1401/05/04 15:10:56
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور
برنامه‌های خودمراقبتی زنان و دختران سال‌جاری در تمامی استانها اجرا می‌شود

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، گفت: سند صیانت از کودکان در فضای مجازی به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است و در حال حاضر کارگروه‌های اجرایی با محوریت مرکز ملی فضای مجازی با دستگاه‌ها برای اجرایی شدن بندهای سند در حال شکل‌گیری است.


به گزارش روابط عمومی خراسان رضوی، گفته معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، نتایج برنامه‌ رصد آسیب‌های اجتماعی در سطح استان‌ها در سال ۱۴۰۰ ضرورت اجرای برنامه‌های خودمراقبتی زنان و دختران در ۱۴ استان را در اولویت قرار داد لیکن به دلیل اهمیت جایگاه خودمراقبتی بعنوان یکی از ابزارهای مصون سازی در برابر آسیبهای اجتماعی در سال‌جاری تمامی استانها مجری برنامه خواهند بود.

وی، گفت: یکی از این استان‌ها خراسان رضوی است که اجرای برنامه‌های خودمراقبتی از ابتدای سال جاری در این استان‌ آغاز شده است.

ذکایی‌فر، تأکید کرد: برنامه‌ رصد آسیب‌های اجتماعی با هدف اولویت‌بندی برنامه‌های مداخله در آسیب‌ها انجام می‌شود به این صورت که داده‌های سامانه رصد به ما نشان می‌دهد که وضعیت آسیب‌های اجتماعی در استان‌های مختلف به چه ترتیب است و ما بر اساس وضعیت موجود، برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای در سطح یک و دو را در این استان‌ها طراحی و اجرا می‌کنیم.

برنامه‌های استانی متناسب با وضعیت زیست‌بوم اجتماعی منطقه تدوین می‌شود

وی، خاطر نشان کرد: علاوه بر صحت و دقت داده‌ها، طراحی و تدوین برنامه‌های متناسب با وضعیت موجود، یکی از فاکتورهای موفقیت در کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

ذکایی‌فر تقویت مشارکت اجتماعی، اجرای برنامه‌های اجتماع‌محور و توانمندسازی گروه‌های هدف توسط گروه‌های داوطلب را از جمله سرفصل‌های اجرایی برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برنامه‌های کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هر استان مطابق فرهنگ و بوم آن استان تدوین می‌شود، گفت: الگوهای هر منطقه از نظر فرهنگی، تنوع آسیب‌ها، شدت و عمق آسیب متفاوت است و از سویی، برنامه‌های پیشگیری در هر استان باید متناسب با ساختار بومی و فرهنگی آن منطقه باشد.

ذکایی‌فر بر سیاست جدید این سازمان در خصوص برنامه‌های پیشگیری با مضمون پیشنهاد طرح‌های منطقه‌ای از سوی ادارات کل استانی و تأمین اعتبار آن از سوی ستاد سازمان تأکید کرد.

طرح مشارکت اجتماعی زنان، دختران و دانش‌آموزان در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، طرح‌هایی بود که معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در این گفتگو به عنوان برنامه‌هایی با ۴ سال سابقه اجرا از آنها یاد کرد.

وی داوطلبان برنامه مشارکت اجتماعی در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۰۰ گروه ۱۵ تا ۲۵ نفره ذکر کرد و گفت: ۵۰۰ تسهیلگر در این طرح با بهزیستی همکاری کردند و ارزشیابی که توسط بخش‌های تخصصی صورت گرفت نشان داد که اثربخشی آن بویژه در مناطق کم‌برخوردار بسیار زیاد بوده است.

وی، خاطر نشان کرد: اگر نوجوانان و جوانان و همچنین بانوان داوطلب بخواهند دوره‌های آموزشی مرتبط با مباحث سلامت فردی، خانوادگی و اجتماعی را بگذرانند هزینه‌های زیادی دارد در حالی که بهزیستی این دوره‌های ۱۰ جلسه‌ای را کاملا رایگان برگزار می‌کند و آنها را در جهت حمایت‌گیری از جوامع محلی و اجرای پروژه‌های متناسب با بوم منطقه، توانمند می‌سازد.

به گفته ذکایی‌فر سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان سهم‌آورده گروه‌های مشارکت اجتماعی نوجوانان در بخش غیر دولتی بوده و به عبارت دیگر نوجوانان داوطلب توانسته‌اند این مبالغ را از بخش‌های مختلف حمایت‌گیری کنند و در راستای پروژه های رشد و توسعه محلات استفاده نمایند.

وی، تأکید کرد: دوره‌های آموزشی علاوه بر توانمندسازی، عوامل محافظ همچون خودباوری، تاب‌آوری و عزت‌نفس را در آنان بالا می‌برد تا در مقابل آسیب‌های احتمالی مصون بمانند.

وی اظهار امیدواری کرد که سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی با دیدن نتایج این طرح‌ها در کنار بهزیستی قرار گیرند و ظرفیت‌های خودشان را در این طرح مشارکت دهند.

سامانه رصد بهزیستی پیشینه  ۱۰ ساله دارد

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همچنین به سامانه رصد آسیب‌ها با مدیریت بهزیستی اشاره کرد و گفت: پیشینه‌ این سامانه به حدود ۱۰ سال پیش برمی‌گردد که در طی این سال‌ها، مطالعات مفصلی در این زمینه توسط گروه‌های تخصصی و علمی به عنوان مشاوران برنامه انجام شده و حاصل این پیمایش‌ها تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی در کشور می‌باشد.

ذکایی‌فر اظهار امیدواری کرد که این سامانه که به صورت سالانه، آسیب‌های استان‌ها را پیمایش و طبقه‌بندی می‌کند مورد توجه سایر دستگاه‌ها قرار گیرد و در کنار ظرفیت وزارت کشور بتواند به صورت سیستماتیک، موضوع آسیب‌ها را بررسی و برنامه‌های مؤثر، دقیق و کارآمد برای کاهش آنها ارائه دهد.

 

کد خبر 259
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 838

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها