1401/09/05 12:39:10
در "فرزندپذيري ميهمان" ، خانواده گرايي جايگزين مركز گرايي مي شود

مديركل بهزيستي خراسان رضوي درخصوص فرآيند فرزندپذيري ميهمان گفت: اين پروسه مشابه رويه فرزندخواندگي است. با اين تفاوت كه كودك براي مدت زمان موقتي ميهمانِ خانواده متقاضي است و با آنها زندگي مي‌كند. بعد از بهبود شرايط در خانواده زيستي، كودك مجددا به خانواده‌ي خود بازمي‌گردد. اینکه کودک در کنار یک خانواده سالم حتی برای مدت محدود زندگی کند بهتر از انتقال او به مراکز نگهداری است.


دكتر مسعود فيروزي گفت:كودكان بد سرپرستي كه خانواده موقتا صلاحيت و شرايط نگهداري از آنها را ندارد و درعين‌حال امكان سلب حضانت از خانواده نيز وجود ندارد، به‌جاي اينكه كودك تا زمان بهبود وضعيت در خانواده زيستي به مراكز بهزيستي انتقال داده شود، به‌صورت موقتي به خانواده‌هاي متقاضي ميزبان واگذار مي‌گردد.

وي افزود: اين پروسه مشابه رويه فرزندخواندگي است. با اين تفاوت كه در اينجا تغيير هويت و شناسنامه براي كودك اتفاق نمي‌افتد. در اين شرايط كودك براي مدت زمان موقتي ميهمانِ خانواده متقاضي است و با آنها زندگي مي‌كند. بعد از بهبود وضعيت با دستور مقام قضايي كودك مجددا به خانواده زيستي بازمي‌گردد. اين رويه را اصطلاحا "فرزندپذيري ميهمان" مي‌گويند.

مديركل بهزيستي خراسان رضوي خاطرنشان كرد: از اسفندماه سال 1400 تاكنون 170 كودك به صورت ميهمان به خانواده‌هاي متقاضي واگذار شده‌اند و 12 كودك از آنها به دليل بهبود وضعيت و مهيا شدن شرايط در خانواده‌ي زيستي بنابر دستور مقام قضايي به خانواده‌هاي زيستي خود بازپيوند شده‌اند.

وي با بيان اينكه تمام مراحلي كه در پروسه فرزندخواندگي اتفاق مي‌افتد برای فرزندپذیری میهمان نيز انجام می‌گيرد، گفت: دستورالعمل‌ انتقال کودک به صورت میهمان به خانواده‌ی میزبان وجود دارد که با قيد فوريت و در کمترین زمان ممکن انجام مي‌گيرد. خانواده‌ي میزبان به صورت دقیق بررسی می‌گردند و مواردی مانند تاییدیه روانشناسي، بازديد از منزل، انواع آزمایشات و تست‌ها، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، نظارت پس از تحویل فرزند به خانواده میزبان و... نيز انجام می‌گیرد.

فيروزي خاطرنشان کرد: مدت زمان نگهداری کودک در خانواده فرزندپذیر میزبان تا زمان مساعد شدن شرایط خانواده زیستی ادامه مي‌يابد. بعد از بهبود شرايط خانواده زیستی طبق تشخیص مقام قضایی، کودک به آنها تحویل داده می­شود.

وي افزود: در برخي موارد شاهديم كه خانواده متقاضي، سرپرستي كودك نيازمند به درمان را به صورت موقت عهده‌دار مي‌شوند و تمامی اقدامات لازم و فرآیند درمان کودک را  انجام می­دهند. شعار طرح اين بود كه به جاي نگهداري 20 كودك در يك مركز نگهداري كودكان، 20 كودك در كنار 20 خانواده نگهداري شوند و طعم شيرين حضور در محيط خانواده سالم را بچشند و حتي در مدت زمان محدود نيز از كانون گرم خانواده محروم نمانند.

مديركل بهزيستي خراسان رضوي درخصوص محاسن این طرح گفت: کودکان بسیاری از رفتارها را از طريق الگوبرداري و به صورت غیرمستقیم آموزش می‌بینند. الگوپذیری يكي از روش‌هاي جامعه‌پذيري كودكان است. متاسفانه برخی از این کودکان در محیط خانواده زیستی خود از يكسري آموزش‌ها محروم بوده‌اند. طبق بررسی مددکاران و مشاوران، کودکان بعد از بازپيوند به خانواده‌ زیستی، مهارت‌ها و توانمندی‌های جديدی را فراگرفته­اند، نقش‌ها و کارکردهای خانواده را نيز درک نموده‌اند و...

وي در پاسخ به این پرسش که درصورت ايجاد وابستگي ميان کودکان و خانواده میزبان آيا تبعات منفي متوجه كودك مي‌شود، گفت: اینکه کودک در کنار یک خانواده سالم حتی برای مدت محدود زندگی کند بهتر از انتقال او به مراکز نگهداری است. در این حالت حتی برای مدت محدود نیز از كانون گرم خانواده محروم نمی‌مانند. در روابط ميان كودك و خانواده‌ي ميزبان، دلبستگي ايمن شكل مي‌گيرد. وضعيت رواني، عاطفي و اجتماعي كودكان پس از تجربه زندگي کردن در کنار خانواده میزبان بهبود پیدا می­کند. جلسات متعدد مشاوره و روانشناسی براي خانواده‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه آسیب احتمالی بصورت فردی و گروهی برگزار می­گردد.

فيروزي با اشاره به صحبت‌هاي يكي از خانواده‌هاي فرزندپذير ميهمان، گفت: يكي از خانواده‌هاي ميزبان كه مدتي با كودك زندگي مي‌كردند، جهت درمانِ او حدود 20 ميليون تومان هزينه دندان‌پزشكي پرداخت نمودند. اين خانواده اظهار مي‌كردند كه ما فكر كرديم تا اين برهه‌ي زندگي فقط براي بهبود كيفيت زندگي خود و فرزندان‌مان تلاش كرده‌ايم و از الان بهتر است يك قلك آخرت نيز براي خودمان درست كنيم و يك كارهايي نيز براي آخرت‌مان انجام دهيم.  

کد خبر 565
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 643

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها