1401/05/18 12:19:3
یادداشت | خبرنگاران و پلورالیسم رسانه‌ای

اکنون حدود ۲۵ سال از روزی که شهید صارمی، خبرنگار وظیفه‌شناس و مردمی، بدست دشمنان نظام اسلامی به شهادت رسید می‌گذرد. نظام اسلامی برای پایدار کردن نام و یاد این خبرنگار شجاع و وطن‌دوست، ۱۷ مرداد، سالروز شهادت وی را روز خبرنگار نامید و تقویم رسمی کشور را نیز مزین به آن نمود.


تا آن روز در تاریخ انقلاب، خبرنگاران، اگر چه خدمات بسیاری به نظام و مردم کرده بودند اما یادمان و مناسبتی برای آنها در نظر گرفته نشده بود و شهادت شهید صارمی که در حین انجام وظیفه و تهیه‌ی مستندی از افغانستان آن‌روز به شهادت رسید، انگیزه‌ای برای توجه به این امر مهم اجتماعی شد.
به هر روی، در دنیای امروز که جهان اطلاعات نام گرفته، رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند و خبرنگاران که در جامعه‌ی فعلی، شقوق و صنوف متعددی یافته‌اند با ابزارهای بسیار متنوع اطلاع‌رسانی، ایفای نقش می‌نمایند.
البته وفور و گستردگی اطلاعات و داده‌ها در جهان امروز، مخاطبان و خوانندگان اخبار و رویدادها را خلاصه‌خوان کرده و شانس خوانده شدن یک خبر یا دیده شدن انعکاس یک رویداد توسط مخاطبان، به فاکتورها و عوامل بسیار متعددی وابسته شده است.
در نگاه کلی، رسانه‌ی امروز، برای جذب مخاطب، راهی پر پیچ و خم و گام‌هایی بسیار فنی را پیش رو دارد و تسلط به این شیوه‌های فنی و پیچیده، یکی از شروط مهم دیده شدن در دنیای مملو از داده‌ها و اطلاعات گوناگون است.
در کشور خودمان نیز به نظر می رسد رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی، کرسی موفقیت رسانه‌ای را تصاحب کرده و هر گروه و رسانه‌ای با شیوه‌ها و طرق گوناگون فکری، تبلیغاتی، روانی و معنوی، در پی جلب مخاطبان بیشتر هستند.  
در این شرایط بشدت پیچیده و پررویداد دنیای امروز، صبحت کردن از عملکرد بخش دولتی و توقع رسانه‌ای شدن مطالبی از این دست، کاری کم نتیجه و کم‌بازده است و اگر بخواهیم جایگاهی در این جهان رسانه‌ای متکثر بدست آوریم باید به نکات و رموز مختلف این دنیای متلون و پر فراز و نشیب، اگر نه مسلط، که آشنا باشیم.
با این حال، بهزیستی به جهت اینکه یکی از حساس‌ترین حوزه‌های خدمات دولت یعنی سلامت اجتماعی و همچنین آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارد، از محبوبیت و توجه خاصی نزد رسانه‌ها برخوردار است و کمتر رسانه‌ای است که به خبرهای بخش‌های تخصصی بهزیستی، کم‌اعتنا باشد.
از سوی دیگر، افراد دارای معلولیت، و نیازهاو بایدها و نبایدهای مربوط به زندگی آنها نیز احساسات رقیق و بررسی‌های دقیق اصحاب رسانه را باعث می‌شود که خود، انگیزه‌ی مضاعف ایجاد می‌کند.
این توجه و جذابیت، به اندازه‌ای است که حتی گاهی یک خبر اجتماعی در مشهد یا حتی شهرستان‌های استان، به طرفه العینی به آنسوی جهان می‌رسد و هنوز ساعاتی از وقوع رویداد نگذشته، در شبکه‌های خبری جهانی دست به دست می‌شود.
الحق و الانصاف، خبرنگاری در چنین دنیایی، کاری بسیار پر اضطراب و پر تنش و از سویی، گزنده، آسیب‌زا و پر مسؤولیت می‌باشد.
لذا جای دارد ضمن تبریک و تهنیت این روز مبارک و فرخنده به اصحاب رسانه، به خبرنگاران عزیز استان‌مان، بخصوص دوستانی که به بهزیستی و فعالیت‌های آن توجه ویژه دارند و اخبار و رویدادهای این نهاد مردمی و انسان‌دوست را پوشش می‌دهند خداقوت و خسته‌نباشید بگوییم؛ چه آنهایی که نگاه‌شان به ما مثبت و امیدبخش است و چه آنهایی که نگاهی انتقادی و گاهی نامنصفانه دارند و بدون توجه به عده و عده‌ای که در اختیار بهزیستی استان‌ها و شهرستان‌ها است اسب انتقاد را زین می‌کنند و تیغ نقد غیر منصفانه از نیام برمی‌کشند.
از نگاه ما، هم موافقان و هم مخالفان عملکردمان، همه محترم و بزرگوارند و بی‌تردید در جهت منافع کلان نظام و جامعه حرکت می‌کنند و ممکن است در برداشت‌ها و استنباطات‌شان دچار یکسونگری و جانب‌داری سهوی بشوند.
به هر حال، هفدهم مرداد ماه روز گرامیداشت خبرنگار است. این روز مهم و تأثیرگذار را به تمام اصحاب رسانه، خبرنگاران دلسوز و فرهیخته، دبیران تحریریه در سراسر استان و همچنین ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی و نیز شهروند خبرنگارانی که ما و همکاران‌مان را از وقایع و رویدادها مطلع می‌کنند و ما را در جهت رسیدن به اهداف عالیه‌ی فرهنگی اجتماعی نظام اسلامی، و در خدمت خالصانه به مددجویان عزیزمان یاری می‌رسانند، تهنیت و شادباش گفته و از زحمات و تلاش‌های این اندیشه‌ورزان عرصه‌ی رسانه، تقدیر و تشکر کنیم.
امیدواریم همچون گذشته بتوانیم با یاری و کمک این سفیران کلمه و کلام و این نقادان اندیشه و عملکرد، خدمات شایان‌تری به جامعه‌ی هدف سازمان ارائه نموده و رضایت خداوند و مددجویان‌مان را کسب نماییم.بمنه و کرمه.

مسعود فیروزی 

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی

 

کد خبر 288
لینک کوتاه

برچسب ها



اخبار مرتبط

نظر شما

 
 
 
 
تعداد بازدید 1679

آخرین فعالیت ها

عکس اصلی

ویژه ها