1402/02/21 9:51:6
جلسه هم اندیشی " اجرای طرح مهرواره در محضر ولی نعمتان در ۷ محله کم برخوردار حاشیه شهر مشهد" برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی در راستای اجرای طرح مهرواره در محضر ولی‌نعمتان در هفت منطقه حاشیه شهر مشهد که شامل مناطق پورسینا، التیمور، مهرآباد، گرجی سفلی، شهرک مطهری، دهرود و سیس‌آباد می‌شود با حضور امامان جماعت و روحانیون مستقر در حاشیه شهر، مدیران مراکز مثبت زندگی این مناطق، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی، مسئول قرارگاه تحول اجتماعی شهید اسداللهی، نماینده معاون بسیج محلات و مساجد سپاه امام رضا(ع) در یکی از مساجد حاشیه شهر برگزار گردید.


​مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: مولای متقیان بزرگ مددکار جهان هستی در نامه‌ای به مالک اشتر زمانی که ایشان را به حکومت مصر اعزام می‌کنند، می‌فرمایند که تورا قسم می‌دهم  به طبقه فرودست جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشی، کسانی که در گرفتاری‌هایشان هیچ ابزار و دستاویزی برای چاره‌اندیشی و رفع نیازهای خود ندارند. کسانی که درمانده، مسکین، نیازمند، محتاج، معلول و زمین‌گیر هستند. همینطور افرادی که بابت گرفتاری‌ها و مشکلات خود با آلام و دردهای روحی مواجه می‌شوند. ایشان می‌فرمایند از بیت‌المال برای این افراد سهمی در نظر بگیر و مالک را دوبار به خداوند قسم می‌دهند که مبادا از این گروه‌ها فراموشت شود.

دکتر مسعود فیروزی افزود: این معاهده به‌عنوان یک منشور مدیریتی می‌تواند مورد مطالعه و الگوی ما قرار بگیرد. نگاه امام علی(ع) قرن‌ها پیش به افراد دارای معلولیت اینگونه بوده در حالیکه تاریخچه توانبخشی می‌گوید که در اروپا تا همین چندصدسال پیش به افراد دارای معلولیت به‌عنوان نماد قهر و غضب الهی نگریسته می‌شده و آنها را نفی ولد می‌کردند.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت خراسان رضوی مستقیما تحت پوشش بهزیستی هستند

وی با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد از جمعیت خراسان رضوی مستقیما تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: بهزیستی به‌صورت عام‌المنفعه به زنان سرپرست خانوار، افراد دارای معلولیت، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، خانواده‌های نیازمند دارای فرزندچندقلو، زنان آسیب‌دیده و درمعرض آسیب، کودکان کار و... خدمات ارائه می‌دهد و بیش از ۱۶۰ وظیفه متعدد دارد. علیرغم تمام تلاشی که از صدر تا ذیل توسط همکاران ما در بهزیستی و مراکز مثبت زندگی انجام می‌گیرد بازهم اگر همکاری سایر دستگاه‌ها و همت خیرین، گروه‌های جهادی و بسیج، سپاه، روحانیت و... نباشد، بهزیستی قطعا در ارائه خدمت به طیف گسترده جامعه هدف با مشکل مواجه خواهد شد. قطعا فقط باتکیه برمنابع دولتی توفیقی حاصل نمی‌شود و بنابراین دست استمداد به سمت شما بزرگواران دراز می‌کنیم.

ارتباط بین مراکز مثبت زندگی و کنشگران اجتماعی یکی از اهداف مهم بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را سال‌ها پیش عنوان کردند، بعد از آن کلیدواژه مهندسی فرهنگی مطرح شد و الان در فرمایشات‌شان می‌گویند "شبیخون فرهنگی"؛ به‌عبارتی درحال‌حاضر در گستره جنگ ترکیبی تمام عیاری هستیم و دشمن از این فضا وارد شده است و اتفاقا افراد زخم خورده و آسیب‌دیده اجتماعی در این جنگ بیشتر حق دارند که مطالبه‌گر باشند.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی شرکاء کاری بهزیستی هستند و در این پویش نیز نقش کلیدی برعهده دارند، گفت: مراکز مثبت زندگی بدنه‌ی بهزیستی هستند و به‌طور مستقیم با مددجوها و توانخواهان درارتباطند. در خراسان رضوی نزدیک به ۱۸۵ مرکز مثبت زندگی وجود دارد که ۷۵ مرکز در مشهد فعال است و پرونده‌های افراد تحت پوشش آنجا است و کارهای مربوط به ارائه خدمت به این عزیزان از طریق این مراکز انجام می‌گیرد. بهزیستی به‌دنبال آن است که بین این مراکز و کنشگران اجتماعی در محلات در راستای خدمت‌رسانی بهتر و پیشبرد اهداف ارتباط ایجاد کند.  

هدف پویش مهرواره در محضر ولی‌نعمتان اتخاذ رویکرد تحولی نوین است

در ادامه جلسه، معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هدف پویش مهرواره در محضر ولی‌نعمتان اتخاذ رویکرد تحولی نوین است، گفت: هدف ایجاد یک پیوند راهبردی بین مراکز مثبت زندگی با کنشگران اجتماعی در محلات است. منظور از ولی‌نعمتان، جامعه هدف نیازمند تحت پوشش بهزیستی است. مراکز مثبت زندگی، بهزیستی‌های کوچکی هستند که به‌صورت محله‌محور و خانواده محور فعالیت می‌کنند و به مددجو تحت پوشش در همان منطقه و محله زندگی‌اش خدمات ارائه می‌کنند. این طرح از طریق همکاری بین نهادهای مختلف از قبیل سازمان تبلیغات اسلامی، قرارگاه تحول اجتماعی شهید اسداللهی، معاونت امور مساجد و محلات بسیج و... قرار است اجرایی گردد.

حمیده محدث افزود: هفت محله کم‌برخوردار در مشهد برای اجرای این طرح انتخاب شدند و علت انتخاب این مناطق، استقرار قرارگاه تحول اجتماعی شهید اسداللهی در آنجا است. برای اینکه بتوانیم تیم مشترکی ببین کنشگران و مراکز مثبت زندگی ایجاد کنیم به سراغ این محلات رفتیم که قرارگاه در آنجا ارائه خدمت می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف این جلسه ایجاد پیوند و هماهنگی بین امامان جماعت این مناطق با مراکز مثبت زندگی است، گفت: امامان جماعت در مناطق حاشیه شهر و کم‌برخوردار معتمدین مردم و محور حل مسائل و مشکلات افراد هستند. مردم در بسیاری مواقع مسائل و مشکلات خود را با امامان جماعت درمیان می‌گذارند و درصدد هستیم که با بهره‌مندی از پتانسیل گروه‌های جهادی و کنشگران محلات و همسو ساختن آنها با مراکز مثبت زندگی در راستای چاره‌اندیشی و رفع مشکلات مددجویان اقدام کنیم.

یکی از اهداف مهرواره ولی‌نعمتان، روایتگری است

معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی افزود: قطعا امامان جماعت در شناسایی ظرفیت‌ها و کنشگران منطقه و همینطور نیازهای آنان نقش عمده‌ای دارند. نیازهای جامعه هدف بهزیستی با بقیه مردم متفاوت است و بخشی از این نیازها توسط مراکز مثبت زندگی شناسایی و اولویت‌بندی می‌شوند و در مرحله بعدی از طریق ارتباط بین کنشگران و نهادهای مختلف در راستای رفع این نیازها می‌توان اقدام کرد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف مهرواره ولی‌نعمتان، روایتگری است، گفت: وضعیت اقتصادی در شرایط موجود احساس امید و همدلی را تا حدی کمرنگ کرده است. هدف نهایی از اجرای این طرح ایجاد همدلی و امیدآفرینی است. تمامی نهادهای همکار در این طرح نقش‌هایی برعهده دارند که باید تعریف شود و امروز این دیدار چهره به چهره مراکز بهزیستی که شرکای ما هستند با امامان جماعت با هدف شناسایی پتانسیل‌ها وظرفیت مساجد، بسیج و ... در راستای ایجاد هم‌افزایی بیشتر انجام گرفته است.

شناسایی ۶۰۰ مددجوی نیازمند در ۷ محله کم برخوردار توسط مراکز مثبت زندگی

در ادامه جلسه، رییس هیات مدیره مراکز مثبت زندگی گفت: براساس ارزیابی‌های انجام گرفته توسط مددکاران مراکز مثبت زندگی بیش از ۶۰۰ مددجو نیازمند در این هفت منطقه شناسایی شده‌اند. درخواست ما از امامان جماعت و سایر بزرگواران حاضر در جلسه این است که ما را در رسیدگی به وضعیت این مددجویان و چاره‌اندیشی از مشکلات آنان حمایت کنند و همراه ما باشند.

آزاده شریفی‌نیا افزود: هفت مرکز مثبت زندگی در حاشیه شهر مستقر هستند و ما نیازمند حمایت سایر نهادها و سازمان‌های فعال در این مناطق هستیم که به‌عنوان بازوی کمکی در کنار بهزیستی باشند تا بتوانیم در راستای پیشبرد اهداف حرکت کنیم. اولین مشکلی که باعث می‌شود خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی آسیب ببینند و بار مضاعف اقتصادی و فشارهای زیادی به آنها تحمیل شود، مشکلات درمانی است. مشکل مسکن و تهیه ودیعه مسکن، مشکل اشتغال و معیشت مددجویان نیز از جمله اولویت‌های مهم برای رسیدگی است.

توانمندسازی تنها راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است

در انتهای جلسه مسئول قرارگاه تحول اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه فرماندهان میدان مهرواره، مراکز مثبت زندگی هستند، گفت: یکی از قسمت‌های مقابله هوشمند با آسیب‌های اجتماعی این است که محلات واکسینه شوند. طرح مهرواره در محضر ولی‌نعمتان در واقع تجمیع تمام ظرفیت‌ها است که قرار است ختم به اثرگذاری شود.

محمدصادق رستم زاده افزود: درحال‌حاضر به فضای هم‌افزایی مهرواره برای مقابله هوشمند با آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم و اگر ظرفیت‌ها تقویت شوند قطعا از مسیر این مشارکت‌ها یک مهندسی اجتماعی و راهبرد بیرون می‌آید. هدف این طرح ایجاد لبخند بر لبان مددجویان است و این زمانی اتفاق می‌افتد که زندگی فرد ساماندهی شود و تمامی مسائل و مشکلات رفع گردد. رفع این مشکلات مثل تکه‌های پازل با کمک و همکاری نهادها و گروه‌های مردمی انجام خواهد گرفت.

کد خبر 1391
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 457

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها