1402/03/10 8:9:19
به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات؛
زندگیم به کام سیگار شد!

اولین نخ سیگار را در ۱۴سالگی کشیده بود. از دلیل قطعی پایش پرسیدم گفت بیماری بورگر دارم.


معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه بیماری بورگر معمولاً در ارتباط با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار کشیدن است ولی با مصرف انواع بدون دود تنباکو نیز ارتباط دارد، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد وگاه قطع عضو ناگزیر است. تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع این بیماری ترک کامل سیگار و فرآورده‌های تنباکو است. این بیماری شیوع جهانی دارد ولی بیشتر در خاورمیانه، مدیترانه و خاور دور مشاهده می‌شود. شیوع آن با افزایش مصرف سیگار در جوامع نسبت مستقیم دارد.

غلامحسین دلبری افزود: این بیماری معمولاً در مردان جوان سیگاری با ایسکمی انگشتان دست و پا شروع می‌شود و به تدریج به عروق بالاتر گسترش می‌یابد. درگیری عروق بزرگ نادر است ولی در صورت عدم بهبودی می‌توان منجر به قطع عضو شود. بیمار در مراحل اولیه دچار لنگیدن می‌شود ...بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت انسدادی، نوعی اختلال انسدادی غیر آترواسکلروتیک سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های کوچک تا متوسط اندام‌های فوقانی و تحتانی است. علت این انسداد التهاب مکرر و پیشرونده و ایجاد لخته در دیواره رگ‌ها است. از علایم آن درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا است.

وی با بیان اینکه راهکار درمانی اصلی این بیماری قطع کامل و دائمی سیگار است اما با این حال مشاهده شده که ۴۰ درصد از بیماران موفق به این کار نمی‌شوند، گفت: ترک سیگار نیاز به زمان دارد. ابتدا باید خواست، تا بعد توانست. در بهترین روش باید ابتدا به آن فکر کرد، تصمیم گرفت، اراده را تقویت نمود، ضررهای سیگار و فواید ترک آن را دانست، یک روز را برای ترک سیگار انتخاب کرد، نحوه سیگارکشیدن را تغییر داد؛ و از توصیه‌های بهداشتی، روان درمانی، استفاده ازدرمان جایگزین نیکوتین و ... استفاده کرد. البته استفاده همزمان از روش‌های مختلف نیز همواره نتایج بهتری داشته است.

 

کد خبر 1585
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 400

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها