1401/06/12 10:14:37
در رسانه | خودکشی و کودک‌آزاری در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی خراسان رضوی | ورود اتباع دلیل افزایش کودکان کار و خیابان

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تماس های مربوط به خودکشی و کودک‌آزاری در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی می باشد.


علی صمدی جوان | شهرآرانیوز؛ شهره شاهرودی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا نیوز اظهار کرد: در سال گذشته، اورژانس اجتماعی در خراسان رضوی، بیش از ۲۰ هزار و ۳۵۴ تماس داشته است که ۵۴ درصد این تماس‌ها متعلق به شهرستان مشهد بوده است. امسال و تا پایان مرداد ماه نیز، ۹ هزار ۷۰۹ تماس با این مرکز برقرار شده است که ۳۰ درصد آن مربوط به مشهد است.

وی ادامه داد: بیشترین تماس‌های انجام شده با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی، مربوط به کودک‌آزاری بوده است که نیمی از آن مربوط به مشهد و بقیه به شهرستان‌های مختلف استان اختصاص داشته است.

شاهرودی تصریح کرد: بعد از کودک آزاری، بیشترین تماس با مراکز ما مربوط به موضوع خودکشی بوده است؛ به طوری که فقط در نیمه نخست سال جاری ۱۱۶۹ تماس در سراسر استان و ۵۶۹ تماس در مشهد با مراکز اورژانس اجتماعی برقرار شده است که در موضوع خودکشی درخواست کمک داشته اند.

وی ادامه داد: همسرآزاری، مشکلات مربوط به زنان آسیب دیده اجتماعی، اختلافات حاد خانوادگی، سالمندآزاری و معلول آزاری نیز در رده‌های بعدی تماس‌های مهم اورژانس اجتماعی قرار دارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در ارتباط با فعالیت تیم‌های مداخله در بحران اورژانس اجتماعی متذکر شد: هدف ابتدایی اعزام تیم‌های مداخله در بحران، کاهش تنش و مدیریت مشکل پیش آمده است و کارشناسان موظفند براساس پروتکل ابلاغی سازمان بهزیستی کشور عمل کنند.

شاهرودی افزود: اگر فردی با کارشناسان ما در اورژانس اجتماعی همکاری نکند، مجوز‌های لازم از سوی دستگاه قضایی یا قاضی کشیک صادر و بعد از آن پلیس مداخله خواهد کرد. مددکاران اورژانس اجازه هیچ گونه درگیری با افراد یا ارائه خدمات به زور را ندارند و در صورت عدم همکاری سریعا از طریق مراجع دیگر موضوع پیگیری می‌شود.

وی در مورد نتیجه اعزام تیم‌های مداخله در بحران تصریح کرد: مواردی که منجر به اعزام تیم بشود، عموما ختم به خیر شده و مشکل یا از طریق خدمات مشاوره‌ای یا ورود دستگاه قضایی مدیریت می‌شود. این نکته هم قابل اعتناست که در برخی ماموریت ها، آسیب‌های روانی یا جسمی به همکاران اورژانس اجتماعی وارد می‌شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی همچنین درباره افزایش تعداد کودکان کار و خیابان تصریح کرد: در امر سامان‌دهی کودکان کار و خیابان، دستگاه‌های متعددی مشغول به فعالیت هستند که شهرداری مشهد یک نمونه از آن‌هاست و البته تعامل خوبی با ما دارد. درباره افزایش کودکان کار و خیابانی باید گفت که این افزایش به‌علت رشد ورود اتباع به مشهد است. در این زمینه بهزیستی صرفا به کسانی خدمت ارائه می‌دهد که کارت آمایش سرزمین داشته باشند و برای مهاجران و اتباع بی‌هویت، امکان ارائه خدمات دولتی وجود نخواهد داشت. ما به دنبال ساماندهی موضوع کودکان خیابانی و کودکان کار هستیم، اما این موضوع باید با مدیریت تمامی دستگاه‌های اجرایی به انجام برسد.

غلامحسین دلبری، معاون امور پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در جریان  بازدید اصحاب رسانه از مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ گفت: خط تلفن ملی ۱۴۸۰ پل ارتباطی رایگان میان متقاضیان مشاوره و کارشناسان و مددکاران بهزیستی است که از ساعت ۸ بامداد تا ۲۴ و در قالب ۳ نوبت با بهره‌گیری از متخصصان روان‌شناسی و علوم‌تربیتی فعالیت می‌کند.

دلبری افزود: مراکز مشاوره دولتی در خراسان رضوی محدود است و به همین دلیل، ۲۳۰ مرکز مشاوره غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند. در مراکز دولتی، از کسانی که توان مالی نداشته باشند، حق مشاوره گرفته نمی‌شود، اما دیگران براساس نرخ دولتی ۶۰ هزار تومان حق مشاوره می‌پردازند. مراکز غیردولتی نیز با نرخ‌نامه ۱۷۶ هزار تومان برای مشاورانی که کارشناسی‌ارشد دارند و ۲۰۵ هزار تومان برای دارندگان مدرک دکتری مشاوره می‌دهند.

معاون امور پیشگیری با اشاره به پراکندگی تماس‌های مشاوره یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد تماس‌های دریافت مشاوره از سوی بانوان می‌باشد.

دلبری درباره مشاوره‌های طلاق نیز خاطرنشان کرد:در ۵ ماه نخست امسال، ۸ هزار و ۸۰۰ درخواست مشاوره طلاق در سامانه‌های بهزیستی ثبت شده است که از این میزان ۲۳ درصد به سازش و طلاق‌نگرفتن در خراسان رضوی منجر شده است که از میانگین ۱۹ درصدی کشور بیشتر است.

وی درباره پراکندگی دلایل طلاق در خراسان رضوی تصریح کرد: اکنون اعتیاد و خیانت در صدر دلایل طلاق قرار دارد و نداشتن مهارت ارتباطی زوج‌ها کمترین علت طلاق‌هاست که این نمونه آخر، بیشترین سازش برای طلاق‌نگرفتن را در خراسان رضوی به‌همراه داشته است.

کد خبر 364
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

تعداد بازدید 1778

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها