1401/04/22 20:0:27
مدیر کل بهزیستی در نشست منطقه‌ای پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد:
باید داغ ننگ را از چهره‌ی بهبودیافتگان اعتیاد و خانواده‌هایشان برداریم

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی خواستار توجه ویژه به بخش پیشگیری از اعتیاد در این استان شد.


مسعود فیروزی صبح امروز در ابتدای نشست هماهنگی منطقه‌ای دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، و استان‌های گلستان، گیلان و مازندران و همچنین نماینده ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و مدیر کل پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی سخن می‌گفت.
فیروزی با بیان اینکه باید داغ ننگ را از چهره‌ی معتادان بهبودیافته و خانواده‌هایشان بزداییم گفت: برای پاک کردن این برچسب، نیاز داریم که فاصله‌ی شرایط بالقوه‌ی وضعیت معتاد و خانواده‌اش با شرایط بالفعل جامعه کاهش یابد.
وی توضیح داد: باور عمومی حتی در سطح مسؤولان این است که این عضو خانواده‌ی معتاد چون یکی از والدینش یا هر دوی آنها و یا یکی از اعضای خانواده دچار بیماری اعتیاد است بنا بر این قطعا او هم معتاد می‌شود.
وی ادامه داد: با این باور، ما در واقع پذیرفته‌ایم که این فرزند که بالقوه هم پذیرش وضعیت پاک و زندگی سالم و هم پذیرش وضعیت اعتیادی را دارد  به طور قطع معتاد می‌شود و لذا برچسب اعتیادی بر چهره‌ی او هم می‌زنیم و او را مانند خانواده، به گناه نکرده، تنبیه اجتماعی می‌کنیم.
فیروزی ضمن اشاره به نظریه علمی ایروینگ گافمن در روان‌شناسی اجتماعی در خصوص «داغ ننگ» گفت: رفتار و کنش اجتماعی در مقابل فرد و خانواده فرد آسیب‌دیده و معتاد، باید به گونه‌ای باشد که برچسب عیب و ریب را از وی و خانواده‌اش بردارد تا امکان حضور اجتماعی وی فراهم گردد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: نباید در ارزیابی این افراد به سمتی برویم که فرد، مجبور به پذیرش سرنوشت محتوم خویش یعنی همان برچسب آسیب و غلطیدن به دامان آسیب شود.
وی نواقص و شرایط ظاهری و خانوادگی فرد، ویژگی‌های شخصیتی و روانی و همچنین شرایط و زمینه‌های قومی و عشیره‌ای را از زمینه‌های بالقوه‌ی کنشگری داغ ننگ برشمرد و گفت: باید دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه ورود کنند و با راهکارهای علمی و روش‌های مبتنی بر جامعه‌محوری و محله‌محوری، این داغ ننگ را از چهره‌ی فرد بزدایند تا وی بتواند به عنوان فردی مفید و مؤثر در زندگی اجتماعی، ورود کند.
وی همچنین با اشاره به هماهنگی و همکاری تنگاتنگ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و بهزیستی گفت: کمیته‌ی فرهنگی پیشگیری این شورا که مسؤولیت آن را بهزیستی بر عهده دارد باید در سطوح بالای مدیریتی کشور به عنوان یک نهاد مهم و تصمیم‌ساز مطرح و تکالیف دستگاه‌های عضو این کمیته در خصوص اجرای مصوبات آن به روشنی تبیین شود.
وی تأکید کرد: نتیجه‌ی این بررسی‌ها باید در سطح ملی به استان‌ها ابلاغ گردد تا دستورالعمل‌های درون‌سازمانی اعضای کمیته، مانع اجرای مصوبات یا کمرنگ شدن آنها نشود.
وی ضمن اشاره به محتوای نشست حاضر گفت: این جلسه برای تبادل نظر و تضارب آرا به منظور احصای چالش‌های مسیر پیشگیری از اعتیاد و رسیدن به راهکارهای قابل اجرا و اثربخش تشکیل شده و امیدواریم به نتایج مورد نظر دست یابد.
شایان ذکر است این نشست منطقه‌ای که از روز گذشته آغاز شده به مدت دو روز در حال برگزاری است و عصر امروز با جمع‌بندی مباحث، پایان می‌گیرد.

کد خبر 237
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 769

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها