف در وهله اول به دنبال پیشگیری و درمرحله بعدی درمان و جلوگیری از افزایش این معضل اجتماعی می‌باشد.

فیروزی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال پایدار افراد دارای معلولیت از مهم‌ترین اهداف سازمان است و لذا در اولویت‌های پژوهشی نیز همواره مدنظر می‌باشد، گفت: بهزیستی استان خراسان رضوی هرساله اقدام به پرداخت کمک هزینه بلاعوض و تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت می‌نماید. متاسفانه در برخی موارد اشتغال ناپایدار بوده و بعد از مدتی از بین رفته است. اجرای این پروژه به‌منظور یافتن موانع اشتغال معلولان جهت یافتن راه‌های رفع این موانع و کاهش مشکلات فرهنگی، اجتماعی، ا قتصادی خانواده‌ها می‌گردد و ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد مشاوره تلفنی ۱۴۸۰در ارتقاء سلامت خانواده و بررسی و ارزیابی عملکرد مشاوره تلفنی بر روی تماس گیرندگان با مشکلات مربوط به ارتباطات زوجین و خانواده در سه ماهه پایان سال ۱۴۰۱ و ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ از دیگر محورهای پژوهشی این سازمان در سال اخیر بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص موضوعات حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: طراحی الگوهای حمایتی و توانمندسازی گروه‌های آسیب دیده اجتماعی و بررسی مسائلی مانند خودکشی، طلاق، فرار از منزل، دختران و زنان آسیب‌دیده، روسپی‌گری، قتل، اعتیاد و... زوایا و ابعاد پنهانی دارند. بهزیستی به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی باید در وهله اول به شناخت عمیق در خصوص این موضوعات نائل شده و در مراحل بعدی به‌دنبال چاره ‌اندیشی و کاهش آسیب باشد و نتایج پژوهش‌ها را به‌صورت عملیاتی و میدانی به‌کار گیرد.

فیروزی ضمن تاکید بر اینکه مشکلات و نیازهای افراد دارای معلولیت همواره رو به تزاید است، گفت: با پیشرفت تکنولوژی و گسترش وسایل ارتباطات جمعی، نیازهای افراد دارای معلولیت نیز مضاعف گشته است. همواره بایستی شرایط را برای بهره‌مندی این افراد نیز فراهم نمود. بنابراین تولید وسایل توانبخشی مخصوصا تجهیزات پیشرفته‌ای مثل سمعک، لوازم خاص مربوط به نابینایان، تجهیزات درمانی مربوط به فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و همینطور شیوه‌های نوین توانمندسازی بایستی در دستورکار قرار بگیرد. ضروری است که شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشمندان و فرهیختگان توجه ویژه‌ای به مسائل افراد دارای معلولیت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری وسیله رباتیکی برای کودکان دارای معلولیت جسمی-حرکتی در جهت توانمندسازی آنها تولید گردید. این وسیله دوران آزمایشی‌اش را سپری کرد. این وسیله که در کارآیی کاملا مشابه نمونه‌های خارجی می‌باشد با قیمتی بسیار نازلتر وارد بازار شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه همکاری‌های لازم با پژوهشگرانی که جامعه هدف بهزیستی را مورد مطالعه قرار می‌دهند انجام می‌گیرد، گفت: بهزیستی با جدیت به دنبال افرادی است که در حوزه تولید لوازم کمکی در رابطه با انجام فعالیت‌های روزانه زندگی افراد دارای معلولیت تحقیق می‌نمایند. در وهله اول باید نیازهای افراد دارای معلولیت با تکیه بر پژوهش تشخیص داده شود و در مرحله بعدی در جهت تولید آنها اقدام کرد.

وی افزود: مهم‌ترین موضوع استفاده و بهره‌مندی از نتایج پژوهش‌ها به‌صورت عملی در جهت ارتقاء کیفیت، بهبود عملکرد سازمان، چاره‌گشایی از معضلات و مشکلات است. قرار نیست که یک پژوهش در کتابخانه بماند و خاک بخورد. باید نتایج پژوهش در جامعه‌ای که در خصوص آنها تحقیق انجام گرفته، به کار بست.

کد خبر 611
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 683

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها