1401/10/25 23:59:34
در کمیته فرهنگی پیشگیری خراسان رضوی عنوان شد؛
پیشگیری و توانمندسازی، جزو مهمترین اولویت های بهزیستی در حوزه اعتیاد می باشد

مدیر کل بهزیستی در جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری استان خراسان رضوی گفت: تاکید بهزیستی در خصوص معضل اعتیاد در وهله اول بر پیشگیری و در مرحله دوم بر توانمندسازی افراد است.


دکتر مسعود فیروزی با بیان اینکه محور اصلی طرح پیشگیری از اعتیاد در حال‌حاضر در محیط‌های دانش‌آموزی می‌باشد،گفت: در موضوع اعتیاد بیشتر توجهات همواره معطوف به معتادین متجاهر می‌شود. درحالیکه نباید از جمعیت زیاد نوجوانانی که ممکن است خدای ناکرده در آینده در دام اعتیاد گرفتار شوند، غافل شویم. طیف وسیعی از جامعه هدف در برنامه‌های پیشگیرانه، دانش‌آموزان هستند که باید توجه ویژه‌ای به آنها ‌شود. تاکید بهزیستی در خصوص معضل اعتیاد در وهله اول بر پیشگیری و در مرحله دوم بر توانمندسازی افرادی است که از چرخه اعتیاد خارج شده‌اند. بنابراین ضرورت دارد که بر برنامه‌های پیشگیرانه و برنامه‌هایی که باعث توانمندی افراد بعد از درمان می‌شود، تمرکز کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه استفاده از کارزارهای رسانه‌ای و بهره‌مندی از روش‌های غیر مستقیم و نوین درامر پیشگیری از اعتیاد با مشارکت جوانان تاثیر بسزایی خواهد داشت، گفت: باید از پتانسیل‌های موجود نهایت استفاده را درجهت پیشگیری از معضل اعتیاد به‌کار گرفت. بنابراین باید به سیاست­‌های مشارکتی و اقتدارافزایی تشکل‌های مردمی و خیرین نیز توجه ویژه‌ای شود. در نهایت در پایان هر مرحله، فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام گرفته به منظور ارتقای کارآمدی مورد بازبینی و ارزیابی قرار بگیرد.

جلسات کمیته فرهنگی پیشگیری استان گامی موثر در جهت حذف موازی کاری

فیروزی در خصوص اهداف کمیته فرهنگی پیشگیری استان خراسان رضوی گفت: طرح برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد درکمیته فرهنگی پیشگیری استان و اخذ مصوبه اجرایی این برنامه‌ها توسط کمیته در اثربخشی طرح‌ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و باعث عدم موازی کاری دستگاه‌های مجری، افزایش روند همکاری و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های عضو کمیته، توسعه و ایجاد دسترسی‌پذیری جامعه هدف بالاخص محلات آسیب‌خیز  به خدمات پیشگیری از اعتیاد می شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص برنامه‌های اجرا شده توسط بهزیستی که گروه سنی 7 تا 18سال را شامل می‌شود، گفت: برنامه پیشگیری از اعتیاد و ارتقای توانمندی‌های شناختی- رفتاری برای افراد ساکن در محلات آسیب خیز(زن ومرد)در 16جلسه طبق دستورالعمل اجرائی، توسط مربی آموزش دیده اجرا گردیده است. این طرح به افراد ساکن در محلات آسیب‌خیز آموزش می‌دهد که چگونه با شناخت خود و مهارت‌آموزی می‌توانند خود و هیجانات خود را مدیریت کنند، از خود محافظت کرده و رفتارهای پرخطر درآنان کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تأکید بر خودمراقبتی به منظور ارتقای دانش و مهارت‌های لازم در جهت افزایش سوادرسانه‌ای، سلامت، رفاه و سبک زندگی سالم و خودمراقبتی  نیز در 19 شهرستان اجرا گردید و حدود 16 هزار نفر در این طرح شرکت نمودند. طرح آموزش والدین و توانمندسازی خانواده در دوران بلوغ و نوجوانی با هدف آموزش مهارت‌های لازم به والدین جهت مدیریت بهینه رفتار فرزندانِ نوجوان خود، در کلیه شهرستان‌ها اجرا گردید و بالغ بر 13 هزار نفر از والدین دارای فرزند نوجوان در این طرح شرکت نمودند. علاوه بر این،طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا) نیز با هدف آموزش مشارکت اجتماعی و توانمندسازی گروه‌های نوجوان اجرا شده است.

فیروزی افزود: اجرای طرح جامع پیشگیری از خودکشی با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش خودکشی از طریق اجرای طرح‌های مبتنی بر سطح جوامع محلی، آموزش افراد پر خطر و در معرض خطر توسط تسهیلگران در شهرستان‌های مختلف اجرا گردید. برگزاری دوره‌های آموزش پیش از ازدواج و آموزش زندگی خانواده با هدف آموزش شیوه صحیح همسر گزینی و مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک به منظور ارتقای میزان پایداری و رضایتمندی روابط  زوجی و خانوادگی نیز در کلیه شهرستان‌ها در قالب دوره‎‌های آموزشی 4 تا 16 ساعته برگزار شد که حدود 4 هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده و از این کلاس‌ها بهره‌مند شده‌اند.

2200 تماس موفق با خط ملی اعتیاد در سال جاری

در ادامه نیز معاونت توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تشکیل گروه‌های همیار سلامت روانی-اجتماعی در محلات و بهره‌مندی از پتانسیل داوطلبان محلی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی دیگر از اقدامات ارزنده در حوزه اقدامات پیشگیرانه بود، گفت: رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین کننده‌های آن با حضور دستگاه‌های مرتبط عضو دبیرخانه و همینطور بهره‌مندی از ظرفیت خط ملی اعتیاد در راستای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب که به‌صورت تلفنی خدمات آگاه‌سازی و مشاوره را ارائه می‌دهد، یکی‌دیگر از اقدات مهم انجام گرفته در این حوزه توسط بهزیستی خراسان رضوی بوده است. شایان ذکر است که در طی سال‌جاری 2200 تماس موفق با این خط به ثبت رسیده است.

غلامحسین دلبری در خصوص مصوبات جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری استان گفت: برگزاری جلسات فشرده کارشناسی ذیل کمیته فرهنگی پیشگیری با محوریت آموزش و پرورش، تدوین دستورالعمل اجرایی با تمرکز بر برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در گروه سنی 7 الی 18 سال با مشارکت و پیگیری مرکز بهداشت استان خراسان رضوی، اداره کل بهزیستی، اداره کل آموزش و پرورش، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شهرداری ، از جمله مصوبات این جلسه بود.

شایان ذکر است در جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری استان که با حضور تمامی دستگاه‌های عضو این کمیته در محل سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، گزارش اقدامات اجرایی برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در گروه سنی 7 الی 18 سال توسط معاونت پیشگیری بهزیستی، تبیین سازوکار طرح اولیه پیشگیری از اعتیاد درمحیط‌های آموزشی توسط رییس دفتر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش، طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد و طرح مدیریت کلاس تاب‌آوری و بازی توسط رییس گروه پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد مرکز بهداشت استان خراسان رضوی ، ارائه گردید.

کد خبر 774
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 426

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها