1401/04/04 10:46:57
درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

معاون وزیر رفاه گفت: آسیب‌های حاشیه‌نشینی، یکی از ۵ آسیب مهم اجتماعی و یکی از چالش‌های اساسی نظام در بعد اجتماعی است.


علی محمد قادری این موضوع را در نشست هم‌اندیشی با حجه الاسلام پژمان‌فر، نماینده مشهد و کلات در مجلس و مسؤولان پهنه‌های ستاد حاشیه‌ی شهر مشهد عنوان کرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین از وجود ۱۳ میلیون نفر حاشیه‌نشین در سطح کشور خبر داد و گفت: این آمار تکان‌دهنده، نتیجه عدم توازن در توسعه و عدم اجرای طرح‌های تفصیلی پایدار در شهرها است.
این نشست به همت بهزیستی خراسان رضوی و با حضور گروهی از روحانیون و ائمه جماعت محلات که از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به عنوان مسؤولان پهنه‌های ۸ گانه‌ی حاشیه‌ی شهر مشهد تعیین شده‌اند برگزار گردید.
رئیس سازما بهزیستی کشور در این نشست ضمن استقبال از حضور گروه‌های مردمی و جهادی در حاشیه‌ی کلانشهر مشهد گفت: این حضور، نشانه‌ی اتصال عمیق بین دستگاه‌های دولتی و ظرفیت‌های مردمی است.
وی با اشاره به تحولات مدیریتی در سازمان متبوعش گفت: مدیران بهزیستی درها را باز گذاشته‌اند تا از ظرفیت‌های نخبگانی و مردمی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: بجز حوزه‌های حاکمیتی که از شئون حاکمیت است در سایر حوزه‌ها از ظرفیت‌های مردمی و جهادی استفاده می‌کنیم.
وی افزود: ما همه وظیفه داریم که از شهر مقدس مشهد که به خاطر شرایط خاص مهاجرپذیری، زائرپذیری و گردشگر پذیری، دارای حواشی و آسیب‌های گوناگون است آسیب‌زدایی کنیم.

درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

برنامه‌های کاهش آسیب مشهد ظرف سه ماه آینده ابلاغ می‌شود
قادری به دیدار خود با آیت‌ا ... علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان در هفته‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در این دیدار ایشان درخواست داشت که مشهد به خاطر این وضعیت، در برنامه‌های بهزیستی به صورت خاص دیده شود که ما هم در طراحی پیوست‌های تخصصی برنامه‌های اجتماعی فرهنگی، توجه خاصی به مشهد داشته‌ایم و برنامه‌های ویژه‌ای برای این کلان‌شهر در نظر گرفته‌ایم که طی دو سه ماه آینده به استان ابلاغ می‌شود.
وی ضمن اشاره به ردیف بودجه مجلس برای مناطق کم برخوردار کشور گفت: ستاد حاشیه شهر از طریق برش استانی این اعتبارات، موضوع را پیگیری کنند که کارهای موازی صورت نگیرد.
وی همچنین خواستار تشکیل جلسات منظم این ستاد با بهزیستی شد و گفت: باید کار را به صورت تخصصی و حرفه‌ای دنبال کنیم که شیرینی خروجی آن، به کام مردم بنشیند.
قادری در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر در حاشیه شهر مشهد گفت: ساماندهی معتادان متجاهر تحت نظر ستادی اداره می‌شود که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده و ۲۰ دستگاه در آن عضویت دارند.
وی افزود: این ساماندهی فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد و یک زنجیره‌ی مفصل و درازمدت است و بهزیستی در حال تهیه لایحه‌ای برای این موضوع است که هدف آن اصلاح قانون موجود می‌باشد و در آینده به دولت خواهد رفت.

درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

سامانه میز خدمت در سازمان بهزیستی راه‌اندازی می‌شود
وی تأکید کرد: باید یک نگاه و راهکار واحد و برنامه‌ریزی شده در این زمینه بین مسؤولان باشد که کار به نتیجه‌ی مطلوب برسد.
وی با اشاره به طرح‌های ۵۹ گانه توانبخشی در مناطق مختلف از جمله حواشی شهرها گفت: گروه‌های مردمی می‌توانند از طریق مساجد و محلات، ما را در طرح‌های غربالگری یاری رسانند.
رئیس سازمان بهزیستی همچنین از راه‌اندازی سامانه میز خدمت در بهزیستی کشور خبر داد و گفت: در این سامانه، افراد کد پیگیری می‌گیرند که بتوانند موضوع و مشکل خود را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند.
معاون وزیر رفاه اظهار داشت: گروه‌های مردمی و مجموعه‌های داوطلب که مایل به خدمت می‌باشند از بهزیستی مجوز دریافت کنند که حمایت‌های مالی شامل حال آنها بشود و خدمات‌شان نیز قابل رصد و نظارت باشد.
وی در خصوص مناسب‌سازی محیطی گفت: مناسب‌سازی یک ستاد کشوری دارد که رئیس آن وزیر کشور است و بهزیستی دبیر این ستاد می‌باشد و در برش‌های استان و شهرستان، فرمانداران نیز باید فعالانه‌تر در این زمینه وارد شوند تا کار با سرعت مناسب‌تری پیش برود.

درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

۳۰ مرکز مثبت زندگی، به جامعه‌ی هدف در حاشیه‌ی مشهد، خدمات تخصصی می‌دهند
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست هم‌اندیشی گفت: کارشناسان و معاونین تخصصی بهزیستی استان به صورت شبانه‌روزی در میدان حضور دارند و بازدیدهای زیادی از حواشی مشهد دارند و با مشکلات این بخش‌ها از نزدیک آشنا می‌باشند.
مسعود فیروزی به ۷۷ مرکز مثبت زندگی در مشهد اشاره کرد و گفت: ۳۰ واحد از این مراکز در مناطق حاشیه‌ای مشهد فعال هستند که حکم بهزیستی‌های کوچک را دارند و خدمات خود را به مددجویان این مناطق ارائه می‌کنند.
وی در زمینه مناسب‌سازی در مناطق حاشیه‌ای گفت: استان خراسان رضوی در چند سال گذشته رتبه اول کشور در مناسب‌سازی را داشته و با وجود این، به جهت انباشتگی مسائل از گذشته و تکثر نواقص محیطی در مناطق مختلف، کارهای زیادی مانده که باید انجام شود.
وی ضمن تأکید بر هم‌افزایی و همگرایی نیروهای مردمی و جهادی با تیم‌های تخصصی بهزیستی گفت: کار در بهزیستی به صورت تخصصی دنبال می‌شود و با یک برنامه‌ریزی منسجم و حرکت‌های کارشناسی می‌توان به نتایج بسیار خوبی دست یافت.

درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

۳۴ درصد جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر فراوانی آسیب‌های اجتماعی در حاشیه‌های مشهد گفت: مشهد بارانداز مسائل اجتماعی کشور است و حجم قابل توجهی از موضوعات و مشکلات اجتماعی کشور در مشهد دیده می‌شود.
حجه الاسلام پژمان‌فر افزود: ۳۴ درصد بیماران بستری بیمارستان‌های مشهد از خارج استان هستند که نشان از جذبه‌ی مشهد مقدس برای علاج و شفای بیماران دارد.
وی همچنین به خدمات‌گیرندگان اتباع در مشهد اشاره کرد و گفت: در حوزه بهزیستی در هیچ جای کشور به اندازه مشهد، فرزندان رها شده نداریم.
وی با بیان اینکه مشهد به خاطر جایگاه معنوی‌اش، ویترین نظام است گفت: مسائل مشهد به رسیدگی ویژه از سوی نهادهای مسؤول نیاز دارد.
وی با تأکید بر اینکه بهزیستی به تنهایی قادر به حل این مشکلات نیست گفت: حتی عده و عده کل کشور نیز نمی‌تواند بدون کمک‌های مردمی، این مشکلات را حل کند.
پژمان‌فر گفت: ستاد حاشیه‌ی شهر مشهد زیر نظر حجه‌الاسلام علم الهدی تشکیل شده و کار عملیاتی وسیعی را تحت نظر ایشان دنبال می‌کند که روحانیون حاضر در جلسه، مسؤولان پهنه‌های ۸ گانه‌ی حاشیه‌ی مشهد هستند.
وی از وجود بیش از ۳۴ درصد جمعیت مشهد در حاشیه‌ی این کلانشهر یاد کرد و گفت: این حجم حاشیه‌نشینی را در هیچ شهر کشور نداریم.
وی همچنین به فعالیت‌های ستاد حاشیه‌ی شهر مشهد در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی، تبلیغات دینی، کار فرهنگی، حل اختلافات اهالی محلات از طریق شوراهای حل اختلاف محلی و مسجدمحوری در امور فرهنگی اجتماعی اشاره کرد.
پژمان‌فر با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در این زمینه‌ها توسط فعالان این ستاد در حاشیه‌ی مشهد بدست آمده است خواستار همکاری و کمک تخصصی بهزیستی در این زمینه شد.

درهای بهزیستی برای استفاده از ظرفیت‌های نخبگانی باز است

 

کد خبر 177
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 615

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها