1401/09/23 11:47:6
حق پرستاری معلولان معطل تخصیص اعتبار

شهرآرا-مقدسی - یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان حق پرستاری، رقمی است که بهزیستی خراسان‌رضوی باید به مددجویان معلول شدید و خیلی شدید استان پرداخت کند. اکنون به ۲هزارو۵۰۰ نفر از این معلولان حق پرستاری پرداخت می‌شود، اما به‌گفته معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی، ۱۰هزار مددجوی زیرپوشش بهزیستی شرایط دریافت حق پرستاری را دارند و در صف انتظار دریافت این حق هستند و ۵هزار نفر از آن‌ها معلولان مشهدی هستند. صفی که به‌دلیل نبود اعتبار تشکیل شده است و هر سال به طولش هم اضافه می‌شود.


حمیدرضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا دلیل پرداخت‌نشدن حق پرستاری را نبود اعتبار اعلام و بیان می‌کند: ثبت سامانه برای این افراد انجام شده، اما به‌دلیل نبود اعتبار، یارانه آن‌ها پرداخت نشده است. ما ثبت دریافت یارانه را انجام دادیم تا به‌محض تأمین اعتبار، یارانه آن‌ها برقرار شود.

کمک ناچیز
او با بیان اینکه حق پرستاری معلولان پیش از یک‌میلیون تومان بود که به یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان افزایش یافته است، در پاسخ به اینکه این رقم کفاف هزینه‌های یک معلول شدید یا خیلی شدید را می‌دهد یا نه، اظهار می‌کند: یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار تومان مبلغ زیادی نیست، زیرا فرد معلول نیازهای مختلفی ازجمله پوشک، دارو، درمان و... دارد.
علیزاده خاطرنشان می‌کند: اکنون هزینه پرستار برای یک سالمند کمتر از ۵میلیون تومان نیست، بنابراین این مبلغ کافی نیست، اما باز هم کمکی برای خانواده است.
او بیان می‌کند: هزینه پرستار بسته به شرایط فرد معلول متفاوت است و به وضعیت جسمانی او بستگی دارد.
معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی با بیان اینکه علاوه بر این حق پرستاری، افراد معلول ۵۴۰هزار تومان مستمری نیز دریافت می‌کنند که این رقم تا یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تومان برای خانواده پنج‌ نفر به بالا متغیر است، می‌گوید: بنابراین یک فرد معلول شدید یا خیلی شدید حدود یک‌میلیون‌و۷۰۰هزار تومان دریافت می‌کند؛ بهزیستی کمک‌های دیگری نیز به این افراد می‌کند. بااین‌حال، هزینه‌های یک فرد معلول در اوضاع اقتصادی کنونی بسیار زیاد است.
علیزاده با بیان اینکه حدود ۱۳۳هزار معلول خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید زیرپوشش بهزیستی استان هستند، اظهار می‌کند: شمار معلولان شدید و خیلی شدید زیرپوشش بهزیستی استان هر سال رو به افزایش است، زیرا سطح بیماری افراد معلول افزایش می‌یابد و در نتیجه به افراد دارای شرایط دریافت حق پرستاری اضافه می‌شود.

۱۲هزار نفر نوبت مستمری
او تصریح می‌کند: ۱۲هزار نفر نیز در استان در نوبت مستمری قرار دارند که هنوز مستمری برای آن‌ها برقرار نشده است. این مشکل به سازمان بهزیستی هم مربوط نیست و به تأمین اعتبار مجلس نیاز 
دارد. علیرضا انجلاسی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور، به‌تازگی گفته است که ۱۳۷هزار نفر افراد معلول شدید و خیلی شدید در نوبت دریافت حق پرستاری و مددکاری هستند که از این رقم، حدود ۷۴هزار نفر جزو چهار دهک اول قرار دارند.

کد خبر 619
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 544

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها