1401/03/04 9:36:17
مشکلات شنوایی شایع‌ترین معلولیت در کوهسرخ است

رئیس اداره بهزیستی کوهسرخ گفت: متاسفانه شنوایی مهمترین و شایع‌ترین معلولیت شناسایی شده در شهرستان کوهسرخ است.


مهدی بیدل بختیاری با بیان اینکه سال گذشته طرح غربالگری شنوایی‌سنجی کودکان سه تا پنج سال در این شهرستان اجرا شد که از ۱۸۰۰ نفر، ۴درصد مشکل شنوایی داشتند، افزود: روستای ایور با ۷۰ نفر بیشترین معلول شنوایی را دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر آماری از سالمندانی که با مشکل شنوایی مواجه هستند، نداریم و فقط نوزادانی که متولد می‌شوند،  غربالگری می‌شوند. طرح شنوایی‌سنجی همه ساله در کوهسرخ اجرا می‌شود و پارسال ۱۸۰۰ نفر نیز غربالگری شنوایی‌سنجی شدند.
رئیس اداره بهزیستی کوهسرخ ازدواج‌های فامیلی را مهمترین علل معلولیت شنوایی در این شهرستان دانست و گفت: معلولیت شنوایی بین دختران و پسران شهرستان کوهسرخ یکسان است.
وی معلولیت ذهنی را از دیگر معلولیت‌های مهم شهرستان که بیشتر اهالی روستای تکاب با این مشکل مواجه هستند، نام برد و افزود: اصلی‌ترین علت ابتلا معلولان ذهنی شهرستان به این مشکل مسائل ژنتیکی است.
وی با بیان اینکه بهزیستی شهرستان کوهسرخ با تعداد ۱۲۰۰ پرونده بالغ‌ بر ۳۰۰۰ نفر جامعه هدف تحت پوشش دارد، بیان کرد: ۳درصد کل معلولیت‌های شهرستان مربوط به کودکان است.
مهمترین آسیب‌های اجتماعی
بیدل بختیاری در ادامه اعتیاد، طلاق، کودک همسری، کودک‌آزاری و اقدام به خودکشی را به ترتیب از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در شهرستان دانست.
وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۳ درصد جمعیت شهرستان درگیر با معضل اعتیاد هستند، همچنین سال قبل ۲ دهم درصد جمعیت اقدام به گرفتن طلاق و ۸ صدم درصد نیز اقدام به خودکشی نموده‌اند.
رئیس اداره بهزیستی کوهسرخ با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰۰ پرونده اعتیاد در بهزیستی کوهسرخ تشکیل داده‌ایم که این افراد برای درمان به مراکز درمان بستر و یا مراکز سرپایی فرستاده شدند، مطرح کرد: به این خانواده‌ها نه تنها ۶ماه مستمری برای دوران ترک پرداخت می‌شود بلکه اگر ترک کنند وام خوداشتغالی هم به این افراد تعلق می‌گیرد.
وی گفت: سال گذشته حدودا ۲ درصد به پرونده‌های تحت پوشش بهزیستی کوهسرخ افزوده شده که ۷۰ پرونده در بخش امور اجتماعی تشکیل شده و مربوط به طلاق، از کار افتادگی و یا خانواده‌های بد سرپرست بوده است.
مددجویان تحت پوشش بهزیستی خانه‌دار شدند
وی در ادامه به وضعیت مسکن معلولان و مددجویان تحت پوشش در شهرستان کوهسرخ اشاره کرد و افزود: سال گذشته حدود ۱۲ واحد مسکن روستایی و سه واحد مسکن شهری به خانواده‌هایی با دو معلول نیز واگذار شده که به هر خانواده روستایی ۷۵ میلیون تومان و به هر خانواده شهری ۱۴۰ میلیون تومان توسط بهزیستی و نهادهای همکار پرداخت شده است.
رئیس اداره بهزیستی کوهسرخ اظهار کرد: سال قبل ۵۰ واحد دیگر را شروع به ساخت نموده‌ایم که با این تعداد واحد مسکونی که تحویل داده خواهد شد همه خانه‌دار می‌شوند، همچنین ۷ واحد مسکن ایتام داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه در شهرستان کوهسرخ از ۱۲۰۰ خانواده تحت پوشش شهری و روستایی ۴۰ خانواده دو معلولی هستند، گفت: در سال ۱۴۰۰ برای ساخت ۱۰۰ واحد مسکن مددجویان این نهاد، از سوی بهزیستی، کمک بلاعوض تعلق گرفته است.
بیدل بختیاری افزود: به هر مددجو مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض مسکن توسط بهزیستی و مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن برای ساخت مسکن تعلق گرفته است.
رئیس اداره بهزیستی کوهسرخ با تاکید بر اینکه تمام مددجویان بهزیستی از خدمات مستمر و غیرمستمر بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: بالغ‌بر ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان حق مستمری ماهیانه به جامعه هدف کوهسرخ پرداخت شده و همچنین به ۸۰ نفر از افراد معلول ضایعه نخاعی و معلولان شدید و خیلی شدید، حق پرستاری و مددکاری به ارزش ۸۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.
وی مطرح کرد: با راه‌اندازی دو مرکز مثبت زندگی در کوهسرخ خدمات سطح یک سازمان بهزیستی در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می‌شود و تا به امروز ۷۲۰ پرونده به این مرکز واگذار شده است.
عدم مناسب‌سازی شهری و ادارات
وی در ادامه از عدم مناسب‌سازی شهری و ادارات برای حضور معلولان در جامعه خبر داد و اظهار کرد: چون کوهسرخ تازه شهرستان شده است برای مناسب‌سازی فضاهای شهری باید اقدامات بهتری صورت گیرد.
بیدل بختیاری گفت: متاسفانه هنوز فرمانداری و دیگر ادارات شهرستان و اکثر پیاده‌روها مناسب‌سازی نشده‌اند که باید با فرهنگ‌سازی شرایط حضور معلولان را در شهر فراهم کنیم.
بیدل بختیاری در پایان نبود زمین برای احداث ساختمان بهزیستی کوهسرخ را از مشکلات جدی دانست و در این خصوص گفت: اکنون اجاره نشین هستیم و برای رفع این مشکل نیازمند همراهی خیرینیم.

 

 

کد خبر 25
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 703

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها