1402/02/06 13:48:59
کاشمر | اعتیاد والدین، دختران را در معرض آسیب قرار داده است

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: بعضأ بیشترین آماری که موجب شده دختران در معرض آسیب قرار بگیرند مسئله اعتیاد والدین است.


اعظم حسن‌زاده در گفت و گو با ایسنا، اغلب مواردی که به اورژانس اجتماعی مراجعه داشته‌اند را به دلیل اعتیاد والدین دانست و افزود: اگر به دخترانی که می‌خواهند مادران آینده باشند توجهی نشود یک نسل را کامل از بین برده‌ایم.

وی اظهار کرد: اختلافات حادی که اکنون بین زوجین وجود دارد و مراجعاتی که برای طلاق انجام می‌شود به دلیل این است که در سن پائین ازدواج کرده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر تصریح کرد: در شهرستان‌هایی که اورژانس اجتماعی وجود دارد از جمله کاشمر هر دختری مراجعه کند و تیم‌های ما به این تشخیص برسند که فرد در معرض آسیب قرار دارد در همان لحظه پذیرش می‌شود و امکان اینکه فرد را تا چندین روز اسکان دهیم وجود دارد.

وی مطرح کرد: هر دختری که به دلیل مشکلات احتمالاً مجبور به فرار شد و یا احتمال داد که ممکن است به وی آسیب وارد شود قبل از مراجعه به کلانتری به بهزیستی مراجعه کند تا خود ما بررسی و خدمات را ارائه دهیم و پیگیر رفع مشکل فرد باشیم.

وی عنوان کرد: بر اساس مراجعه‌هایی که به اداره بهزیستی می‌شود، کاشمر از نظر آسیب‌های اجتماعی در سطح خراسان رضوی در رتبه‌های پائین قرار دارد البته برخی دختران در معرض آسیب دیدن و برخی دیگر آسیب دیده هستند.

 

فقط کتک زدن، کودک‌آزاری محسوب نمی‌شود

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: اغلب مواردی که ورود می‌کنیم دختران در معرض آسیب هستند، اگر برخی مواقع آمار ورودی‌ها افزایش می‌یابد به معنای افزایش آسیب نیست ولی برخی هم بودند که به دلیل حفظ آبرویشان به بهزیستی مراجعه‌ای نداشتند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر ادامه داد: اگرچه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ وقتی خانواده‌ای دچار آسیب می‌شد همیشه یکی از آشنایان و فامیل‌هایشان از آن‌ها حمایت می‌کرد تا سرپا بمانند و یا فرزندانشان وارد مراکز بهزیستی نشوند اما در سال‌های اخیر به دلیل اینکه حمایتی از سوی اقوام نمی‌شود برخی مواقع تعداد جداسازی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

حسن‌زاده بیان کرد: هرچند فرزندان این خانواده‌ها آسیب ندیده بودند ولی به دلیل اینکه دیگر اقوام از این خانواده‌ها که آسیب دیده بودند حمایت نمی‌کردند چون فرزند در معرض آسیب قرار داشت بالاجبار گاهی مواقع ورودی به مراکز شبه خانواده بیشتر می‌شود.

وی عنوان کرد: هرچند معتقدیم تمام تلاش ما این است که هیچ وقت فرزند وارد مراکز شبه خانواده نشود اما برخی مواقع مجبور می‌شویم.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته اغلب مسائلی که موجب جدایی فرزندان از خانواده‌ها شده به دلیل مسائل اقتصادی و از هم گسیختگی‌های خانوادگی بوده است و از سویی چون دیگر اقوام حاضر به نگهداری فرزند نبودند به همین دلیل مجبور بودیم کودکان را در مراکز شبه خانواده نگهداری کنیم.

وی اعتیاد والدین، بد سرپرستی، نفرستادن به مدرسه و آسیب روانی را از جمله مواردی دانست که موجب می‌شود فرزند در معرض آسیب قرار بگیرد، اغلب افراد فکر می‌کنند اگر کسی کودک را کتک بزند فقط بهزیستی ورود می‌کند در صورتی که اگر آسیب‌های روانی به کودکی وارد شود و یا فرزند را به مدرسه هم نفرستند بهزیستی ورود می‌کند و تا حد گرفتن بچه از خانواده هم پیش می‌رود.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه تمامی مواردی که مرتبط با آسیب اطفال باشد چه روانی و جسمی و یا اجتماعی بهزیستی ورود خواهد نمود، توجه به نیازهای دختران توسط والدین را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: اطلاعات و آگاهی که دختران از فضای مجازی، تلویزیون و دیگر مسائل می‌گیرند بیشتر از والدین است و این عدم آگاهی سرپرستان از اطلاعاتی که فرزندانشان دارند همیشه موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه زمانی که کودک به سن نوجوانی می‌رسد و پرخاشگر می‌شود تازه خانواده‌ها به فکر فرزند خود می‌افتند در صورتی که اگر والدین مهارت‌های فرزند پروری را تا قبل از ۶ سالگی داشته باشد بسیار کم اتفاق می‌افتد که وقتی کودک به سن بلوغ رسید خانواده را دچار آسیب کند.

آسیب‌های عدم آگاهی والدین از نحوه فرزند پروری

حسن‌زاده عدم آگاهی والدین و زوجین از نحوه فرزند پروری را موجب آسیب‌های نوجوانی فرزندانشان دانست و گفت: بسیاری از خانواده‌ها حتی اطلاعات اولیه نحوه فرزند پروری را هم ندارند.

وی فراگیری مهارت‌ها توسط والدین را بسیار مهمتر از غذایی که به فرزند خود می‌دهند دانست و افزود: برخی از این مسائل به دلیل این است که ارگان‌هایی که باید به این مسائل ورود بیشتری داشته باشند شفاف به والدین نگفته‌اند قبل از ۶ سالگی کل شخصیت کودک شکل می‌گیرد.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر با بیان اینکه طی سه سال اخیر واحد پیشگیری بهزیستی کاشمر ورود بسیار خوبی به این مسائل داشته و اقدام به برگزاری بسیاری از کلاس‌های آموزشی با حضور بهترین مدرسین نموده است، عنوان کرد: آگاهی‌هایی که دختران و پسران ما در جامعه امروزی دارند بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که والدین دارند به همین دلیل موجب می‌شود با خواسته‌های پدر و مادر خود کنار نیایند و این آسیب زیادی را به همراه دارد.

برای کاهش آسیب‌ها باید دیدگاه‌ها تغییر کند

وی در ادامه مطرح کرد: بیشترین آسیب‌هایی که در منطقه کاشمر رخ می‌دهد مربوط به مناطق خاصی از شهر که آسیب‌های بیشتری دارد است.

حسن‌زاده تصریح کرد: در معرض آسیب دیده از یک نوزاد تازه متولد شده تا یک دختر ۱۸ ساله و تا یک زن ۷۰ ساله که وارد حیطه سالمند آزاری می‌شود در کاشمر داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: برای کاهش آسیب‌ها به خصوص در بین دختران باید دیدگاه‌ها تغییر کند، چون فرزندان امروزی اطلاعات و آگاهی بسیار بالایی دارند به همین دلیل والدین باید از آن‌ها بسیار جلوتر باشند تا بتوانند کنترل کنند و این نیاز به فراگیری یکسری مهارت‌هایی دارد که باید آن‌ها را فرا بگیرند.

رئیس اداره بهزیستی کاشمر در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه کاشمر شهر آرامی است و خشونت علیه دختران وجود ندارد، عنوان کرد: بیشترین آماری که موجب شده دختران در معرض آسیب قرار بگیرند مسئله اعتیاد والدین است.

وی تصریح کرد: از خانواده‌ها درخواست داریم مهارت‌ها را فرا بگیرند و به دختران توصیه می‌کنیم قبل از اینکه وارد هر رابطه‌ای شوند و احتمال دهند که آسیب می‌بینند از مشاورین اورژانس اجتماعی خدمات تخصصی و کمک بگیرند.

حسن‌زاده تأکید کرد: کاشمر از بهترین روانشناسان سطح خراسان رضوی برخوردار است و تمام پرونده‌های آن‌ها به صورت محرمانه باقی می‌ماند، حتی بازدیدها از خانواده‌های آسیب دیده را با ماشین اداری انجام نمی‌دهیم تا برای خانواده نگرانی به وجود نیاید.

 

کد خبر 1274
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 594

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها