1402/03/02 13:51:9
۷۰۰ بیمار اسکیزوفرن تحت پوشش خدمات مراکز شبانه روزی بهزیستی خراسان‌رضوی هستند

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به‌اینکه ۲۴ می (سوم خرداد) در تقویم جهانی روز «اسکیزوفرنی» که برخی آن را شدیدترین اختلال روانی می‌نامند، نامگذاری شده تا به این طریق توجه جوامع مختلف به این بیماری و حمایت بیشتر از بیماران مبتلا به آن جلب شود، گفت: ۷۰۰ بیمار اسکیزوفرن تحت پوشش خدمات مراکز شبانه روزی بهزیستی خراسان‌رضوی هستند که از خدمات پزشکی و روانپزشکی، مددکاری و روانشناختی، اشتغال و حرفه‌آموزی، تفریح درمانی و سایر خدمات مرتبط بهره‌مند می‌شوند. ارائه خدمات حق پرستاری و مددکاری در خانواده و تامین هزینه‌های معیشتی، درمانی و پرداخت مستمری ماهیانه، از دیگر خدمات ارائه شده به این گروه از بیماران می‌باشد.


حمیدرضا علیزاده رضایی گفت: در استان خراسان رضوی ۱۳ مرکز به‌صورت شبانه‌روزی در حال ارائه خدمات به یک هزار و ۵۰۰ بیمار اعصاب و روان بوده و ۱۰ مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل نیز به ۴۳۰ بیمار روان مزمن و خانواده‌های آنها خدمت‌رسانی می‌کند. تقریباً نیمی از مبتلایان به اسکیزوفرنی در درازمدت بدون عود مجدد، بهبود چشمگیری خواهند داشت و بخش کوچکی از این افراد به‌طور کامل بهبود می‌یابند. اما ۵۰ درصد باقی مانده دچار نقص مادام العمر خواهند بود.

وی با بیان اینکه سن شروع این بیماری در مردان به‌طور متوسط پایین‌تر از زنان است، گفت: شروع این بیماری معمولاً در بلوغ و اواخر نوجوانی تا اوایل دهه ۳۰ سالگی رخ می‌دهد. اوج بروز بیماری در مردان از اوایل تا اواسط دهه بیست و در زنان در اواخر دهه بیست است. شروع بیماری اغلب با سال‌های بحرانی توسعه اجتماعی و حرفه‌ای فرد همراه است.  

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه هسته اصلی درمان در این افراد مصرف داروهای ضدروان‌پریشی است که روان‌درمانی، آموزش شغلی و توانبخشی اجتماعی در کنار آن صورت می‌گیرد، گفت: در شرایطی که پزشکان تشخیص دهند که خطر صدمه زدن به خود یا دیگران وجود دارد، ممکن است بستری اجباری کوتاه مدت در بیمارستان تجویز شود. بستری طولانی مدت نیز تنها در تعداد کمی از موارد شدید ابتلا به اسکیزوفرنی استفاده می‌شود. توانبخشی شناختی نیز از دیگر روش‌های درمان این بیماری است. از آنجا که عملکردهای شناختی به‌ویژه حافظه کاری در این بیماری دچار اختلال می‌شود، از طریق برنامه‌های توانبخشی با ابزارهای قلم کاغذی یا کامپیوتری می‌توان برای بهبود حافظه کاری، ادراک، قضاوت، تصمیم‌گیری و تفکر در این افراد استفاده کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که با دوره‌های مداوم یا عودکننده روان‌پریشانه مشخص می‌شود، گفت: علائم اصلی این اختلال شامل توهم غالبا توهم شنیداری، هذیان و اختلال تفکر، کناره‌گیری اجتماعی، کاهش ابراز عواطف و بی‌تفاوتی است. مشخصه اصلی اسکیزوفرنی اختلال در تفکر است که هسته اصلی آن ناتوانی در کنار گذاشتن محرک‌های غیرمرتبط به شمار می‌رود؛ این اختلال ذهن را از معنادادن به روابط و همخوانی بین افکار و هیجان، خالی و مغز را از ادراک‌های تحریف شده، اندیشه‌های غلط و مفاهیم غیراخلاقی پر می کند.

علیزاده رضایی با بیان اینکه متوسط امید به زندگی افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرن بیست سال کمتر از جمعیت عمومی است، گفت: این مسئله، پیامد افزایش مشکلات سلامت جسمی و میزان خودکشی بالاتر (حدود ۵٪) در بیماران اسکیزوفرنی است. بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دارای سایر اختلالات روانی به‌ویژه اختلالات سوءمصرف مواد،  افسردگی،  اختلالات اضطرابی و وسواس فکری-عملی می‌باشند.

کد خبر 1501
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 490

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها