1401/05/11 12:9:24
مشاوران باید به پرسش‌های اساسی بحران خانواده که منجر به طلاق می‌شود پاسخ دهند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، پروسه‌ی طلاق را یک بحران دانست که باید بر اساس دانش‌علمی مدیریت بحران، بتوان آن را به نحوی مدیریت کرد که بهترین نتیجه را برای خانواده و جامعه داشته باشد.


مسعود فیروزی که در آغاز جلسه‌ی آموزشی «تبدیل متقاضی طلاق به درمان» در بهزیستی استان سخن می‌گفت بحران در خانواده را نتیجه‌ی عوامل و علل مختلفی دانست که برخی از آنها از حوزه‌ی کاری مشاوره و مددکار فراتر بوده و در نگاه کلان قابل ارزیابی است.

فیروزی گفت: مشاوره روان‌شناسی، حقوقی و مذهبی در فرایند بحران خانواده، باید به سه سؤال اساسی در روابط زوجین و علت مراجعه‌ی آنها برای تقاضای طلاق پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اینکه چه چیزی اتفاق افتاده که منجر به این وضعیت شده است اهمیت اول را دارا می‌باشد.

وی گفت: پس از این، مشاوره باید به این سؤال پاسخ دهد که چرا این مشکل ایجاد شده و علت غایی آن که ممکن است در پشت صحبت‌ها و گفتگوهای مراجعین پنهان است باید توسط مشاوران کشف شود.

این متخصص مدیریت راهبردی گفت: پرسش آخر از سؤال‌های سه‌گانه در مدیریت بحران خانواده، این است که این اتفاق یا این مشکل چگونه ایجاد شده و چه فرایندی در بزرگ شدن و فراگیر شدن آن وجود داشته تا وضعیت به این شکل درآمده است.

فیروزی تأکید کرد: بدون پاسخ دادن به این سه سؤال مهم، تعادل در سیستم خانواده که یک سیستم پایه‌ای در زندگی اجتماعی است ایجاد نمی‌شود.

وی در خصوص چرایی برگزاری دوره‌های بازآموزی مشاوره پیشگیری از طلاق گفت: مشاوران روان‌شناسی، مددکاران و مشاورین مذهبی و حقوقی در اینجا گردآمده‌اند تا تجربیات و داده‌های پیشین در پرونده‌های جاری و گذشته را با هم به اشتراک بگذارند و با واکاوی این داده‌ها، برای افزایش سازش زوجین و پایداری خانواده، برنامه‌ریزی کنند.

وی گفت:‌ محتوای این دوره، باید بازاندیشی و بازنگری در عملکرد مشاورین و مراکز مشاوره باشد تا بتواند به نتیجه‌ی مطلوب برسد.

فیروزی یکی از مهم‌ترین گام‌های مدیریت بحران را «بازاندیشی» دانست و گفت: تبدیل زوجین متقاضی طلاق به متقاضیان درمان و رفع مشکلات زوجین، در واقع مصداق بازاندیشی است.

وی در ابتدای سخنانش به ایام سوگواری اباعبدا ...(ع) اشاره کرد و گفت: ما همه باید در مسیر فرهنگ جهاد و شهادت حرکت کنیم و ترکیب ایمان و آزادگی و ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار را از امام حسین(ع) بیاموزیم.

 

 

کد خبر 277
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1075

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها