1401/10/12 9:24:24
امتناع شرکت های تامین وسایل توانبخشی از عقد قرارداد با بهزیستی

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از عدم قبول مناقصات وسایل کمک توانبخشی توسط شرکت های تولید و توزیع خبر داد.


به گزارش شهرآرانیوز،  سازمان بهزیستی برای جمعیت هدف تحت پوشش به ویژه برای معلولان برحسب قانون مکلف به تامین و توزیع وسایل کمکی است. این امر به آن مفهوم است که برای آن دسته از معلولانی که فاقد توانایی مالی هستند، سازمان بهزیستی تلاش می‌کند وسایل کمکی معلولان را تهیه کند و به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهد و آن دسته از افراد دارای معلولیت که خود توانایی پرداخت بخشی از هزینه‌ها را دارند، مبلغی را به عنوان کمک هزینه وسایل توانبخشی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در این زمینه، سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در گفت و گویی با ایرنا گفته بود: اعتبارات وسایل کمکی بالغ بر ۲۰۹ میلیارد تومان در ۲ مرحله به استان‌ها ابلاغ شده است البته سازمان بهزیستی به صورت متمرکز اقدام به خرید کالا نمی‌کند بلکه آن را متناسب با تعداد جمعیت هدف و نیازهای ویژه‌ای که هر استان دارد، شناسایی و مشخص می‌شود و متناسب با فراوانی نیازها، توزیع اعتباری استانی را انجام و تخصیص می‌دهد و استان‌ها کالاهای مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در این راستا در گفتگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: در سال جاری و طی دو مرحله مبلغ ۱۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان بودجه خرید وسایل کمک توانبخشی به استان داده شده است.

حمیدرضا علیزاده ادامه داد: این مبلغ صرف خرید سمعک، ویلچر، پوشینه، پوشک، عصا، واکر، عصای سفید و... شده است و بنا به تعداد مددجویان متقاضی، میان ادارات بهزیستی شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع شده است.

رشد سرسام آور قیمت‌های وسایل کمک توانبخشی

پیش از این، سرپرست دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفته بود: حدود ۱۱۲ هزار نفر از معلولان ضایعه نخاعی نیازمند پوشک و پوشینه بزرگسال هستند که در مورد پوشینه بزرگسال با بالا رفتن قیمت غیرمنتظره کالا مواجه بودیم. اکنون قیمت پوشینه بزرگسال ۲۹۰ هزار تومان است و ما زمانی که اعتبارات را در نظر گرفتیم یک مددجو می‌توانست با تامین ۴۰۰ هزار تومان کمک هزینه پوشینه، نیاز یک ماه خود را تامین کند.

این مسئله مورد تایید معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز بوده است. علیزاده گفت: پیش از این و به اندازه مصرف استان، پوشینه تامین شده است. در برخی موارد نیز لیست متقاضیان پوشینه را به تهران ارسال کرده ایم تا وجه آن را در قالب یارانه مددجو واریز نمایند.

علیزاده تصریح کرد: نوسان قیمت ارز و افزایش سرسام آور قیمت وسایل کمک توانبخشی، کار را به جایی رسانده است که برخلاف آنکه آگهی مناقصه وسایل کمک توانبخشی را در سامانه‌های خود بارگذاری کرده ایم، اما هیچ یک از شرکت‌های تولید و تامین تجهیزات کمک توانبخشی حاضر به شرکت در مناقصه نیستند و تاکنون ورود نکرده اند.

گفتنی است، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از معلولان کشور تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۱۷۰ هزار نفر از این افراد، دارای معلولیت شدید و خیلی شدید و به نحوی نیازمند وسایل کمک توانبخشی هستند و در صورت عدم مدیریت قیمت وسایل کمک توانبخشی در کشور، شاهد کمبود وسایل و افزایش مشکلات معلولان خواهیم بود.

 

کد خبر 697
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 410

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها