1401/06/12 10:50:8
به کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به چشم امانت خداوند بنگرید

بچه‌ها می‌دانند که قرار است مهمانی داشته باشند ولی او را نمی‌شناسند. فقط می‌دانستند که مهمان، خیلی دوستشان دارد. درست هم‌فکر می‌کردند، چون همین عشق و مهرورزی برایشان کافی است.


بچه‌ها می‌دانند که قرار است مهمانی داشته باشند ولی او را نمی‌شناسند. فقط می‌دانستند که مهمان، خیلی دوستشان دارد. درست هم‌فکر می‌کردند، چون همین عشق و مهرورزی برایشان کافی است.

به گزارش آستان نیوز، همزمان با شب شهادت حضرت رقیه(س)، در شبی دیگر از دیدارهای حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی با مدیران، کارکنان و ایتام بی‌سرپرست و بد سرپرست تحت نظارت بهزیستی و مؤسسات خیریه شهر مشهد، ساعتی را به هم‌نشینی و مصاحبت در کنار اطفال زیر 6 سال «بوستان شکوه مهر» گذراندند.

 خوش اومدی دخترم!

سرِ شب است و هر یک از بچه‌ها در گوشه‌ای از اتاق، گرم رنگ‌آمیزی کتاب نقاشی هستند. کتابی پر از قصه‌های مصور کودکانه. قصه‌هایی که در کفشداری، زیر سقف سقاخانه اسماعیل طلا و در حیاط باصفای صحن عتیق ... در گوشه‌گوشه صحن و سرای امام هشتم رقم می‌خورند. از فاطمه که مشغول رنگ‌آمیزی چادر سبز مادر زائری در یکی از صحن‌هاست پرسیدم؛ چرا سبز رنگش می‌کنی؟ گفت: آخه با دخترش رفته پیش امام رضا(ع).

از دوستش، «لیلا» هم که قبای مشکی خادم کفشداری را رنگ می‌کرد، پرسیدم؛ می‌دونی این آقا کیه؟ در جوابم گفت: اینجا کفش‌مون رو می‌دیم به این آقا مواظبشون باشه. از «باران» هم که مشتاق جواب دادن بود، پرسیدم؛ حرم رفتی؟ چیشو دوست داشتی؟ آره. خیلی وقت پیش‌ها رفتم. خونه امام رضا(ع) یک دایره بزرگ طلایی داره. اونجا گم نمیشیم. دوست کنار دستی او هم سر ذوق آمد و گفت: یک‌بار رفتم، یه آقایی بهم شکلات داد و گفت: خوش اومدی دخترم.

آغوشی از عشق و مهرورزی

حالا دقایقی از 9 شب گذشته و کم‌کم وقت شام و استراحتشان می‌شود. بچه‌ها می‌دانند که قرار است مهمانی داشته باشند ولی او را نمی‌شناسند. از «دنیس» که 5 و نیم ساله است پرسیدم، چی از مهمون امشب می‌دونی؟ گفت: «اون مهربونه، ما رو دوست داره.» فقط می‌دانستند که مهمان، خیلی دوستشان دارد و درست هم‌فکر می‌کردند، همین عشق و مهرورزی برایشان کافی است.

سفره شام را زودتر پهن می‌کنند که بیشتر از این چشم‌انتظار نمانند. شام را هم مهمان امام هشتم بودند، اما همان چیزی که بیشترِ بچه‌ها دوست دارند؛ پیتزا. دقایقی بعد آن، تولیت آستان قدس رضوی و جمع مهمانان از راه رسیدند. فاطمه و دنیس و ثمر، هرکدام با شاخه گلی به پیشواز آمدند و خوش‌آمد گفتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی هم در کمال مهر و خوش‌رویی جواب سلامشان را داد، آغوش گشوده و سرشان را ‌بوسید. شاخه گل‌ها را می‌گرفتند و به‌جایش هدیه‌ای می‌دادند. حالا لبخند همه چهره دخترها و مربیان را پرکرده و از شادی دل آن‌ها، چهره مهمانان نیز متبسم شده است.

پناهی برای کودکان بی‌سرپناه

چند دقیقه اول مهمانی به گپ و گفت مدیر بوستان شکوه مهر و تولیت آستان قدس رضوی گذشت. محمدهادی اشرافی بجستانی رئیس هیئت‌مدیره که مثل پدرش ید طولایی در خدمت به اقشار کم‌بضاعت دارد، معرفی مختصری از مؤسسه می‌کند و می‌گوید: این مؤسسه در سطح کشور فعالیت دارد و با 14 مرکز در سطح شهر مشهد از 430 کودک بد سرپرست و بی‌سرپرست از 2 ساله تا افراد کم‌توان ذهنی تا 60 ساله به‌صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌کند و علاوه بر آن، 2 هزار فرزند در لوای خانواده‌هایشان تحت حمایت این مرکز هستند.

او در ادامه بیان کرد: 60 درصد کارکنان مجموعه بچه‌ها بزرگ‌شده در همین مجموعه هستند که در سطوح بالای دانشگاه تحصیل کردند و تا تشکیل خانواده و پس‌ازآن از حمایت‌های ما بهره‌مند هستند. تنها مؤسسه بهزیستی فعال در حوزه دانشگاه علمی ـ کاربردی با 2 هزار دانشجو هستیم.

به گفته وی، به همت خیران و بلند نیک اندیشانی از مجاوران حرم و بارگاه حضرت رضا(ع) تا آن‌سوی مرزها، بسیاری از نیازها و آرزوهای بچه‌های «شکوه مهر» برآورده شده؛ خادمان این بوستان فعالیت‌های خداپسندانه دیگری را هم پیگیری می‌کنند که بزرگ‌ترین مرکز ضایعات نخاعی شرق کشور را با اعتباری به میزان 170 میلیارد تومان و تهیه زمین در دست احداث دارند.

شب‌نشینی کودکانه

اما دیگر نوبتی هم که باشد، نوبت هم‌نشینی و صحبت با بچه‌ها رسیده. بچه‌ها فوراً دور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی حلقه می‌زنند تا جایی نزدیک‌تر به او بنشینند. «ثمر» که سه سال بیشتر ندارد و انگار کوچک‌ترین دخترخانه شکوه مهر است، خیلی زودتر از بقیه دوستانش روی زانوی ایشان جا خوش می‌کند و با نوازاش تولیت آستان قدس رضوی کمی آرام و قرار می‌گیرد.

بچه‌ها تحملشان سر آمده و یکی از آن‌ها می‌گوید: میخواین بهمون جایزه بدین؟! ایشان هم با خوشرویی جواب مثبت دادند و ظرف شکلات‌ها را به سمت آن‌ها بردند. بچه‌ها تاب نمی‌آورند که تعارفشان کنند و ظرف شکلات را برمی‌گردانند تا زودتر از این همه، کامی شیرین کنند. اتفاقی که باعث خنده بزرگ‌ترها می‌شود. خوردن دو تا چند شکلات، بالاخره سکوت را دقایقی هم که شده به مهمانی برمی‌گرداند.

ولی این آرامش چندان طول نمی‌کشد، چون امشب از آن شب‌های دوست‌داشتنی برای بچه‌ها است. به قول خودشان مهمانی است؛ جایزه می‌گیرند، خوردنی‌های موردعلاقه‌شان را می‌خورند و کنار مهمانان خوش می‌گذرانند. مثل همه دیدوبازدیدهای پیش‌ازاین که با حضور تولیت آستان قدس انجام‌شده، هدایای زیادی برای کودکان تهیه‌شده که این بار نیز به دست خود، تقدیم دخترها و پسرها می‌کنند. با گرفتن هدیه‌ها، بچه‌ها سر ذوق آمدند و سروصداها بالاگرفته. هرکسی به سراغ کیفش می‌رود تا ببیند چه از آن بیرون می‌آید! بسته‌ای پر از لوازم نقاشی از ماژیک و قیچی و دفتر نقاشی و غیره است.

اجر نگهداری از امانت الهی

در بخش پایانی این دیدار نیز تولیت آستان قدس رضوی با عرض خداقوت به خادمان و کارکنان مؤسسه شکوه مهر توصیه کرد که با نگاه بی‌سرپرست یا بدسرپرست به ایتام خدمت نکنند، به‌عنوان امانت الهی به آن‌ها نگاه کنند. وی همچنین اضافه کرد: همه موجودات عیال و خانواده خدا هستند؛ پس به‌عنوان امانتی که خداوند در اختیار شما قرار داده به این بچه‌ها نگاه کنید تا احساس خستگی نکنید و همین‌طور مأجور باشید. خدا به همه شما سلامتی و پاداش عطا فرماید.

سپس یک‌به‌یک بانوان و آقایان خدمه مؤسسه بسته‌ای از هدایا شامل کارت هدیه و گردن‌آویزی مزین به گل‌های متبرک فوق ضریح را از دست حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی هدیه گرفتند. به‌علاوه از ایشان قول گرفتند تا به‌زودی دیداری هم با نوجوانان ساکن یکی از شعبات این مؤسسه داشته باشند که با موافقت ایشان روبرو شدند.

 

کد خبر 366
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 3184

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها