1401/08/16 10:12:56
گزارشی از وضعیت خانه دار شدن خانواده های دارای ۲ معلول و بیشتر در استان؛ ۱۲۶۰ خانواده در انتظار مسکن

روزنامه خراسان؛ترسول؛ طبق بررسی ها و آمار اعلامی بهزیستی، ۱۲۶۰ خانواده دارای دو عضو معلول یا بیشتر در خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۰ در انتظار تامین مسکن هستند.


به گزارش «خراسان رضوی»، طبق مصوبات کشوری، سهمیه ای سالانه برای خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر وجود دارد که اگر ساکن شهر باشند، ۲۰۰ میلیون تومان و اگر ساکن روستا باشند، ۱۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض ساخت مسکن دریافت می کنند، اما سهمیه استان ما از این بودجه کشوری، تنها ۱۱۵ خانواده روستایی و ۱۰۰ خانواده شهری است که از همین تعداد اندک هم تا به امروز تنها ۴۵ خانواده شهری موفق به دریافت کمک هزینه بلاعوض شده اند، بقیه خانواده ها هم طبق گفته معاون بهزیستی استان، هنوز منتظر بررسی مستندات ساخت مسکن خود در تهران هستند یا مستندات لازم را برای بهزیستی ارسال نکرده اند.

خانوارهای دارای ۲ معلول و بیشتر در صف تامین مسکن

در آخرین پیگیری روزنامه خراسان رضوی از وضعیت خانه دار شدن خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر در استان که در ۲۴ مرداد امسال منتشر شد، معاون اشتغال، مسکن، موسسات خیریه و مشارکت های مردمی بهزیستی استان اعلام کرده بود که «فهرست مددجویان خانوارهایی که خودشان زمین داشتند، اعلام کردیم که خارج از طرح اقدام ملی مسکن اجرا شود، سهم استان ۲۵۰ خانوار شد که تا پایان سال ۱۴۰۱ باید حداقل ۶۰ درصد خانه ها تحویل خانواده ها شود، البته هنوز اعتبارآن، ابلاغ نشده است، اما خانوارها مشخص هستند. حدود ۱۲۰۰ خانواده هم شرایط طرح اقدام ملی مسکن را دارند که در مراحل بعدی تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.» روز گذشته این ماجرا را دوباره پیگیری کردیم که نه تنها سهم ۲۵۰ خانواری تحقق مسکن از مسیر کمک هزینه بلاعوض بهزیستی به ۲۱۵ خانوار کاهش یافته بود بلکه خبری از تحقق ۶۰ درصدی وعده ها هم نبود و تنها ۴۵ خانواده کمک هزینه را دریافت کرده بودند.

حمیده محدث، معاون بهزیستی استان در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: اطلاعات مربوط به بیش از هزار و ۲۶۰ خانواده را داریم که خانه ندارند و از ابتدای سال ۱۴۰۰ نزد کارشناسان مسکن ما پرونده  تشکیل داده اند و متقاضی دریافت کمک هزینه ساخت مسکن خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر هستند.

وی افزود: این خانواده ها مشکلاتی دارند، به طور مثال، زمین ندارند تا ساخت و ساز را شروع کنند، ما هم تلاش کردیم تا تعدادی از این خانواده ها را از طریق بنیاد مسکن صاحب زمین کنیم و خوشبختانه در ادامه از سال گذشته طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد و کار سرعت بیشتری گرفت.

از محدث درباره سهمیه امسال کمک هزینه مسکن خانواده های دارای دو معلول یا بیشتر استان پرسیدیم که پاسخ داد: امسال قرار است برای ۱۱۵ خانواده روستایی و ۱۰۰ خانواده شهری تامین اعتبار کنند، تاکنون خانوارهای شهری مستندات را ارائه کرده اند، اما از ۱۱۵ خانواده روستایی، حدود ۷۰ خانواده مستندات خود را تحویل داده اند.

وی تصریح کرد: از ۱۰۰ خانواده شهری، تعداد ۴۵ خانواده کمک هزینه را دریافت کرده اند و بقیه، پرونده شان به تهران ارسال شده است تا تعیین تکلیف شود. از ۱۱۵ خانواده روستایی، هنوز هیچ کدام مبلغی دریافت نکرده اند و پرونده حدود ۷۰ خانواده به تهران ارسال شده است تا این مبلغ اختصاص یابد.

معاون بهزیستی خراسان رضوی درباره نحوه اولویت بندی ها در تخصیص تسهیلات به خانواده های متقاضی کمک هزینه ساخت مسکن نیز گفت: اولویت با خانواده هایی است که خارج از طرح ملی مسکن، زمینی داشتند و به سطحی از پیشرفت فیزیکی رسیده و مستنداتش را برای ما فرستاده اند. البته ما در بهزیستی به هر تعداد خانواده که مستندات خود را بفرستند، پاسخ می دهیم، چون تعداد متقاضی در بخش روستایی کم است، ما تعداد متقاضیان بیش از ظرفیت شهری را که هم اکنون حدود ۲۵ خانوار هستند، با انتقال سهمیه مازاد روستایی به شهری پوشش می دهیم. از طرف دیگر استان هایی هستند که به تعداد سهمیه شان متقاضی ندارند و ظرف یکی دو ماه آینده، سهمیه این استان ها از طریق کشور به استان هایی که می توانند متقاضی جذب کنند، منتقل می شود.

از محدث سوال کردیم که چرا تعداد متقاضی در روستاها کم است و سهمیه آن ها خرج خانواده های شهری می شود؟ وی گفت: چون بسیاری از خانواده های روستایی برای ساخت مسکن علاوه بر ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض بهزیستی، منتظر تعیین تکلیف وام ۲۰۰ میلیون تومانی بنیاد مسکن هستند تا با مجموع این مبالغ بتوانند مسکنی برای خود تامین کنند، اما چون وام بنیاد مسکن هنوز ابلاغ نشده است و سرنوشت آن مشخص نیست، متقاضی روستایی هم کم است یا برای تکمیل مستندات شان تعلل می کنند.

۱۳ هزار خانواده تحت پوشش بهزیستی در انتظار مسکن

از وی درباره تعداد کل خانواده های تحت پوشش بهزیستی در حوزه های مختلف که مسکن ندارند، سوال کردیم که پاسخ داد: بیش از ۱۰ هزار خانواده شهری و بیش از ۳ هزار خانواده روستایی تحت پوشش بهزیستی استان، بدون مسکن هستند که همزمان با طرح نهضت ملی مسکن به همه آن ها اطلاع رسانی کردیم تا از این فرصت استفاده کنند، اما حدود یک ماه پیش بود که راه و شهرسازی به ما اعلام کرد ۱۲ هزار نفر از این تعداد، هنوز پرونده خود را تکمیل نکرده اند، این در حالی است که مددجویان ما برای شرکت در طرح نهضت ملی مسکن نیاز به هیچ آورده ریالی ندارند و انتظار می رود پیگیری بیشتری داشته باشند.

تحویل ۶۰۰ واحد مسکونی طی امسال

محدث درباره تعهدات بهزیستی برای ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: تعهد ما برای امسال، ساخت و تحویل هزار و ۷۰۲ واحد مسکونی است که بیش از  ۶۰۰ واحد پایان کار گرفته و تحویل خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در حوزه های مختلف شده اند، اما فعلا بعید می دانیم که ساخت  تعداد کل واحدهای مسکونی محقق شود.

کد خبر 506
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 781

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها