1401/09/12 11:37:19
کدام شهر خراسان از نظر علت معلولیت‌ها بیشترین آمار را دارد؟

بر اساس آخرین آمار اعلام شده ۱۳۵ هزار نفر دارای معلولیت تاکنون در خراسان رضوی شناسایی شده و زیر پوشش خدمات حمایتی و توان‌بخشی نهاد بهزیستی قرار گرفتند که در این بین برخی شهرستان‌ها از نظر علت بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌اند.


رئیس اداره بهزیستی تربت‌جام در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: از نظر علت معلولیت‌ها تربت‌جام با بیش از ۷۴ درصد بیشترین آمار را در خراسان رضوی دارد.

حسن ظفر مقدم گفت: بر اساس آخرین آمار ۷۳۸۳ معلول در شهرستان تربت‌جام شناسایی و برایشان تشکیل پرونده شده است، البته برخی هم هستند که هنوز مراجعه‌ای نداشته و شناسایی نشده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: این آمار به دلیل انتقال معلولین و یا تشکیل پرونده برای افراد جدید نوسان دارد.

رئیس اداره بهزیستی تربت‌جام عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود حداقل بیش از هزار خانوار دیگر در شهرستان تربت‌جام دارای معلول باشند که شناسایی نشده‌اند یا برخی از این افراد از سایر نهادهای حمایتی(کمیته امداد امام خمینی و بنیاد شهید) خدمات دریافت می‌کنند و مراجعه‌ای به بهزیستی نداشته‌اند.

۴.۴ درصد معلولان خراسان در تربت‌جام

وی با بیان اینکه ۴.۴ درصد معلولان خراسان رضوی در شهرستان تربت‌جام هستند، اذعان کرد: جنسیت در معلولیت‌های شهرستان تأثیری زیادی ندارد.

ظفرمقدم بیش از ۷۴ درصد علت معلولیت‌ها در شهرستان تربت‌جام را به دلیل مسائل ژنتیکی مادرزادی اعلام کرد و گفت: در این راستا برنامه‌های پیشگیرانه‌ای داریم که به طور مستمر انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری بینایی کاملاً رایگان برای کودکان ۳ تا ۶ سال و غربالگری شنوایی در بدو تولد و از یک تا ۳۰ روزه و در سن ۳ تا ۶ سالگی انجام می‌شود، افزود: اگر غربالگری بینایی به طور کامل و به موقع انجام شود ۷۵ درصد معلولیت‌های بینایی آینده را رفع و غربالگری شنوایی نیز بیش از ۶۰ درصد معلولیت‌های شنوایی را پیشگیری خواهد کرد.

ضرورت راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیکی

رئیس اداره بهزیستی تربت‌جام اظهار کرد: یکی از خلاءهایی که با آن در شهرستان مواجه هستیم نبود مرکز مشاوره ژنتیک در تربت‌جام است، نبود مرکز مشاوره ژنتیکی موجب شده هر ساله برای چند روز کارشناسان شهرهای اطراف را به منطقه دعوت کنیم.

وی بیان کرد: به رغم پیگیری‌ها و معرفی و راهنمایی برخی پزشکان برای شرکت در دوره کشوری، هنوز متقاضی اخذ مجوز مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان نداریم.

ظفرمقدم با اشاره به اینکه درصد معلولیت‌های تربت‌جام به دلیل مسائل ژنتیکی و مادرزادی بسیار بالاست، راه‌اندازی مرکز مشاوره ژنتیکی در این شهرستان را از ضروریات دانست.

وی با بیان اینکه پزشکان استقبالی از این طرح‌ها نمی‌کنند، تصریح کرد: چون از منطقه صالح‌آباد، باخرز و تایباد نیز برخی معلولین به تربت‌جام مراجعاتی دارند بدون شک در صورت راه‌اندازی این مرکز افراد بسیاری مراجعه خواهند داشت.

رئیس اداره بهزیستی تربت‌جام خاطرنشان کرد: هر کدام از پزشکان که متقاضی راه‌اندازی این مرکز باشند زودتر از مدت زمان قانونی مجوزهای لازم را صادر خواهیم نمود.

وی گفت: متأسفانه جزء شهرستان‌هایی در استان هستیم که دارای یک خانواده پنج معلولی، سه خانواده چهار معلولی، ۱۹ خانواده سه معلولی، ۱۴۸ خانواده دو معلولی و باقی که تک معلولیتی هستند.

ظفرمقدم همچنین از وجود ۶۰ نفر ضایعه نخاعی در تربت‌جام به دلیل سوانح و حوادث خبر داده و اذعان کرد: به دلیل اینکه گاها آمارهای مورد نیاز و اعلامی از دستگاه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند در انجام طرح‌های مختلف از جمله بینایی سنجی و شنوایی سنجی با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه از نظر علت معلولیت‌ها تربت‌جام با بیش از ۷۴ درصد بیشترین آمار را در خراسان رضوی دارد، گفت: می‌طلبد در راستای حضور معلولان در سطح جامعه تلاش بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 587
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 568

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها