1401/05/11 12:25:7
برنامه‌ریزی بهزیستی مشهد برای افزایش ۵ برابری بهبودیافتگان
هزار معتاد بهبودیافته در مشهد تحت پوشش طرح «مدیریت مورد» قرار گرفتند

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد از افزایش پوشش سه برابری معتادان بهبودیافته در طرح «مدیریت مورد» در این شهرستان خبر داد.


جواد بهنام در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این خبر افزود: سال گذشته ۳۰۰ نفر از بهبودیافتگان را تحت پوشش طرح قرار دادیم و امسال در نظر داریم این تعداد را به یک هزار نفر برسانیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک واحد مدیریت مورد در مشهد تأسیس شده است گفت: تا ماه آینده یک واحد دیگر نیز راه‌اندازی می‌شود.

به گفته این مسؤول به ازای هر معتاد بهبودیافته، ۱۶۰ هزار تومان در ماه اعتبار اختصاص می‌یابد که صرفا برای خدمات مددکاری، روان‌شناسی و حمایت‌های روانی اجتماعی از وی و خانواده‌اش به مصرف می‌رسد.

بهنام گفت: در این طرح، خدمات شبانه‌روزی، اسکان، تغذیه و حمایت اقتصادی به معنای دادن پول یا تأمین معاش، مد نظر نیست و صرفا توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی هدف طرح است.

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد گفت: تا پیش از آغاز این طرح، معتادان بهبودیافته در مراکز اجباری یا اختیاری، به حال خود رها می‌شدند و در مدت کوتاهی، لغزش می‌کردند و به چرخه بازمی‌گشتند اما در طرح مدیریت مورد، این فرد تحت حمایت مددکاری و روان‌شناسی قرار می‌گیرد و مددکاران و روان‌شناسان در همه‌ی مسائل و مشکلاتی که فرد در ورود به جامعه، یافتن کار، یافتن سرپناه، بازگشت به خانواده، ارتباط با اطرافیان و کارآفرینان و سایر مشغله‌ها و دغدغه‌ها دارد ورود می‌کنند و او را مورد حمایت قرار می‌دهند.

بهنام گفت: برای سرپناه موقتی جهت بهبودیافتگانی که خانه و سرپناه ندارند شلترها و گرم‌خانه‌ها در نظر گرفته شده که در طول شب از آنجا استفاده می‌کنند و در روز به دنبال کار و اشتغال هستند.

وی ادامه داد: روان‌شناس و مددکار، پس از حل مشکلات هویتی و دریافت اوراق هویتی، فرد را به مراکز کاریابی معرفی و با مشاوره مددکاری و روان‌شناسی، او را به سمت فعالیت در یک شغل راهنمایی و همراهی می‌کنند.

مدیر بهزیستی شهرستان مشهد گفت: ما از بهزیستی استان درخواست کردیم که اعتبار لازم برای مدیریت مورد ۵ هزار نفر از بهبودیافتگان را به مشهد اختصاص دهد که آنها هم با سازمان بهزیستی در ارتباط و رایزنی هستند که این اعتبار اختصاص یابد.

بهنام در عین حال تصریح کرد: این طرح بدون مشارکت خیرین و نیکوکاران قابل انجام نیست و اعتبارات دولت برای پوشش دادن همه‌ی بهبودیافتگان کفایت نمی‌کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم خیرین عزیز در این راه پیشقدم شوند و بخشی از کار توانمندسازی و بازتوانی روانی اجتماعی بهبودیافتگان را عهده‌دار گردند تا شاهد بازگشت این افراد به جامعه و خانواده باشیم.

وی یادآور شد: طرح مدیریت مورد، معتاد بهبودیافته را از زمان خروج از مرکز اقامتی، تحت نظر و پوشش طرح قرار می‌دهد و تا هنگامی که در مورد بازگشت سالم و کامل وی به خانواده و داشتن یک شغل پایدار اطمینان حاصل نشده، او را رها نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بهبودیافتگان مراکز اقامتی ترک اعتیاد اعم از اجباری و اختیاری در این طرح تحت حمایت قرار می‌گیرند و امیدواریم با افزایش اعتبارات و مشارکت خیرین، مشهد را به الگوی نجات قطعی و پاکی ماندگار بهبودیافتگان اعتیاد در سطح کشور تبدیل کنیم.

کد خبر 278
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1218

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها