1401/12/24 10:30:32
عدم ورود متقاضیان طلاق به فضای قضایی و دادگاه، بزرگ‌ترین مزیت سامانه تصمیم است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال‌جاری در استان خراسان رضوی ۵۶درصد از طلاق‌ها به‌صورت یک‌طرفه و به درخواست زوجه و ۱۲ درصد به درخواست زوج بوده است، گفت: درسال‌جاری بیش از ۲۷هزار نفر به سامانه تصمیم مراجعه کرده‌اند. ۳۲ درصد از طلاق‌ها با تقاضای توافق دوطرفه، ۵۶ درصد از درخواست طلاق‌ها از ناحیه زوجه و ۱۲درصد از درخواست طلاق‌ها نیز از ناحیه زوج بوده است.


دکتر مسعود فیروزی ادامه داد: درخواست طلاق‌ از ناحیه زوجه در سالیان اخیر روند صعودی داشته است؛ به‌طوری‌که در سال ۱۳۹۵ این رقم یازده درصد، در سال ۱۳۹۸ به ۳۰درصد و امسال نیز به ۵۶ درصد افزایش یافته است.

وی  با اشاره به اینکه درحال‌حاضر بیشتر طلاق‌ها بین ۵ تا ۷ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد، گفت: تحول روابط میان زن و شوهر در دهه‌های اخیر قابل تردید نیست. متاسفانه در برخی موارد این تحولات باعث افزایش ناسازگاری‌ها گردیده است. متاسفانه افزایش انتظارات و سطح مطالبات از زندگی زناشویی به افزایش طلاق‌ها دامن زده است. آرمان‌زدگی یکی از مشکلات موجود در روابط زناشویی است. درست است که آرمان‌ها موتور محرک انسان برای تغییر وضع موجودند، اما مشروط به آنکه قابل دسترسی باشند. تعیین اهداف دست‌نیافتنی باعث تلاش‌های بیهوده و پیامد آن سرخوردگی، افسردگی و ایجاد تنش خواهد بود. فرهنگ مقایسه، الگوی مادی سبک زندگی، چشم‌و هم‌چشمی و... می‌تواند به سعادت و خوشبختی یک زندگی‌ آسیب برساند. در بسیاری از موارد درآمد پایین و ناتوانی مرد از تامین معاش و رفاه خانواده، حمل بر بی‌مسئولیتی او می‌گردد. احتمالا درصورت بهبود شرایط اقتصادی، آمار طلاق نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

وی از سازش و بازگشت به زندگی مشترک میان ۲۵ درصد از زوجین پس از اخذ خدمات روان‌شناسی و مشاوره، طی سال جاری خبر داد و گفت: بهترین لحظات ما در «سامانه تصمیم» را زوج‌های متقاضی طلاق توافقی می‌سازند که در لحظات آخر زندگی مشترک با کمک مشاوران از تصمیم برای طلاق منصرف می‌شوند و پرونده‌شان برای همیشه مختومه می‌شود. میانگین پرونده‌های طلاق که به‌واسطه دریافت خدمات مشاوره به سازش میان زوجین ختم می‌شود، در کشور ۱۸ درصد است. درحالیکه از ابتدای سال‌جاری در استان خراسان رضوی ۲۵ درصد از پرونده‌های طلاق ختم به سازش و مختومه شده‌اند. خوشبختانه آمار سازش در میان زوجین متقاضی طلاق در استان خراسان رضوی نسبت به کل کشور بیشتر است و خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی در ایجاد سازش بین زوجین بسیار مثمرثمر بوده است؛ بنابراین باید روش‌هایی را به‌کار گرفت تا این مشاوره را به تمامی مراحل زندگی تسری داد و تاحد ممکن از جدایی‌ها پیشگیری نمود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی، اولین استانی بود که سامانه تصمیم در آن راه‌اندازی شد، گفت: لزوم حفظ کانون خانواده و رابطه زوجیت میان زن و شوهر سبب شد که در قانون ترتیباتی برای مشاوره زوجین هنگام طلاق پیش‌بینی شود و چه‌بسا انجام مشاوره قبل از طلاق سبب شود که زن یا شوهر از طلاق منصرف شوند. انجام مشاوره‌های قبل از طلاق فارغ از اثر بخشی آن به عنوان یک الزام و تکلیف در قانون حمایت خانواده از سال ۱۳۹۵ مطرح شده است. بنابراین مراکز مشاوره بهزیستی، ظرفیتی است که دادگاه‌ها در این خصوص از آن بهره‌مند می‌شوند. از سال ۱۳۹۵ تاکنون در ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی این طرح اجرا می‌شود. در ۱۳ شهرستان این فعالیت توسط واحد پیشگیری اداره بهزیستی و در ۲۰ شهرستان نیز مراکز مشاوره غیردولتی در خصوص مشاوره‌های قبل از طلاق خدمت‌رسانی می‌کنند. تمامی شهرستان‌های استان خراسان رضوی در حال حاضر به سامانه تصمیم دسترسی دارند.

  • فعالیت ۷۶ مرکز در استان خراسان رضوی درخصوص ارائه مشاوره قبل از طلاق

وی افزود: درحال‌حاضر ۷۶ مرکز در استان خراسان رضوی درخصوص ارائه مشاوره قبل از طلاق فعال هستند. در شهرستان مشهد نیز ۳۳مرکز مشاوره، ۱۰ کلینیک مددکاری و یک حوزه علمیه در زمینه ارائه مشاوره‌ به متقاضیان طلاق فعالیت می‌کنند. در کلینیک‌های مددکاری یک روانشناس، مددکار و حقوقدان حضور دارد. به‌طور خاص فقط در شهرستان مشهد یک حوزه علمیه با همکاری بهزیستی از مشاورانی برخوردار است که از تحصیلات حوزوی و روانشناسی به‌صورت توامان برخوردارند و خدمات مشاوره را به مراجعین حوزوی که متقاضیان طلاق هستند، ارائه می‌دهند. تمام زوجین متقاضی طلاق به سامانه تصمیم ارجاع داده می‌شوند. در این سامانه مراکز مورد تایید بهزیستی در کل شهرستان‌های استان خراسان رضوی بارگزاری شده است. ۴۵ روز بعد از انتخاب مرکز توسط متقاضی، نامه به پیشخوان قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود. در تمامی این مراکز، پروتکل‌ها و فرآیندها یکسان است و متقاضیان در طی ۴۵ روز از جلسات مشاوره روانشناسی، حقوقی و مددکاری برخوردار می‌شوند و تفاوتی میان طلاق توافقی یایک‌طرفه وجود ندارد وبرای همه اجباری است.

  • بزرگ‌ترین مزیت سامانه تصمیم عدم ورود متقاضیان طلاق به فضای قضایی و دادگاه‌ها است

فیروزی افزود: بزرگ‌ترین مزیت سامانه تصمیم عدم ورود متقاضیان طلاق به فضای قضایی و دادگاه‌ها است. اینکه بررسی پرونده اختلافات و تنش‌های خانوادگی در وهله اول از حوزه حقوقی و قضایی به حوزه روانشناختی و مشاوره انتقال یافته، نتایج بسیار مثبتی را به‌دنبال داشته است. زوجین قبل از اینکه طلاق بگیرند باید حدالاقل ۵ جلسه با یک مشاور و روانشناس ارتباط برقرار کنند. حتی اگر این جلسات به سازش نیز ختم نشود، این خدمات مشاوره برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی برای آنها بسیار مفید خواهد بود به‌طور مثال درخصوص موضوع فرزندان طلاق و آسیب‌های روانی که بعد از طلاق برای زوجین اتفاق می‌افتد، این جلسات بسیار کمک کننده خواهند بود. در برخی موارد، افرادی که اصلا با این مراکز آشنایی نداشتند بعد از طلاق یا مختومه شدن پرونده خود همچنان ارتباط خود را با این مراکز حفظ می‌کنند.

  • عمده‌ترین علت طلاق‌ها عدم وجود مهارت‌های موثر ارتباطی و ناتوانی در حل و فصل صحیح تعارض‌ها میان زوجین است

وی با بیان اینکه عمده‌ترین علت طلاق‌ها درحال‌حاضر عدم وجود مهارت‌های موثر ارتباطی وناتوانی در حل و فصل صحیح تعارض‌ها میان زوجین است، گفت: تعاملات نامناسب و بدکارکردی که زوجین درگیر آن می‌شوند منجر به افزایش پرخاشگری‌های زبانی و بدنی در میان آنها می‌شود. مهارت‌های ارتباطی شامل مسئولیت پذیری، چگونه صحبت کردن و شنیدن، ابراز محبت، مبادله رفتارهای مثبت و لذت‌بخش، حل تعارض و اختلاف، داشتن باورها و انتظارات صحیح و واقع بینانه، حمایت متقابل و... می‌باشد. دلایل دیگر طلاق مانند خیانت، اعتیاد، ضرب و شتم و... همه نشات گرفته از این است که مهارت‌های ارتباطی زوجین دچار اشکال است. زوجین مهارت‌ها ارتباطی و حل مسئله را قبل از ازدواج آموزش ندیده‌اند و به یکباره وارد زندگی شده‌اند، درنتیجه با کوچک‌ترین تعارض و اختلاف احتمال دارد به سمت پرخاشگری، اعتیاد و...سوق یابند.

 

کد خبر 1039
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 494

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها