1401/05/04 14:38:28
در رسانه | اشتغال زایی برای ۱۳۰ معلول مشهدی

سعیده‌آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز؛ «در سه ماه ابتدایی امسال، ۱۳۰ معلول مشهدی زیرپوشش بهزیستی با بیمه و حقوق قانون کار مشغول به فعالیت شده‌اند.»


این خبر خوش را معاون امور توان‌بخشی بهزیستی خراسان‌رضوی به شهرآرا اعلام کرده است. بزرگی این عدد را زمانی درک می‌کنیم که بدانیم سه مرکز پشتیبان شغلی در مشهد وجود دارد که از حدود سه سال پیش شروع به کار کرده‌اند و درمجموع تا پارسال، ۲۱۶ معلول به‌واسطه این مراکز مشغول به کار شده‌اند.

توانمندسازی شغلی و توسعه‌زیرساخت‌ها و بسترها و بسیج منابع در این مسیر یکی از سرفصل‌های برنامه تحول در ساختار اشتغال و توانمندسازی مددجویان بهزیستی است که غلامرضا فروغی نعمت‌اللهی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی، هم به‌تازگی در گفت‌وگویی به تشریح آن پرداخته و گفته است: «معتقدیم به میزانی که مددجویان در بسترهای مختلف توانمندی کسب کنند، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و در نتیجه پیشرفت جامعه و سازمان بهزیستی هستیم. بسیاری از این گروه‌ها اگر حمایت و توانمند نشوند، به چرخه‌آسیب بازمی‌گردند و تلاش‌های زیادی که برای احیا و بازتوانی آنان انجام شده است، بی‌ثمر می‌ماند.»

یوسف رضایی، معاون امور توان‌بخشی بهزیستی تهران، هم پیش از این با اشاره به اینکه برنامه مدنظر بهزیستی اشتغال پایدار است، نه اشتغال کاذب، گفته بود: «سازمان بهزیستی برای ایجاد فرصت‌های شغلی معلولان، مشاغل را براساس شدت و نوع معلولیت و توانمندی آن‌ها تعریف می‌کند.» طبق آماروارقام نیز شانزده مرکز پشتیبانی شغلی معلولان در کشور فعال است.

تعامل با ۷۲ کارفرما

حمیدرضا علیزاده، معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان، هم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا درباره اشتغال‌زایی برای معلولان با اشاره به فعالیت سه مرکز پشتیبان شغلی از سه سال پیش در مشهد، اظهار کرد: «درمجموع تا پارسال، ۲۱۶ معلول به‌واسطه این مراکز مشغول به کار شده‌اند.»
وی با بیان اینکه در سه ماه ابتدای امسال برای ۱۳۰ معلول دیگر نیز اشتغال‌زایی شده است، افزود: «این مراکز با ۷۲ کارفرما برای به‌کارگیری معلولان تعامل می‌کنند و پس از بررسی علاقه‌مندی‌معلولان، به مدت سه سال از آن‌ها حمایت شغلی می‌شود.»

علیزاده با تأکید بر اینکه هدف بهزیستی توانمندسازی است، اضافه کرد: «صد مرکز روزانه و ۱۰۸ مرکز شبانه‌روزی بهزیستی در استان داریم که به‌ترتیب از این تعداد ۳۵ مرکز روزانه و ۴۴ مرکز شبانه‌روزی در مشهد قرار دارد. در مراکز روزانه دو هدف جلوگیری از ورود این معلولان به مراکز شبانه‌روزی و توانمندسازی آن‌ها را دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه برخی مراکز شبانه‌روزی را به خانه تبدیل کرده‌ایم و زمانی که معلولان به وضعیتی برسند که می‌توانند توانمند شوند، به خانه‌منتقلشان می‌کنیم تا برایشان برنامه‌ریزی شود.»

افزایش بیماران روان مزمن

به‌گفته معاون امور توان‌بخشی بهزیستی استان، مشکل دیگر درباره مراکز شبانه‌روزی که فشاری دوچندان را به بهزیستی وارد می‌کند، افزایش بیماران روان مزمن است. او دلیل این افزایش را مشکلات روحی در دوران کرونا و مرگ‌ومیر برخی اعضای خانواده آن‌ها و وضعیت اقتصادی دانست.

فعالیت مازاد بر ظرفیت بیشتر مراکز

علیزاده با اشاره به اینکه بهزیستی بیش از ۱۵۶ خدمت در حوزه قبل تولد (ژنتیک) تا سالمندی و دیگر مشکلات برای افراد زیرپوشش خود انجام می‌دهد که اعتبارات، جواب‌گوی این حجم فعالیت‌ها نیست، ادامه داد: «بیشتر مراکز روان، ذهنی و حتی جسمی‌حرکتی، مازاد بر ظرفیت درحال فعالیت هستند و می‌توان گفت که در مراکز روزانه و شبانه بهزیستی جای خالی نداریم.»

کد خبر 253
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 548

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها