1401/05/04 14:25:56
در مراسم رونمایی از اختراع ربات توانبخشی «تعلیق وزن داینامیک» در مشهد عنوان شد:
فیروزی: تحریم‌های ظالمانه، دسترسی معلولین به امکانات توانبخشی را محدود و دشوار کرده است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تحریم‌های ظالمانه دشمنان نظام، دسترسی صدها هزار فرد دارای معلولیت به وسایل کمک‌توانبخشی را محدود و دشوار کرده است


مسعود فیروزی پیش از ظهر امروز و همزمان با آخرین روز هفته بهزیستی، در مراسم رونمایی از دستگاه تعلیق وزن دینامیک که ساخت یک شرکت دانش‌بنیان مشهدی است و در توانبخشی بیماران فلج مغزی کاربرد دارد سخن می‌گفت.
این مقام مسؤول با بیان اینکه در این شرایط باید تلاش کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشمندان ایرانی، جای محصولات تحریم شده را بگیرند بر مشارکت فعال خیرین در حوزه‌ توانبخشی و استفاده از فناوری‌های نوین در توانبخشی تأکید کرد.
این کارشناس توانبخشی که سابقه بیش از سه دهه فعالیت در حوزه شنوایی‌شناسی داشته است گفت: توانبخشی سابقه‌ای به طول تاریخ حیات بشری دارد و انسان‌ها از همان روزگاران اولیه‌ی پیدایش، با روش‌هایی که امروز ابتدایی به نظر می‌رسد به توانبخشی کم‌توانان می‌پرداخته‌اند.
وی استفاده از شاخ حیوانات شکار شده به جای گوش و یا استفاده از شاخه‌های درختان به جای پا را نمونه‌هایی از تلاش انسان‌های اولیه برای توانبخشی توانخواهان آن روزگار ذکر کرد.
مستندات این اختراع را به سازمان بهزیستی ارسال می‌کنیم

فیروزی: تحریم‌های ظالمانه، دسترسی معلولین به امکانات توانبخشی را محدود و دشوار کرده است

فیروزی همچنین به توانبخشی در دوران مدرن پرداخت و گفت: امروز توانبخشی که در سده‌های میانه، سه ضلغ خانواده، فرد توانخواه و تیم درمانگر داشت، به ضلع چهارم و جدیدی دست یافته که پیشرفت‌های باورنکردنی و سریع را رقم زده است.
وی گفت: فناوری‌های نوین، ابزارهای الکترونیکی و علوم رباتیک به عنوان بازوهای قدرتمند تیم درمان، رنج‌ها و آلام افراد دارای معلولیت را می‌کاهند و با کمک به توانبخشی و استقلال مددجو، خانواده‌ی وی را نیز از دشواری‌های مراقبت مداوم از این افراد می‌رهانند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با تشکر از دانشگاه فردوسی و شرکت دانش‌بنیان «پیام‌آوران هنر و فناوری شرق» که مبتکر این دستگاه بوده‌اند گفت: مستندات این طرح ابتکاری را به سازمان بهزیستی ارسال می‌کنیم تا در صورت تصویب در مراجع تصمیم‌گیری سازمان، این دستگاه برای مراکز توانبخشی خریداری شود و به این ترتیب، به این حرکت‌های انسان‌دوستانه و مبتکرانه کمک شود.
فیروزی ضمن اشاره به فعالیت‌ها و وظایف متعدد بهزیستی گفت: دست همکاران خودم در اقصی نقاط استان را که با کمترین امکانات و در شرایط سخت و دشوار، برای رفع نیازهای مددجویان شبانه‌روزی تلاش می‌کنند را می‌بوسم و از همه‌ی کسانی که در سطح جامعه و در بین نخبگان، مسؤولان اجرایی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این مسیر حرکت می‌کنند نیز تشکر و سپاسگزاری دارم.
برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که توان خرید برای معلولین فراهم باشد

فیروزی: تحریم‌های ظالمانه، دسترسی معلولین به امکانات توانبخشی را محدود و دشوار کرده است

وی تأکید کرد: امروز توانبخشی بدون تکیه بر فناوری‌های نوین و بدون مدیریت اقتصادی، یا بسیار دشوار یا محال است زیرا رقابت در بازارهای داخلی و خارجی و ارائه‌ی محصولات توانبخشی، تنها با بکارگیری دانش جدید و با مدیریت اقتصادی و دانش فنی، می‌تواند پایدار و اثرگذار باشد.
وی از نوآوران، مخترعان، مبتکران و اندیشه‌ورزان حوزه توانبخشی خواست به گونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل نمایند که بتوانند با محصولات خارجی که تحت تحریم‌های ظالمانه به قیمت‌های بالا رسیده، رقابت نمایند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: باید این برنامه‌ریزی اقتصادی این مراکز به گونه‌ای باشد که محصول تولید شده برای افراد دارای معلولیت، تشکل‌های مردم‌نهاد معلولین، سازمان‌های مرتبط و مراکز توانبخشی، قابل دسترسی و خرید با نرخ مناسب باشد.
این مسؤول با اشاره به تلاش‌ها و حرکت‌های برخی بازرگانان که در راستای موقعیت اقتصادی خود، محصولات تولید داخل را در مضیقه‌ی اقتصادی قرار می‌دهند گفت: باید نگاه انسانی و مسؤولانه در بین توانمندان اقتصادی نسبت به افراد دارای معلولیت ایجاد شود که بتوانیم از محصولات تولید داخل که کیفیت مناسبی هم دارند استفاده‌ی بیشتری بکنیم و تولیدکنندگان و مبتکران داخلی، تقویت شوند.
وی از خیرین و نیکوکاران خواست به حوزه توانبخشی ورود جدی داشته باشند و با پشتیبانی از شرکت‌های نوپا، زمینه‌ی گسترش صنایع توانبخشی داخلی را تقویت نمایند.
در حال صدور فناوری به اروپا هستیم.

فیروزی: تحریم‌های ظالمانه، دسترسی معلولین به امکانات توانبخشی را محدود و دشوار کرده است

معاون پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این دستگاه در گذشته فقط توسط امریکا تولید می‌شده گفت: اکنون به همت مبتکران شرکت دانش‌بنیان مشهدی و با کمک خیرین، توانسته‌ایم ضمن بومی‌سازی این دستگاه، کارکردها و قطعاتی را برای اولین بار در جهان به آن بیفزاییم.
دکتر رضا لطفی، استاد گروه مهندسی برق افزود: بخشی از این دستگاه، برای اولین‌بار در جهان ساخته شده و یک اختراع کاملا ایرانی است.
وی با بیان اینکه این شرکت در صدد صدور فناوری به اروپا می‌باشد گفت: مراحل اخذ مجوزهای قانونی به صورت کامل طی شده و تأییدیه‌های مورد نیاز اخذ شده است.
وی گفت: مراحل کاربرد آزمایشی این دستگاه در مؤسسه توانبخشی الوند در بین کودکان فلج مغزی انجام شده و نتایج آن کاملا موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش بوده است.
وی تأکید کرد: این دستگاه، فقط یک ابزار کمک‌توانبخشی نیست بلکه یک روش توانبخشی داینامیک و منعطف است که کمک می‌کنند بسیاری از افرادی که فاقد حرکت در برخی اعضای خود هستند با تمرین و تکرار و با کمک تیم درمان، توانمندی حرکت مستقل را پیدا کنند.
وی همچنین از خیرین خواست با ورود به حوزه‌ی توانبخشی در زمینه‌های وقف، قرض‌الحسنه، صدقه و همچنین سرمایه‌گذاری جسورانه یا سرمایه‌گذاری جمعی، به شرکت‌های نوپای دانش‌بنیان که می‌توانند مشکلات افراد دارای معلولیت را حل کنند کمک داشته باشند.
وی گفت: همچنین از سازمان‌ها و دانشگاه‌های مرتبط می‌خواهیم با تشریک مساعی در زمینه‌ی درک مشترک از مسائل حوزه‌ی توانبخشی، در تسریع دستیابی به دانش‌های جدید، اثربخش باشند.
در این مراسم، ضمن رونمایی از این دستگاه توانبخشی، مستندی از کودکان زیر نظر مؤسسه توانبخشی روزانه الوند که تحت درمان و توانبخشی با این دستگاه قرار گرفته‌اند پخش شد.

کد خبر 251
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 2738

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها