1401/11/27 10:46:5
در راستای حل مشکلات حقوقی و قضایی مددجویان؛
تفاهم نامه همکاری کانون وکلای دادگستری و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید

در راستای افزایش زمینه های تعامل کانون وکلای دادگستری و بهزیستی و با هدف احقاق حقوق جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی، به همت و تلاش واحد امور حقوقی این اداره کل، تفاهم‌نامه‌ای بر اساس چارچوب قوانین و مقررات مربوطه بین اداره کل بهزیستی استان و کانون وکلای دادگستری امضا شد.


مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این خصوص گفت: با عنایت به آرمان‌های عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و با هدف حفظ شان، ارتقای منزلت اجتماعی و تکریم اقشار ضعیف جامعه در مراجع قضایی، شبه‌قضایی، انتظامی و اداری در مسائل حقوقی و مشاوره‌ای و لزوم گسترش نظام معاضدت و مشاوره قضایی و همچنین استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در دفاع از حقوق مددجویان و کمک به حل مشکلات حقوقی و قضایی و رشد اطلاعات حقوقی این افراد و در نهایت استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، این تفاهم‌نامه بین اداره کل بهزیستی خراسان رضوی و کانون وکلای دادگستری خراسان منعقد گردیده است.

دکتر مسعود فیروزی با اشاره به اینکه بسیاری از مددجویان ما در خصوص مسائل حقوقی و قضایی نیاز مبرم به خدمات حقوقی دارند، گفت: در این خصوص انعقاد تفاهم‌نامه با کانون وکلا در راستای ارائه خدمات وکیل معاضدتی به معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی کمک شایان و قابل توجهی به آنها خواهد کرد. بهزیستی درحوزه آسیب‌های اجتماعی رسالت ویژه‌ای بر عهده دارد که این رسالت از زنان و دختران در معرض آسیب و همچنین آسیب‌های مربوط به کودکان فاقد سرپرست و مباحث مرتبط با اورژانس اجتماعی، از قبیل کودک آزاری، سالمند آزاری و همسرآزاری و نیز خشونت خانگی و... را شامل می‌شود.

تفاهم نامه همکاری کانون وکلای دادگستری و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید

وی درخصوص موضوع این تفاهم‌نامه گفت: ایجاد بستر مناسب و تعیین چارچوب کلی همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت کانون در زمینه ارائه خدمات حقوقی و کارشناسی توسط وکلا در جهت پیگیری پرونده‌های حقوقی، کیفری و .. مددجویان بهزیستی، قبول وکالت ایشان به صورت معاضدتی، کمک به کاهش ورودی پرونده‌های قضایی و... از جمله موارد مطرح شده در این تفاهم‌نامه می‌باشد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: بنده از زحمات وکلایی که در راستای مسئولیت اجتماعی خود، وکالت تسخیری و معاضدت جامعه هدف را برعهده می‌گیرند تقدیر و تشکر می‌نمایم. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و همینطور قانون حمایت از اطفال و نوجوانان درحال‌حاضر از عملیاتی‌ترین و مهم‌ترین قوانین موجود در حوزه مددجویان بهزیستی می‌باشد البته که دستگاه‌های دیگر نیز به منظور عمل به این قانون بایستی پای کار بیایند.

وی با بیان اینکه بخشی از وظایف بهزیستی بسیار مرتبط با مسائل حقوقی است، گفت: طرح پیشگیری از طلاق که همکاری مستقیم بهزیستی و دادگستری برای کاهش طلاق‌های توافقی است و با همکاری دادگاه خانواده انجام می‌گیرد، نقش بسزایی در کاهش طلاق داشته است. اورژانس اجتماعی نیز یکی از فعالیت‌های ویژه و تخصصی بهزیستی را شامل می‌شود که نیازمند مداخله در فوریت‌های اجتماعی از قبیل خشونت‌ها، کودک آزاری، همسرآزاری، سالمند آزاری و اقدامات ناگوار اجتماعی است که در بسیاری موارد نیازمند پیگیری حقوقی، ارجاع به مراکز تخصصی یا مراکز قضایی می‌باشیم. مراکز حاکمیتی مانند خانه امن که برای مدیریت کردن شرایط ناامن زنان خشونت‌دیده درنظر گرفته شده است، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خاصی را می‌طلبد که در این مسیر نیازمند  یاری گرفتن از کارشناس حقوقی و نظر قاضی و... می‌باشیم.

فیروزی افزود: درحال حاضر در استان خراسان رضوی 2 هزار نفر معلول ضایعه نخاعی داریم که علت معلولیت 90 درصد آنها عوامل غیرمادرزادی است و افراد بر اثر حوادثی مانند تصادف، سقوط و ... دچار ضایعه نخاعی شده و از حقوق خود محروم شده‌اند که می‌توان به لحاظ قانونی از جهت پرداخت دیه و خسارات‌ برای این افراد اقدام کرد.

تفاهم نامه همکاری کانون وکلای دادگستری و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید

کانون وکلای دادگستری آمادگی دارد که بازوی کمکی بهزیستی باشد

در ادامه، رییس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری با بیان اینکه این کانون آمادگی دارد که بازوی کمکی بهزیستی باشد و در انجام ماموریت‌ها، بهزیستی را یاری رساند، گفت: تحقق عدالت برای محرومین از شعارهای اساسی کانون است. کار بهزیستی مسئولیت سنگینی است و سابق بر این نیز همکاری‌هایی بین کانون وکلاء و بهزیستی انجام گرفته است. هدف این است که از طریق این تفاهم نامه همکاری‌ها را گسترش دهیم.

دکتر عباس شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه یکی از شعارها در راستای توسعه یافتگی همواره حاکمیت قانون است، گفت: کانون وکلا می‌تواند به قانونمند شدن بهزیستی کمک کند. این کانون منشا حقوقدان‌ها است که می‌توانند در تفسیر، اجرای قانون، پاسخگویی به سوالات و ابهامات و... کمک‌رسان باشند. بهزیستی در برخی موارد مجبور است که کارهای شبه قضایی را در ماموریت‌‎های خود  انجام دهد، به همین منظور کانون وکلا همواره در کنار بهزیستی خواهد بود و به جهت داشتن کمیسیون حقوقی می‌تواند سخت‌ترین سوالات حقوقی را پاسخگو بوده و در حیطه‌های مختلف به منظور برطرف‌سازی خلاهای قانونی همراهِ بهزیستی باشد.

وی افزود: در کانون وکلاء‌ ظرفیت بالایی در راستای کمک به بهزیستی وجود دارد. از درون این تفاهم نامه‌ها می‌توان کارکردهای عملی را استخراج و با یک سرعت معقول اجرایی کرد. یکی از شعارهای اسناد بالا دستی قضازدایی و جلوگیری از تشکیل پرونده‌های قضایی است.  بنابراین می‌توانیم دادگاه‌های حل مسئله را داشته باشیم و معضلات و مشکلات را در مراحل ابتدایی از طریق مشاوران و مددکاران حل کنیم و از این طریق از تشکیل بیهوده برخی پرونده‌ها خودداری کنیم. بهزیستی قطعا در راستای این هدف می‌تواند با کانون همکاری کرده و کمک‌رسان باشد.

تفاهم نامه همکاری کانون وکلای دادگستری و بهزیستی خراسان رضوی به امضا رسید

کد خبر 910
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 540

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها